• Fidelis ad urnam

Jag är så trött på lax, ge mig recept på rätter innehållande annan typ av fisk

Jag tycker inte om lax längre, kan vara för att det är den enda typ av fisk jag har tillagat.
    Nu vill jag ha recept på rätter innehållande fisk men inte lax, torsk, frusna block med skitfisk osv utan recept där man använder sig av färsk fisk.

Tacksam för svar.

Forgive your enemies, but never, never forget their names
  • Svar på tråden Jag är så trött på lax, ge mig recept på rätter innehållande annan typ av fisk
  • Moan83

Torskgratäng!

Ingredienser:

Potatismos
    1 pkt Torskfile - fryst eller färsk
    1 st burk räkost
    2 dl cremefraish orginal
    potatismjöl
    salt peppar (egna kryddor efter smak)
    riven ost

Gör potatismos, ta en ugnsform och klä kanterna med moset!
    (Går bra med pulvermos men är godare med hemma mos, ja ja...nu ska jag komma till saken)

Skär torsken i ca 2 - 3 cm tjocka skivor, lägg i mitten av den potatismosklädda formen.

Strö ca 1 msk potatismjöl över torsken.

Krydda

Blanda ihop räkost och creme fraish och bre över torsken, toppa med lite ost.

In i ugnen tills det bubblar och får fin färg!

Om torsken är jättefryst så blir det lätt en simmig gratäng, bara så du vet!

• Fidelis ad urnam
    Moan83 skrev 2008-12-29 12:26:55 följande:
    Torskgratäng! Ingredienser: Potatismos 1 pkt Torskfile - fryst eller färsk 1 st burk räkost 2 dl cremefraish orginal potatismjöl salt peppar (egna kryddor efter smak) riven ost Gör potatismos, ta en ugnsform och klä kanterna med moset! (Går bra med pulvermos men är godare med hemma mos, ja ja...nu ska jag komma till saken) Skär torsken i ca 2 - 3 cm tjocka skivor, lägg i mitten av den potatismosklädda formen. Strö ca 1 msk potatismjöl över torsken. Krydda Blanda ihop räkost och creme fraish och bre över torsken, toppa med lite ost. In i ugnen tills det bubblar och får fin färg! Om torsken är jättefryst så blir det lätt en simmig gratäng, bara så du vet!
    Tack, men jag vill inte ha recept innehållande torsk.
    Tack ändå
  • brumme lisa

Om man använder färsk eller frusen fisk är väl helt upp till en själv?

Jag brukar göra en god och enkel gratäng:
    -En påse bladspenat, tinad och urkramad.
    -Lite salt och nymalen svartpeppar över det.
    -Fisk av något slag, vi brukar använda Hoki för det gillar vi, men ingår det i kategorin skitfisk så kan den bytas mot vad man tycker är bättre!
    -En burk creme fraiche paprika & chili utbredd över fisken.
    -Några tomater i skivor.
    -Ost.

In i ugnen tills det ser klart ut!

• h8him

Vilken typ av fisk tycker du om då? Är det allt från bläckkfisk och ål till piggvar?

• Fidelis ad urnam
    h8him skrev 2008-12-29 12:43:03 följande:
    Vilken typ av fisk tycker du om då? Är det allt från bläckkfisk och ål till piggvar?
    Inte bläckfisk och ål, men i övrigt vill jag testa det mesta.
    Färsk fisk ska det vara och inte torsk eller lax
  • Fridayyy

Fidelis ad urnam skrev 2008-12-28 22:58:54 följande:

Jag tycker inte om lax längre, kan vara för att det är den enda typ av fisk jag har tillagat.Nu vill jag ha recept på rätter innehållande fisk men inte lax, torsk, frusna block med skitfisk osv utan recept där man använder sig av färsk fisk.Tacksam för svar.
    Men vad blir det då för fisk kvar? Stekt makrill eller tonfisk?? Torskfiskar är ju det vanligaste annars???

Vi brukar äta sej, frusna fileer som jag häller grädde på och purjolök och in i ugnen, enkelt och supergott.
Svar på tråden Jag är så trött på lax, ge mig recept på rätter innehållande annan typ av fisk