• augustin

VAd är ett okej resultat på ett högskoeprov?

Vad fick ni för poäng på högskoleprovet?

Jag ska göra mitt första till våren och har testat på de som finns på nätet och hamnar på 1,6- 1,7.

Är det medel??

Hur ska jag träna upp mig på bästa sätt inför riktiga provet??

alla tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden VAd är ett okej resultat på ett högskoeprov?
  • Ari Gold

haha...vad rolig du är!

1,6-1,7 är jättebra.

MEN du kanske kan träna lite mer på matte/logikdelen? Typ "vad är medelvärdet på en skala mellan 0,0 och 2,0"

Vem som helst klarar en kris , det är vardagen som tar död på en
  • sandel

Ari Gold skrev 2008-12-29 09:42:48 följande:

haha...vad rolig du är! 1,6-1,7 är jättebra. MEN du kanske kan träna lite mer på matte/logikdelen? Typ "vad är medelvärdet på en skala mellan 0,0 och 2,0"
    Klockrent ! den var bra... =))
  • Meline

Proven normeras så att medelresultatet ska ligga mellan 0.9-1.0.
    Så exakt vilken poäng du får beror till en viss del på hur de andra som skrivit provet skriver.

Så 1.6-1.7 är ett bra resultat, men exakt lika många rätt behöver inte betyda samma poäng på andra prov, och är en lite annan situation när man sitter på plats och ska skriva det, man känner av tidspressen mer. Men det är väl bara att anmäla sig och försöka?
    Inte så mycket att träna på, repetera lite grundläggande matte, slå upp ord du stöter på som du inte kan, läs engelska och svenska texter och kolla på diagram. Det finns ju övningskompendier att beställa också.

• amasonas

*garv* Är du säker på att du verkligen fick 1,7.........(med tanke på din fråga...)

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Ilonasmamma

senast jag gjorde högskoleprovet låg medel på 0.8 jag blev chockad för jag tyckte jag gjort dålgit ifrån mig då jag fick 1.1..

man kan ju max få 2.0 så 1.6, 1.7 är bra.

men det är stor skillnad på att göra riktiga provet en hel dag och de som är tester

det är pressande att sitta hela dagen och göra prov

• appapp2

Ari Gold skrev 2008-12-29 09:42:48 följande:

haha...vad rolig du är! 1,6-1,7 är jättebra. MEN du kanske kan träna lite mer på matte/logikdelen? Typ "vad är medelvärdet på en skala mellan 0,0 och 2,0"
    Du får nog läsa lite statistik tror jag... En skala har inget medelvärde. Att högskoleprovet har ett beräknat medelresultat kring 1.0 beror på att provet är normerat. Längden hos vuxna svenskar på en skala från 0.0 till 2.0 (meter) har till exempel inte ett medelvärde på 1.0
  • Ari Gold

Oj men ursäkta då fröäken bessew... nej jag menare appapp2

Nu pratar vi inte om vuxnas längd utan om högskoleprovet vars resultatskala som är skapad utifrån det förväntade medelvärdet 1,0.

Vem som helst klarar en kris , det är vardagen som tar död på en
  • appapp2

Ari Gold skrev 2008-12-29 10:34:48 följande:

Oj men ursäkta då fröäken bessew... nej jag menare appapp2 Nu pratar vi inte om vuxnas längd utan om högskoleprovet vars resultatskala som är skapad utifrån det förväntade medelvärdet 1,0.
    takes one to know one.... Ska du vara spydig/"rolig" när du svarar någon, är det bäst att ha rätt och vara tydlig.
  • augustin

Okej....

Å jag skojade inte... Jag har ingen aning om hur man räknar varken poängen på proven eller hur man räknar poäng på högskolestudeir

Har liksom aldrig brytt mig om att ta reda på...

ORD delen är den jag tycker är lättast. Där blir det bara ett par tre fel på alla prov, MEN *spyyyyr* på matten!!! Jag fick inte mer än drygt hälften rätt på den delen *hahahahah*

Läsförståelserna och engelskan e okej, tabelldelen också....

Men hur 17 ska jag träna på mattedelen... Bara att sätta sig och plugga om gymnasiematten eller?? Jag ser mig som en logisk person, men just de där alternativen om lösningen kan nås genom alt 1, alt 2, 1 å 2 tillsammans/var för sig eller inte alls..... Den tycker jag e supersvår!!!

• augustin

Sen kanske jag formularede mig lite fel i frågeställnignen i ts...

Jag undrar kanske mer hur man ligger till om man söker högskoleprogram med kanske 1,6 på högskoleprovet... Jag har hört att om gymnasiebetygen inte var lysande så kan man söka på ett högskoleprovsresultat...

Jag vill läsa ett tvåårigt program, psykiatrisk omvårdnad och vet inte riktigt hur intagningspoäng och sån´t fungerar...

Hjälp mig gärna på den punkten me´

Svar på tråden VAd är ett okej resultat på ett högskoeprov?