• Anonym (ledsen)

Blir så ledsen ibland då jag tänker på vårat bröllop.

Jag vill vara anonym för att det säkert kan vara någon inblandad som läser. Någon som var med och jag vill inte att de ska få veta om min otacksamhet.

Vårat bröllop var väldigt billigt och inget fel med det men kanske borde vi väntat tills vi hade det bättre ställt. För det första hade jag en tråkig klänning jag köpt för 69 kronor, andra sortering var det och allt. Mamma betalade brudbuketten vilket var fint för annars hade vi inte haft någon alls. Min man hade gräsliga grönutiga kavajbyxor som inte ens passade till kavajen han hade. Hans släkt kom sedan till kyrkan och efterfesten i helt vanliga kläder, inte tillstymmelse till försök att klä upp sig. Senare hörde jag att "de ju inte ville vara finare än bruden".

Vi hade en efterfest som vi bjöd alla klasskompisar (det var alldeles efter att jag slutat gymnasiet) till. En i klassen anordnade dock en klassfest samtidigt för att se om hon var mer populär. Detta fick jag veta genom att vi gick på komvux samtidigt och de pratade om det när jag satt vid ett bord bredvid.

Sedan togs inga kort eller någonting. Allt vi har är tråkiga digitala bilder där jag ser ut som en groda eller något. På grund av ett dödshot kunde vi inte heller gå och ta någon bild och ha i tidningen.

Jag antar att allt jag inte borde ta så illa upp, det är ju över tre år sedan. Ändå sitter jag och tänker på det och är besviken. Jag tänker att jag hade velat åka på en resa, ha en finare klänning och en uppklädd man bredvid mig.

Är jag bara dum eller? Hur ska jag göra för att inte gå och vara missnöjd?

• Svar på tråden Blir så ledsen ibland då jag tänker på vårat bröllop.
  • stinafina

Ni kanske kan förnya era löften framöver då ni har mer pengar?

• MayaS

Men gör om det..... på ert sätt... spara pengar och förnya era löften... ställ till en rejäl fest med frack och brudklännig... tårta, fotograf och rubbet..... klart att du inte ska gå runt och vara ledsen över ert bröllop....

• MyDignity

Hej gumman!
    Jag är säker på att du är stolt över ditt bröllop endå...? Det är ju inte kläderna som spelar någon roll utan de löften ni ger till varandra, att älska varandra till döden skiljer er åt.
    Jag vet mycket väl att pengar är en stor del som bestämmer bröllopets storlek, och det är svårt, tyvärr, att få sitt sagobröllop med lite pengar.
    Varför inte försöka spara lite pengar & återge era löften till varandra...?

Vad gäller kvinnan, skulle jag konfronterat henne för länge sen, bett henne dra dit pepperna växer...!

• MayaS

Glömde att skriva att om du inte pratat med din make om hur du känner så tycker jag att du ska göra det.... han kanske känner likadant....

• Anonym (ledsen)

Det kanske vore idé att förnya senare när man fått stabilare vänner och så. Att bjuda in klassen från gymnasiet var inte så genomtänkt tror jag. Det var mest det att jag ville bjuda alla så ingen skulle känna sig utanför. Istället blev det jag som kände mig utanför.

Kanske kunde man göra något vid femårsdagen. Det är två år dit. I och för sig vet jag inte om vi har mer pengar då, men om vi lyckas jobba lite extra och spara undan är det nog ingen omöjlighet. Jag tänker om man hyr kläderna och så, köpa inser jag är jättedyrt efter alla bröllopsprogram jag tittat på

MyDignity: Jo, visst är brölloppet den största dagen i mitt liv. Ändå finns det något som känns fel. Inte känslorna eller så utan själva tillställningen. Det blev så snabbt bestämt alltting och så.

Förresten: Vi har ännu bara förlovningsringarna. Vi hade inte råd med någon vigselring. Kan man om man lovar om köpa en ring tills dess? Det vore fint att ha två ringar, som det är nu frågar folk om jag är förlovad och blir sedan förvånad över att jag "bara" har en ring.

• kaksmulan

Jag tycker absolut att du ska göra ett "riktigt" bröllop. Planera allt från början, med präst och allt. I inbjudningskorten skriver du nått typ: Nu ska det bli gjort på riktigt! Eller: Äntligen gifter vi oss på riktigt, med ringar den här gången...

För mig är mitt bröllop en jättestor grej! Dagen kändes så himla viktig och jag vet att det är fler än jag som förstår hur du känner dig när det inte alls blev som du tänkt. Er femårsdag är helt perfekt tycker jag! Kör på tjejen och ha ett underbart bröllop den här gången!

Kram

• MayaS

Givetvis kan ni köpa nya ringar om ni väljer att förnya era löften... vet flera som har gjort detta... och att planera detta till er 5 års dag låter som en jättebra idé... då har ni tid till att planera det på det sätt som NI vill ha det... ni har tid till att spara osv...

Ang de ev. nya vigselringarna så kan ni skriva in två datum om ni vill... alltså båda er riktiga bröllopsdag och den dagen ni förnyar löftena....

• Marketta

Jaa, det later jatteroligt! Och man behover ju inte kopa en brudklanning heller, det gar ju att kopa en snygg designerklanning istallet som ar festlig fast som kan anvandas igen kanske?

• Annahoj

Jag förstår dig mycket väl. Många drömmer om sina bröllop sedan de var små och vet precis hur det skall se ut och vara. Men se det så här - nu vet du hur du inte vill att det skall vara. Nu vet du hur du skulle vilja ha det.

Tycker det låter utmärkt att fixa ett bröllop och förnya era löften. Av erfarenhet vet jag att det går att göra en fantastisk fest för nästan inga pengar alls bara man planerar lite och sprider ut inköpen.

Börja leta lokal nu och hör runt bland vänner och bekanta om vad som finns att tillgå.

Själv gifte jag mig för några år sedan och gjorde felet att betala fullpris på allt (klänning 10.300:-, använde den några timmar på bröllopet - vad gör jag med den nu? Helt onödigt.) Tänk till ordentligt så kommer det säkert att bli som du önskar. Och titta på brollopstorget.se där finns hur mycket inspiration som helst. Du kanske kan byta tjänster med någon där?

Lycka till!

/Johanna

• Anonym (ledsen)

Åh, jag blir så sugen att planera nu! Största problemet är väl pengarna, men har man ett mål är det ofta enklare att lägga undan. Sedan är ju själva planerandet halva grejen.

Några saker jag funderar på,

Tror ni min man tar illa upp när jag framför mitt lilla förslag? Jag tänte lägga upp det som så att vi tar en lång promenad och frågar om han inte tycker att vi kunde göra om det med bara de allra närmaste och då ta det när vi har råd att sedan åka iväg på resa, ha det extra fint, hyra lokal och allt man drömt om. Jag är rädd att han ska må dåligt för att jag är missnöjd

Kanske skulle vi vänta tills vi är färdiga med våra utbildningar och kunna inleda bäbisverkstaden genast efter andra bröllopsnatten? Är det en bättre tanke, att vänta ännu längre med andra ord?

Rent kostnadsmässigt, vad kostar det? Jag vet att det är en dum fråga för bevisligen kan det bli både hur billigt som helst och hur dyrt som helst. Men lite siffror vore bra, klänning (att hyra, snyggt till mannen, mat, fotograf osv). Jag vill ju inte bete mig oekonomiskt bara för att jag nu vill ha det lite mer så att säga.

Svar på tråden Blir så ledsen ibland då jag tänker på vårat bröllop.