• snöflickan

bilkudde längd ålder fråga

Har en dotter 9 år 135 cm lång. Har läst att de helst ska sitta ¨på kudde tills 10-12 årsålder och ej på plats med airbag innan 140 cm längd.
    Min fråga är nu om min tjej hinner bli 140 cm innan 12 år kan hon sitta vid airbag med kudde eller blir det galet?

• Svar på tråden bilkudde längd ålder fråga
  • norgesessan

Har ingen länk, men har hört att airbagen inte börjar skydda före ca. 14 års ålder, och är väldigt beroende på hur barnet ser ut..Innan dess skadar airbagen.

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • Leica

I boken till min bil står det 140 cm som gräns utan bilkudde vid airbag.

• thecarseatlady

Man får aldrig sätta något barn som ännu använder bilstol eller bälteskudde på en plats där det finns airbag. Eftersom de är tillverkade för att skydda vuxna människor måste man vara minst 140cm och minst 10-12år innan man kan sitta där säkert. Min 7,5åring är ca.138cm lång och kan alltså snart sitta vid en airbag enligt längden. Men hon kommer nog ändå att få vänta tills hon är minst 10-12år.

• anne h

Beror på bil. Står det inget särskilt i _bilens_ instruktionsbok är det minst 140 cm som gäller när man sitter på plats med krockkudde.
    http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?RecID=22259

I den ena av våra bilar står det dock 150 cm, så det är vad som gäller i den bilen. Min egen har avstängningsbar krockkudde, men där kommer lillebror oavsett inte få sitta förrän han är minst 140, oavsett om han uppnår den längden vid 12 eller 16 år. (kommer snarast bli det senare)

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • the M Bitch

OBS! 140 cm gäller även om barnet sitter i framåtvänd bilstol. Dvs man kan inte sätta ett ex 135cm långt barn i en bilstol på plats med krock-kudde.
    Vill bara förtydliga, eftersom det finns de som tror de kan lägga till några cm på barnets längd när det sitter i bilstol.

Svar på tråden bilkudde längd ålder fråga