• MrsDeepblue

Sy eget duschdraperi?

Det är så att jag har ett litet badrum med snedtak som inget duschdraperi passar till. Jag har ett badkar där (som jag vill ha kvar) men jag behöver få till ett draperi så att jag även kan duscha där. Är det någon som vet om det går att få tag på något "tyg" som man själv kan sy till så man får ett som passar? Eller något annat tips? Badrummet är litet så det finns ingen yta att spela på direkt...

• Svar på tråden Sy eget duschdraperi?
  • MrsDeepblue

Går det att sy i såna plastdraperier som man kan köpa? Jag är jättedåligt på sånt här, så det kanske är en dum fråga, haha.

• frulan

Går det inte att klippa i nedkant?
    Häng upp det och klipp sen efter golvet.

• frulan

Glömde ju säga att vårt draperi är klippt i både nedkant och halverat (ganska liten öppning in till duschen så det blir så böckligt).

• MrsDeepblue

Problemet är mitt snedtak...måste hitta något fiffigt sätt att fästa det i den delen av taket som är snett.

Men det kanske funkar som du skriver! Hm. Får nog testa.

• frulan

Är det en del av taket som är rak? Alltså som du kan gå in och ut ur duschen?
    Då kan du ju sätta fast draperiringarna på något sätt på stången där det är snett. Så att draperiet håller sig på plats där.

• miism

Vi har också snedtak vid vårt badkar. Satte helt enkelt fast två krokar, och spände ett grovt snöre mellan, som vi sedan hängt duschdraperiet på. Det går inte helt ut i kanterna, men det funkar bra ändå.

• frulan

Just det, du kan ju ha krokar där taket är snett och hänga hängarna i dem och sen där det är rakt har du stång eller som miism, ett rep

• MrsDeepblue

miism skrev 2008-12-28 22:58:07 följande:

Vi har också snedtak vid vårt badkar. Satte helt enkelt fast två krokar, och spände ett grovt snöre mellan, som vi sedan hängt duschdraperiet på. Det går inte helt ut i kanterna, men det funkar bra ändå.
    Glider det inte ner då? Eller är det fäst där det är som högst så det sitter fast där? Har ni klippt av draperiet på något sätt, för det måste väl bli för långt?

Många frågor!
  • frulan

Oooh, nu fick jag ju helt fantastiska nya idéer angående vårt snedtak till sovloftet
    FL ruuules

• miism

Nej draperiet glider inte ner, men vi har dragit som en rak linje från snedtaket och rakt ut, blir en glipa längst bort från "duschen", men i den delen av badkaret står vi ändå inte och duschar.  Men det borde gå att fästa det så att det inte glider också, finns väl duscdraperier med typ tvättstugeklämmor som fäste? Vårt drapperi är lite för långt, men vi har inte brytt oss om att klippa av det, det korvar sig lite längst ner, men inte mer än vi kan leva med.

• MrsDeepblue

Ok, så kan vi inte göra riktigt, för då blir glipan lika stor som halva badkaret, och det blir inte så funktionellt!

Tack för tipsen, jag får ge mig ut och leta ett duschdraperi i lämplig storlek som jag kan "klippa och klistra" lite med.

Svar på tråden Sy eget duschdraperi?