• Joico

Sy hundtäcke. Tips?!

Jag ska sy ett täcke till hunden. Bra om man måste lämna henne en stund i bilen (de blir ju kallt så fort) eller på promenad om det är svinkallt. Jag har köpt en vanlig svart fleecefilt som jag ska använda. Jag har tänkt att det ska gå över ryggen, såklart, men även en bröst-/maglapp som går från halsen, under magen o sen upp och sätts fast med kardborre på ryggen.

Tyra är en fyraårig labrador. Någon som har nåt tips om nåt? jag har inte sytt mer än syslöjd i skolan, ungefär. Haha

• Svar på tråden Sy hundtäcke. Tips?!
  • mammamu och kråkan

En labrador borde ju stå ganska still.
    Jag har helt sonika lagt tygstycket mitt över ryggen på mina grayhounds, sen har jag klippt till den ena sidan precis som jag vill ha den + lite sömsmån förstås, sen tar jag av det, viker det dubbelt igen och klipper den andra sidan efter den förklippta mallen, har funkat jättebra!

Se till att täcket ligger långt fram på halsen, så att du automatiskt får ihop över bringan.
    Lappen mellan benen och magen brukar det bortklippta tyget räcka alldeles utmärkt till.

Det som är bra är att om du vill göra ett regntäcke har du denna som mall sen - massproducera täcken till din älskling! *ler*

Jag ska göra ett täcke som funkar som skaljacka, dvs ett innertäcke och ett yttertäcke, då kan man klä av och på efter behov och väder!

Lycka till - hoppas att det blir bra!

• Joico

Hon klarade av att stå still och ligga ner på rygg när jag behövde mäta över magen.. men hon tyckte ju inte att det var dagens roligaste tillslut klippte jag ut dubbelt av båda bitarna och började sy ihop dom, men när jag var nästan klar så gick symaskinen sönder. =#)#(¤)Q#()=Q"%/!! jag åkte till rusta och köpte ett färdigt för 99kr det satt som en smäck och var fleecefodrat

• ior1979

Det är det som är så tråkigt!!! Jag sydde ett skitfint jeans-täcke med vitt täddyfoder till min hund, mycket pyssel och tid gick åt för att få det klart. Och sen går det att köpa skitbilliga täcken på både rusta, ÖB och Hööks..........

• Joico

Ja visst är det bra.. eller dåligt. Bra och dåligt. Men om du sydde ett jättefint som blev bra och du är nöjd så är ju det mycket bättre än ett från Rusta, ÖB, Hööks etc
    Det jag köpte var ju ett fleecefodrat regntäcke, så det var ju inte rikigt det jag var ute efter. Jag ville ha ett helt i fleece..

ior1979 skrev 2008-12-30 10:06:33 följande:
    Det är det som är så tråkigt!!! Jag sydde ett skitfint jeans-täcke med vitt täddyfoder till min hund, mycket pyssel och tid gick åt för att få det klart. Och sen går det att köpa skitbilliga täcken på både rusta, ÖB och Hööks..........
  • Joico

Nu har jag sytt ett täcke

det blev nästan så fint som jag hade tänkt mig, iaf med tanke på att jag inte kan sy egentligen bilder finns i galleriet.. den dumma hunden har snurrat sig i snön på bilderna så fleecen blev vit istället för svart. På bakre hörnet har jag sytt in "Tyra" i rött, för att matcha hennes koppel, också

Svar på tråden Sy hundtäcke. Tips?!