• Anonym (aj!)

Hjälp!! Tandvärk!! Ngn som har tips på sätt att lindra den lite??

Jag har jätteont i tänderna på vänstra nedre käken. Har haft det hela dagen. Det är antingen ett hål som spökar nånstans eller en visdomstand som klämmer ihop de andra tänderna. Jag behöver nu desperat tips på hur man kan lindra tandvärken?? Finns ju ingen tandläkare att gå till nu!

Snälla hjälp!

• Svar på tråden Hjälp!! Tandvärk!! Ngn som har tips på sätt att lindra den lite??
  • Cinza

Mitt bästa tips är att kombinera paracetamol (t.ex panodil) och något nsaid preparat (t.ex ipren, voltaren, treo)

• Anonym (aj!)
    Cinza skrev 2008-12-29 00:16:54 följande:
    Mitt bästa tips är att kombinera paracetamol (t.ex panodil) och något nsaid preparat (t.ex ipren, voltaren, treo)
    Hmm jag får nog inte äta ipren och dylikt eftersom jag är gravid :S Glömde skriva det! Blää vad ont det gör!
  • Trazzel Maja

Jag brukar kyla ner tanden då jag har ont i den...... och det brukar lindra lite i allafall.

Jag saknar dej Trazzel-Maja !
  • strålöga

Du kan prova med en skiva rödlök mot den onda tanden.
    Vad du absolut inte ska använda är kryddnejlika, som annars är bra men lämpar sig inte då man är gravid.

• Bess

Klart det måste finnas en jourtandläkare nånstans. Kolla upp det iaf. Annars så ringer du vanliga akuten o frågar vad för medicin du kan äta. Du kan nämligen äta annat än Alvedon, men det e på recept. Jag kommer dock inte ihåg namnet.

• Sniglar och Krut

Fyfan jag LIDER med dig. Vet precis hur du har det, jag skre ett liknande inlägg för några månader sedan då jag fick tandvärk på kvällen och trodde att jag skulle bli sjuk i huvudet av smärtan under natten.
    Det blev jag inte

Hur som helst, min svärmor är tandsköterska och jag ringde henne och grinade där på kvällen. Hon sa att smärtstillande samt att försöka stryka tandkräm på det onda, det är vad som kan hjälpa. Hon hade någon kräm hemma men jag höll mig från att hämta den.
    Nöjde mig med två alvedon och tandkräm. Två alvedon kan man väl ta när man är gravid?

Sen är ett annat tips att du lägger dig ner och slappnar av. Jag tyckte att det gjorde ondare när jag var uppe och härjade och pratade osv, när blodet liksom cirkulerade och tryckte på. Bättre när det bara var lugnt och stilla där inne i käften.

Hoppas det lugnar sig för dig så att du får sova och kan ta dig till tandläkaren och bota skiten när du vaknar.
    Lycka till!

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Sniglar och Krut
    Bess skrev 2008-12-29 00:56:52 följande:
    Klart det måste finnas en jourtandläkare nånstans. Kolla upp det iaf. Annars så ringer du vanliga akuten o frågar vad för medicin du kan äta. Du kan nämligen äta annat än Alvedon, men det e på recept. Jag kommer dock inte ihåg namnet.
    Jourtandläkarna har ofta jour till typ 20.00. Så mycket för den jouren alltså.
    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Lotten 66

Men sjukhus har öppet dygnet runt så att du kan få hjälp med smärtan tills du kan få tid hos en tandläkare.

• Knytets

fick tandvärk av en rotfyllning som behövdes göras...
    Då blandade jag ipren och alvedon tills jag fick tid hos tandläkarn... fungerade perfekt

• Anonym

När jag hade tandvärk hjälpte det och ta 2 brusalvedon dricka det och sen gå och ta MASSOR med tandkräm på tandborsten och borsta borsta borsta mest där det gjorde ont men även resten av munnen, fyllde på med mer tankräm och tokborstade i 10 minuter minst.. då hade alevdonen verkat och så la jag mig en stund.. det släppte.

Sen räckte det och äta alvedon resten av dagen, ta 2 st direkt.. 1 hjälper knappt.
    Och brus är bättre just då.. tyckte jag.

Svar på tråden Hjälp!! Tandvärk!! Ngn som har tips på sätt att lindra den lite??