• stephanie

någon som arbetar på flygplats, incheckare?

vem jobbar ni för och vad för utbildning har ni gått?

• Svar på tråden någon som arbetar på flygplats, incheckare?
  • melk

Jag fick jobb på ett företag i Göteborg, kom inte ihåg namn (Novia, kanske?)men jag gick på utb. endast en dag och sedan tackade nej eftersom det var sommarjobb och jag fick ett vik. på annat ställe.

Den utb. var själva företag som hade den. Det var ca.en vecka på deras kontor på flygplatsen. Väldigt spännande! Men dåligt lön + arbetstider.

Krav för att ansöka om jobb, var typ engelska, ett plus med annat språk, serviceinriktade, osv.

• brokig

Jag har aldrig jobbat som incheckare, men väl på flygplats. På alla tjänster som kräver tillträdde till airside kommer du att avkrävas registerutrag samt SÄPO-koll. Är du tidigare straffad eller belagd med terroristmisstankar är det med andra ord kört.

På olika flygplatser är incheckningspersonal anställd av oliak arbetsgivare. Många är anställda direkt av det flygbolag man sköter incheckningen för. Vilken flygplats är du intresserad av?

Ofta brukar de ha arbetsmarknadsdagar med just jobb på exempelvis Arlanda: väskhantering, bagagevagnshantering, catering, säkerhetskontroll etc.

• stephanie

jag är intresserad av kastrup i köpenhamn och jag har varit inne på sas hemsida för danmark, och dom har massa olika krav för att komma in på deras utbildning och man får endast vara mellan 19 och 24 vid intagning så jag har endast en chans på mig att komma in men många brister på alla deras krav plus att utbildningen är på 2år. så jag tänkte försöka hitta något annat bolag men jag har inte så stor koll på vad det finns för andra.

• annas2008
    Svar på #3
    Det är långt 2 år! Är man sedan anställd hos SAS? PÅ företaget som jag fick jobb + utb. arbetar de åt olika flygbolag.
  • Elli47

Jag jobbar på en liten flygplats med allt möjligt, bl a incheckning. Jag har fått lära mig den "hårda" vägen genom att bli upplärd av andra, gick även en Starcheck-utbildning på några dagar i Helsingfors samt en Amadeus-utbildning på några dagar på Arlanda. Nu använder vi dock inte längre vare sig Amadeus eller Starcheck...

• stephanie

jag har precis fått certifikat i amadeus så det kan jag. ja man får sedan jobb för sas. har ni något tips på något annat bolag man kan söka sig till?

• stephanie

jag tycker bara det är helt sjukt att man endast får vara mellan 19-24 år vid intagning,det är ingen ålder och då har man precis kommet ut i arbetslivet oxå ska man gå utbildning i 2år och kanske inte ens är det man vill. det är ju inget jobb man bara kan prova på för att se om det passar en. jag går just nu en turist utbildning där vi ska ha praktik snart i 4 veckor så jag har sökt praktik plats där men det är jätte svårt att få praktikplats på flygplatserna.

• Elli47
    stephanie skrev 2008-12-30 14:07:35 följande:
    jag tycker bara det är helt sjukt att man endast får vara mellan 19-24 år vid intagning,det är ingen ålder och då har man precis kommet ut i arbetslivet oxå ska man gå utbildning i 2år och kanske inte ens är det man vill. det är ju inget jobb man bara kan prova på för att se om det passar en. jag går just nu en turist utbildning där vi ska ha praktik snart i 4 veckor så jag har sökt praktik plats där men det är jätte svårt att få praktikplats på flygplatserna.
    Det där med åldern vet jag ingenting om... men jag vet att det även förekommer att folk som jobbat med annat tidigare får börja i incheckning, kanske en flygvärdinna som inte längre kan/vill flyga, en bagagelastare som fått problem med ryggen osv. Därför finns det även äldre folk vid incheckningsdiskarna. Jag tror att de flesta utbildas internt.
  • mimili

vilken flygplats vill du till? proffice och work at arn (heter något sådant) är bemaningsföretag för arlanda flygplats så där kan man få en fot in. annars är nog sas störst.

Svar på tråden någon som arbetar på flygplats, incheckare?