• Amandass

~ Tik eller Hanhund - Vilket är bäst? ~

Är i funderarstadiet när det gäller att skaffa hund,
    och vill såklart att det ska bli så bra som det bara kan bli.

En sak jag inte blir riktigt klok på är vilket som är bäst..
    Hanar eller Tikar? Eller spelar det inte så stor roll?
    Jag tycker det verkar finnas både för- och nackdelar med
    båda könen, så det är svårt att välja.

Många drar ju upp exempel på att tikar löper 2 gånger om året och kan bli riktiga tjurpuppor då, medan hanar skvätter en massa och blir helt till sig när tikar kommer.
    Men kan man inte kastrera då? För det gör jag hellre om det är möjligt. Verkar vara många hundar som är okastrerade, om man jämför med katter t.ex... men jag har helst hunden kastrerad.

Hur har ni som har hundar upplevt det? "Föredrar" ni tikar eller hanar, och isåfall varför?

• Svar på tråden ~ Tik eller Hanhund - Vilket är bäst? ~
  • silvanus

jag föredrar tikar då jag finner dom mycket lugnare än hanar och att dom passar mig bättre men av en anledning blir det aldrig någon tik för pojkvännen vill bara ha hane så det är en smaksak

• MinaHjältar

Jag föredrar tikar för dom brukar vara lugnare och brukar inte va lika jobbiga när dom är i trotsåldern och blir könsmogna m.m. Dom brukar vara mildare till sättet och mer sammarbetsvilliga när dom är unga än hanarna, men det kan självklart va olika. Men vi har fött upp många hundar och alla tikar har varit så iallafall.

Mina små troll
  • dogcatbird

Beror ju mycket på vilken ras hur stora skillnaderna blir. Vad vill du ha för ras?

• a mor

Tror nog att en kastrerad hanhund kan bli nog så rar att ha å göra med. Lite som en tik fast utan löpen då.

• Zarta

Min första hund var en hane, han var lite besvärlig. Jag var inne på att skaffa en tik, men det blev en hane till. Jag tycker det går bara bra, han är väldigt lungn. Men jag tror lite som det är skrivit ovan vad är det för ras? En liten ras är ju lättare att hantera kanske. Prata med personen som du tänker köpa hunden av så ger hon dig säkert bra råd:) Lycka till!!!

• köttbullelydnad

Jag är hanhundsperson. Skulle aldrig få för mig att köpa en tik, men kan faktiskt inte motivera varför då jag upplever bägge könen som lika trevliga att jobba med.
    Ingen av hanen jag hade innan och den jag har nu har haft problem vid löptid tack vare träning, men naturligtvis finns det hanar som mår otroligt dåligt när det skuttar runt höglöpstikar till höger och vänster. De har heller aldrig fått skvätta hur som helst då det är jag som bestämmer när och var - såvida de inte gått lösa.
    Kan inte heller påstå att tikar verkar mer sociala än hanar då jag upplevt att det går på ett ut. En del hundar (oavsett kön) är ganska tillbakadragna och lite reserverade. Andra vill helst ligga i knät. Det är ju individuellt.

• dogcatbird

En grov generalisering är att hanar är supergoa kompisar men spånigare, tikarna blir ens *vänner* för de är själfullare, men påverkas i sitt psyke av löp och sken till och från.

• AllForLove

Vi har en tik nu och valde tik för att dom sägs vara lugnare och för att vår gamla hane var helt toookig när det var löpande tikar i närheten, han rymde (till en löptik såklart), gnällde konstant och var allmänt bedrövlig ;) 
    Jobbigt med tiken är ju löpet, men det är ju vara till att använda löpskydd om man är rädd om golv etc..

• Hervor 1

Jag har hört att tikar skall vara smartare än hanar, stämmer det? Har en hanhund själv och skulle inte bli förvånad..

• mamman06

hej!
    Smaken är som baken
    Jag har både hane och tik med olika personligheter..
    Om man skall ta för och nakdelar med könen så kan det vara jobbigt vid tikens löp, och med en hane då de blir helt till sig perioderna då tikarna löper.
    Samt att de skvätter och att hanhundsaggresivitet kan föekomma.

oavsett vilket du väljer så kan du alltid kastrera både en hane och en tik (Tikens kastration kostar dock nästan dubbelt så mkt som på en hane)
    Skall man inte ha sin hund i avel tycker jag det är snällast mot djuret att göra detta
    Lycka till med letandet / emmie

Svar på tråden ~ Tik eller Hanhund - Vilket är bäst? ~