• Carina E

Vad innebär ruggig moderkaka?

Såg på 9 månader nyligen, och hörde att man inte skulle ha ruggig moderkaka. Det var mycket rugg i min, och jag fick aldrig förklarat vad det innebär. Har någon berättat för er vad det handlar om?

Har som sagt inte brytt mig om detta eftersom man skulle väl ha sagt till mig om det var allvarligt. Man var ju rätt slut och hade en underbar liten bebis att titta på

• Svar på tråden Vad innebär ruggig moderkaka?
  • Addes hjärta

Bra fråga, min var också väldigt ruggig. Har skrivit upp den på min frågelista till barnmorskan imorgon. Får se vad hon säger...

• AnnaLotta74

När moderkakan släpper från livmoderväggen ska den släppa lätt, få en blank yta. Om den är ruggig så har den inte släppt så lätt och risken finns att det finns lite av moderkakan kvar i livmodern (som kommer ut med avslaget men man kan blöda lite mer).
    Inget farligt alltså men ett obervandum för bm det närmsta dygnet.

• Addes hjärta

Hallojs!

Precis som AnnaLotta sa så beror det på att den inte släpper helt till 100 procent. Det är inte farligt utan man blöder lite kraftigare avslag och ibland kan man få tabletter som hjälper livmodern att dra ihop sig och stöta ut det som eventuellt är kvar. Det är också en orskak till att man inte kan gå hem genast om man hade planerat det. Man får stanna kvar nåt dygn så att de ser att allt går som det ska.

/Annica

• Carina E

Tack för svaren! Nu vet jag bättre, och jag kan med erfarenhet säga att det stämmer in på mig. Jag hade jättesvårt att få ut moderkakan. Men efter flera försök så kom den till slut ut med lite hjälp när jag satt upp på toaletten. De ansåg att allt kom ut, även om de verkade lite osäkra först. Allt var sedan lugnt på BB, men efter ett par dagar hemma så fick jag plötsligt mycket hög feber, 40,5 grader. Jag ringde genast BB och jag fick komma in till gynakuten. Där sade de att det kunde ha att göra med att det var svårt för mig att få ut min moderkaka. Så hem kom man med ett gäng tabletter och recept! Så blev jag frisk på en vecka.

• Carina E

Tack för svaren! Nu vet jag bättre, och jag kan med erfarenhet säga att det stämmer in på mig. Jag hade jättesvårt att få ut moderkakan. Men efter flera försök så kom den till slut ut med lite hjälp när jag satt upp på toaletten. De ansåg att allt kom ut, även om de verkade lite osäkra först. Allt var sedan lugnt på BB, men efter ett par dagar hemma så fick jag plötsligt mycket hög feber, 40,5 grader. Jag ringde genast BB och jag fick komma in till gynakuten. Där sade de att det kunde ha att göra med att det var svårt för mig att få ut min moderkaka. Så hem kom man med ett gäng tabletter och recept! Så blev jag frisk på en vecka.

• Carina E

Svar på tråden Vad innebär ruggig moderkaka?