Med Lapp runt Halsen - Dokumentär om Finska Krigsbarn
Året var 1942, Finland låg i krig!!! Därför bildades en kommitté i Sverige som kallades för ”Hjälpkommittén för Finlands barn”. Meningen var att de familjer i Sverige som hade möjlighet, skulle ta emot finska barn som gäster i sina hem tills kriget var över!!! Om jag minns rätt så skickades det över 70,000 barn till sverige, de fick lämna allt de hade (kläder, saker), sina mammor, pappor, syskon!!!
1945 avslutades kriget, År 1947 avvecklades verksamheten ”Hjälpkommittén för Finlands barn”. Och barnen skulle skickas hem!!! Barnen som nu rotat sig hos sin svenska nya (enda) familj!!! Skulle åka till helt okända människor (deras biologiska föräldrar/syskon)!!!
Igår kom en dokumentär om detta på SVT2
Hur skulle man själv reagera om man levt på den tiden??? 25% av barnen som skickades iväg från Finland skickades iväg av helt andra orsaker än kriget tex. fattigdom och att föräldrarna var sjuka, eller bara inte kunde ta hand om dem eller ville inte ha dem...
Jag vet inte, jag har aldrig upplevt ett krig.. Men fy f*n vilket lidande de där stackars barnen har fått gå igenom... Vart såå berörd av dokumentären igår..
Fick mig att tänka mycket på det här då jag e från finland, minns att mormor vart tillfrågad om att skicka iväg sina två barn då.. Men hon vägrade...
Vet att jag skulle gjort likadan som min mormor, VÄGRAT !!!!!!