• Anonym

Gå ur fack och a-kassa när man studerar?

Hej!

funderar på att plugga men vill hålla det hemligt ett tag...

min fråga är i alla fall, ska man gå ur facket och a-kassan när man studerar? Man kan väl ändå inte få nån hjälp från nån av dom när man är klar om man skulle råka vara arbetslös då??? Vet att man kunde det förr, men reglerna har väl ändrats?

tack på förhand!

• Svar på tråden Gå ur fack och a-kassa när man studerar?
  • Lilla Mimsan

Jag har alltid varit studerandemedlem när jag pluggade. Iom att jag då gick från gymnasiet till högskola tror jag det kostade 180 kr/år.
    Sen har jag även pluggat när jag nu är fast anställd. Då har jag bara angett till facket att jag är studerandemedlem. Har alltid varit tjänstledig. Aldrig sagt upp mig

• listo

Well... om man är 100% säker på att man kommer slutföra sina studier så kan det kanske vara onödigt att betala den avgiften under studietiden. Men glöm inte bort att det sedan krävs ett års medlemskap i a-kassan för att man ska kunna få något mer än den absoluta grundersättningen ifall man är arbetslös.

listoplisto.blogspot.com - din grädde på moset
  • Luddvar

Studerar du mer än 5 år så spelar det ingen roll om du betalat till a-kassan, du får inget ändå. Vet du att du ska studera länge så kan du gå ur men man vet ju aldrig hur livet ser ut efter nått år eller två.

• fruis

Du får studera på heltid i upp till fem år och ändå behålla din a-kasseersättning. Alltså kan det vara idé att stå kvar beroende på dina omständigheter.

Jag är tjänstledig för studier och står kvar i a-kassan eftersom jag inte vill börja om från början med medlemsskap sedan när jag får nytt jobb.

• Anonym

jag ska gå på föräldraledighet nu i mars och har tänkt börja studera hösten 2010. studierna är på 3 år. kan jag gå ur facket och fortfarande vara medlem i a-kassan och sedan, om man skulle vara arbetslös direkt efter stämpla enligt lägstaersättning?

målet är ju naturligtvis ett juobb direkt efter, ska plugga till sjuksköterska, men man vet ju aldrig hur det ser ut!

• fruis

Både föräldraledighet och studier på heltid räknas som överhoppningsbar tid och sammanlagt får den tiden inte överstiga fem år. I ditt fall borde det röra sig om fyra år väl?

Jag tycker att du ska ringa din a-kassa och förklara hur dina planer ser ut så att du verkligen får korrekt information. Det är viktigt så att du inte står där utan ersättning i värsta fall.

• Anonym

Man kan ha 5 överhoppningsbara år o sedan skall man återknyta till tidigare ersättning eller ha ett arbetsvillkor under de 6:e året för att kunna få ersättning.
    Många fack har att man betalar lägre avgift när man studerar så kolla med ditt fack.

• Pumpkin

Jag gick inte ur facket när jag började studera, då mitt fack ger ut "studiemedel" till sina anslutna. Det betyder att jag kan få tillbaka varenda krona jag lägger ut på böcker under min utbildning, hur skönt som helst! Sen kan man ju få hjälp med annat också, som kanske är mer relevant när man närmar sig examen - CV-utformning, löneanspråk och såna saker.

Jag är tjänstledig från mitt jobb, och har man möjligheten är nog det det bästa.

• Pumpkin

Pumpkin skrev 2008-12-29 10:46:44 följande:

Jag gick inte ur facket när jag började studera, då mitt fack ger ut "studiemedel" till sina anslutna. Det betyder att jag kan få tillbaka varenda krona jag lägger ut på böcker under min utbildning, hur skönt som helst! Sen kan man ju få hjälp med annat också, som kanske är mer relevant när man närmar sig examen - CV-utformning, löneanspråk och såna saker. Jag är tjänstledig från mitt jobb, och har man möjligheten är nog det det bästa.
    Just det, många av facken har "studiemedel" till sina anslutna, så kolla upp det med ditt fack du också.
  • Anonym

pumpkin:

det låter ju jättebra! jag är medlem i kommunal, ska kolla med dem.

tjänsteledighet är tyvärr inte möjligt i mitt fall.

• Pumpkin

Anonym skrev 2008-12-29 10:58:23 följande:

pumpkin: det låter ju jättebra! jag är medlem i kommunal, ska kolla med dem. tjänsteledighet är tyvärr inte möjligt i mitt fall.
    Får man fråga sig hur det kommer sig att det inte är möjligt? Om du har en fast tjänst så har de ingen rättighet att neka dig tjänstledighet för studier, bara skjuta på det i max 6 månader.
  • Majsan70

Tänk efter vad försäkringar kommer att kosta dig om du går ur facket under studietiden!

I kommunal har du ju även hemförsäkringen inkluderad plus andra försäkringar o det kan ju kosta mer att betala dem enskilt än att betala avgiften under studietiden?

• Anonym

Jag har eget företag!

hemförsäkring har vi redan via min mans medlemsskap, men pga. att vi båda är medlemmar så fick vi en drulleförsäkring istället för en extra hemförsäkring.

är det någon som vet om kommunal har studiemedel till fackligt anslutna?

• Pumpkin

Anonym skrev 2008-12-29 12:26:34 följande:

Jag har eget företag! hemförsäkring har vi redan via min mans medlemsskap, men pga. att vi båda är medlemmar så fick vi en drulleförsäkring istället för en extra hemförsäkring. är det någon som vet om kommunal har studiemedel till fackligt anslutna?
    Ah, ja det förklarar ju saken.
  • Anonym

puffar lite om det är någon som vet hur det står till med kommunal och studerande. Var inne på deras hemsida, men hittade inte så mycket info.

Svar på tråden Gå ur fack och a-kassa när man studerar?