• natyjavi

snälla råd om tandkräm för mjölkprotein-glutenallergiker..OCH nötter.

Hej
    jag är föräldrer till en 10 mån flicka som är allergiker..redan nu är det super jobbigt att man måste laga allt själv och sättas in i ämnet som en läkare f-n.

Men som tur kommer man in i det sakta men säkert..tråkigt bara att man blir så nojjig då man vill testa nya födoämnen.

Att hon e allerkier e inget konstigt då vi båda föräldrar har allergier..men inte sådana här.
    men men ...tackar gud för att hon mår bra trots allt..

Jag undrar nu då jag läst om att tandkräm kan innehålla en massa mjölk och äggämnen.

Svårt att lita på apotekets personal..

Någon därute som kan tipsa om några jag kan använda..kanske du som också har barn med samma allergier som mitt barn..
    uppslattas verkligen!!

• Svar på tråden snälla råd om tandkräm för mjölkprotein-glutenallergiker..OCH nötter.
  • EllenDell

Usch, det låter jättejobbigt. :(

Jag tycker du ska prata med en tandhygienist, de har mycket bättre kunskap och tandkräm (och liknande produkter) än apotekspersonal. Kanske har de något du kan köpa hos dem. Lycka till med att hitta något som din lilla flicka kan använda.

• Flerbarnstokan

Oj, jag är gluten oh laktosintolerant. Jag har aldrig stött på en tandkräm med det i. Sonen tål ej ägg, mjölkprotein och nötter och han har aldrig reagerat på ngn tandkräm. Vilken tandkräm skulle innehålla dessa ämnen???

• FruP

Var har du läst att tandkröm skulle innehålla mjölk??? jag har jobbat i flera år med kostbehandling av barn med olika allergier och tandkräm har ALDRIG kommit upp i varningarna

• natyjavi

det har stått i zendiums tandkrämer...har läst många som stött på det problemet att det inte stått i tuben.

tror inte att apotekspersonalen kan mkt om sånt det var nämligen de som missat det då jag läst om detta.

du som är gluten och laktos vad använder du..iof kanske du använt det nu som vuxen..jag vil komma åt barntandkräm.

tips!

• FruP

natyjavi skrev 2008-12-30 09:58:24 följande:

det har stått i zendiums tandkrämer...har läst många som stött på det problemet att det inte stått i tuben.tror inte att apotekspersonalen kan mkt om sånt det var nämligen de som missat det då jag läst om detta.du som är gluten och laktos vad använder du..iof kanske du använt det nu som vuxen..jag vil komma åt barntandkräm.tips!
    Kollade Zendiums hemsida och det var en helt ny ingrediens, de hade i colostrum i tandkrämen. Intressant...ny kunskap flr mig. Men frågan är om det har ngn som helst praktisk betydelse el om det är ett hydrolyserat protein kanske. Ska se om jag kan få ett svar på det.
  • FruP

Oj, glömde säga att gäller det barntandkräm så är det lugnt med både Colgate och Pepsodent (och vad det nu finns för ngn). Zendium är ju lite special och inget man oftast använder till barn

• ellie2

hej!
    kan tipsa om en sida där jag beställer tandkräm. min son har inga allergier men äter en specialkost och behöver ha tandkräm utan sorbitol. Kanske du kan hitta nåt där.

www.athenanordic.se/index.htm

• hallooj

He he... visste inte ens att det kunde innehålla dessa ämnen. Är nämligen själv super alergisk mot dessa ämnen och aldrig mått dåligt av tandkräm. =)

Svar på tråden snälla råd om tandkräm för mjölkprotein-glutenallergiker..OCH nötter.