• Bojan

min 9-månaders äter bara pasta och tomatsås på burk

har gjort det över en vecka. allt annat är JÄTTEÄCKLIGT. jag blir så nervös att han inte ska få i sig allt han behöver. han äter fruktpureer också. men när det kommer till mat funkar bara grönsakslasagne, spaghetti mozzarella eller pasta m grönsaker - alla köpeburkmat. Den mat vi lagar hemma klöks hna av och annan burkmat också. någon som har nåt tips eller varit med om liknande?

• Svar på tråden min 9-månaders äter bara pasta och tomatsås på burk
  • Kajsiz

Är det Hipps barnmat eller? Min flicka ratade allt förrutom Hipp burkar när hon var runt 6-7 mån. Sen började jag vänja henne vid annan barnmat och hemlagad mat, det som övriga familjen åt. Ex makaroner och köttfärssås. Hon älskar att tugga mjuka bitar ex blodpudding, fiskbullar, korv.
    Dom vänjer sig vid annan mat..jag tror den där hippmaten är såsigare än annan mat bara och mjukare bitar..men det är bara att träna lite i taget.

• Bojan

Ja det är hipp... men ingen annan hippmat funkar =)

• sara 00

min son äter oxå bara pasta med kättfärssås eller tomatsås. semper barnmat. inget annat duger. men ska börja och ge han hemlagad mat å se om det är godare=)

• mars dotter

precis så var min dotter när hon var nip månader också. Hon åt aldrig någon annan mat. bara den med pasta från hipp. Vi hade panik för så var det i flera flera månader. Men de gick bra till slut t hon bara våran mat. Så håll ut hon äter när hon är redo!

• Prinsessan Lea

Våran dotter åt bara burk mat från 4 månader tills hon var ca 10 månader. Hon åt bara slottspure, spagetti & köttfärsås, lasagne och biffstroganoff. Hon var väldigt känslig för bitar, kräktes nästan. Vi provade nästan all hemmalagad mat, men det var tydligen inge gott alls. Vi trodde aldrig att hon skulle börja äta "vanlig" mat, men vid ca 10 mån så började det lossna lite och vid ett års ålder så åt hon all mat som vi gjorde.
    Så rådet är nog att bara vänta, det löser sig till slut. Man får prova lite då och då att ge "vanlig" mat och så till slut kommer säkert ditt barn att börja smaka lite och nästa gång smaka lite mer och så till slut så behöver ni inte köpa fler burkmat!

• Bojan

Va skönt att höra att det verkar gå över! kanske är en känslig period för nya smaker? jag ska fortsätta erbjuda honom annat och ha mina hippburkar i beredskap då =) undrar vad hipp rör i sina såser egentligen...=)

• juzze

du är inte ensam. min son har bara ätit dessa burkar i månader. annan burkmat än just hipps med pasta har han vägrat. nu äter han dock bra av vår hemlagade mat, men bara om han får äta själv. kanske kan vara ett tips, små plockmatsbitar som han får pilla med själv? lycka till hursomhelst, det går över.

Svar på tråden min 9-månaders äter bara pasta och tomatsås på burk