• Tessou

Vilka är standardmåtten??

Vad är standarmått på:
    Spjälsäng, madrass och täcke + kudde/påslakanset?

Vi ska få spjälsängen snickrad till oss så det vore bra om det blev rätt mått!

• Svar på tråden Vilka är standardmåtten??
  • viiinter

Kolla på ikeas hemsida på deras spjälsängar. Jag har ingen aning om mått. Kommdr själv köpa spjälsäng från ikea så ska bara vraka och välja mellan modeller och färger, inga mått att tänka på. :P Dock blir det ett senare köp.

• Tessou

Pysselmusen;
    Tack för svaret!

viiinter;
    Vet inte om de kanske ändrat.. men har inte IKEA haft egna mått på sina saker - för att man bara ska köpa hos dem?

• Tessou

Pysselmusen;
    Men för att täcket och kudden ska passa till desa mått
    - vad ska själva täcket och kudden ha för mått då?

• Pysselmusen

Måtten är det samma som påslakanen ungefär. Har sytt egna påslakan och örngott med de måtten jag skrev tidigare och det har passat. Kollade en extra gång nu och kudden ska vara 38x55.
    Har köpt täcke och kudde från "Rätt start".

/ A

• LAV0LINA

Köpte ett "paket" från Barnens Hus häromdagen.
    Madrass, kudde och täcke till spjälsäng, måtten på madrassen är 120x60, täcket 100x130 och kudden 55x38 (hela paketete hette standard, men om det ÄR standard vet jag inte.. Tror det var från Rätt Start om jag inte minns fel)

Och såklart är innermåttet på min spjälsäng (som är från det jag var liten) 116x56. Men det gick att trycka ner madrassen
    Var man ska få tag i en madrass med måtten 116x56 är för mig en gåta, man får i så fall skära till nått eget av en skummadrass...

• LAV0LINA

Ser nu att IKEA har andra mått på sina påslakan och örngott:
    Påslakanlängd: 125 cm
    Påslakanbredd: 110 cm
    Örngottslängd: 35 cm
    Örngottsbredd: 55 cm

• Billabong

IKEA hade tidigare egna mått på spjälsängarna men har sedan maj 2007 övergått till standardmåttet 120 x 60 cm.
    Deras lakan fungerar även på andra täcken och kuddar, gör inget om det är några cm fel.

• Tessou

Kom på att jag måste nog ha en kudde som 30x50 för de 2 påslakanset jag köpt har de måtten på örngotten..

• Catwomen07

Själv försöker jag hitta en madrass som är 55*110 eftersom det är bäddmåttet på min gamla spjälsäng sen jag var liten. Men det känns lögn att hitta en. Måste man verkligen köpa ny säng bara för det?? www.familjeliv.se/Forum/ikoner/icon8.gif

• LAV0LINA

Du kan inte bara skära till en madrass av standardmodell?
    Nu var ju min spjälsäng bara någon enstaka cm för liten så det gick att trycka ner madrassen ändå... Men kan förstå att det är lite knivigare för dig...

Catwomen07 skrev 2009-01-15 21:17:37 följande:
    Själv försöker jag hitta en madrass som är 55*110 eftersom det är bäddmåttet på min gamla spjälsäng sen jag var liten. Men det känns lögn att hitta en. Måste man verkligen köpa ny säng bara för det?? www.familjeliv.se/Forum/ikoner/icon8.gif
Svar på tråden Vilka är standardmåtten??