• GrönaDruvan

Vad har hänt med våran katt?

När han var liten var han inte alls rädd och hur framåt som helst!
    Nu blir det bara värre och värre tycker vi..
    Folk som kommer hit ser han aldrig, han springer och gömmer sig.. råkar han springa förbi så springer han som en vessla över golvet.. favoritstället är under badkaret, där han knappt kommer varken ut eller in längre.. så nu har vi tagit ner badkarskanten och satt på golvet, men inte ens det hjälper alla gånger.. då hoppar han in ovanifrån.
    Han är livrädd för dörrklockan, och han kan när som helst få panik och börja springa runt och jama..
    Han får panik om någon dörr är stängd och han jamar tills han får som han vill..
    Jag kan bli vansinnig på honom, detta är väldigt jobbigt.
    Vad gör vi för fel? Våran andra katt är lugnet själv.. väldigt trygg och inte alls rädd.
    Det är inne katter. Han som är rädd är det mest norsk skogskatt i, men är en blandis.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-29 12:48
    Han älskar den andra katten, han är jätte kelig mot den och även oss..

• Svar på tråden Vad har hänt med våran katt?
  • Mollsanbollsan

Den kanske inte trivs med den andra katten ni har. Kommer ihåg att ena min katt vart sådär, sen så fort jag avliva min andra katt pga ålder så vart den hur social som helst

• CTMT

Katten kanske har blivit rejält uppskrämd av något? Vissa katter kan ju reagera starkt på andra röster (som när ni har besök t.ex.) Era röster känner han ju igen och är bekväm med.
    Vi har 2 katter, en hane och en hona. Hankatten är nästan likadan som er ena katt... Honan är lugn, lite rädd när kommer folk, men hon är ändå framme och nyfiken fast håller sig på avstånd.
    Hankatten springer, också som en vessla ;), och gömmer sig direkt. Antingen under soffan eller under täcket i sängen. Där tror han att han är helt osynlig, hehe...
    Men vi låter honom vara... för han känner sig trygg där och just då! Och det är inget fel med blyga små katter! Man ska inte tvinga fram dem.

jag tycker det låter som att katten blivit uppskrämd, och det är antagligen därför han jamar mycket när ni stänger dörrar då han kanske känner sig lämnad ensam och otrygg. Han blir kanske lite rädd och nervös.

Gå in på www.kattproblem.se och kontakta Susanne Hellman. Hon ska vara expert på kattbeteende, kanske hon kan ge er tips om hur ni kan jobba med katten?
    Lycka till!

• GrönaDruvan

Ja, vi tror också han blivit uppskrämd av något, men vi kan bara inte förstå vad!? Vi tvingar aldrig fram honom heller, det känns ju taskigt.. tack för tipset!

• Diva

Hur gammal var han då ni fick honom /togs från mamman. Det han uppvisar är en beteendestörning som kan ha skapats av ett trauma (typ fall eller någon otäck upplevelse) men kan också vara med sen kattungestadiet.

• GrönaDruvan

Diva skrev 2008-12-30 16:01:55 följande:

Hur gammal var han då ni fick honom /togs från mamman. Det han uppvisar är en beteendestörning som kan ha skapats av ett trauma (typ fall eller någon otäck upplevelse) men kan också vara med sen kattungestadiet.
    kom inte ihåg hur gammal han var så på rak arm, men kan tänka mig att han var 10-12 veckor för jag är ganska noga med sånt!
    Det han gör, gör han ju inte hela tiden, men ganska ofta..
    Kan inte komma på något otäckt som har hänt honom, förutom att han ramlade ner från balkongen i våras.. det är inte högt, men han sprang in till grannen och gömde sig och när vi tog honom så skrek han... kan det bero på det?
  • skorpionen80
    GrönaDruvan skrev 2008-12-30 17:55:12 följande:
    kom inte ihåg hur gammal han var så på rak arm, men kan tänka mig att han var 10-12 veckor för jag är ganska noga med sånt! Det han gör, gör han ju inte hela tiden, men ganska ofta.. Kan inte komma på något otäckt som har hänt honom, förutom att han ramlade ner från balkongen i våras.. det är inte högt, men han sprang in till grannen och gömde sig och när vi tog honom så skrek han... kan det bero på det?Men 10 veckor är för tidigt.

Springer han och gömmer sig för alla, eller kanske bara för de med barn? Eller de som är lite högljudda? Vi har två här hemma som inte tycker om barn, de är under sängen om vi har barnbesök. Men om det är städade och lugna vuxna som hälsar på, så är de framme. De gillar inte allt stök och höga ljud helt enkelt. Likaså gillar de inte dammsugaren mm.
  • GrönaDruvan
    skorpionen80 skrev 2008-12-30 17:57:23 följande:
    Men 10 veckor är för tidigt. Springer han och gömmer sig för alla, eller kanske bara för de med barn? Eller de som är lite högljudda? Vi har två här hemma som inte tycker om barn, de är under sängen om vi har barnbesök. Men om det är städade och lugna vuxna som hälsar på, så är de framme. De gillar inte allt stök och höga ljud helt enkelt. Likaså gillar de inte dammsugaren mm.Vågar inte svara på när vi tog honom..
    Han springer och gömmer sig för alla, men tex när mina föräldrar/svärföräldrar är här så kommer han fram efter en stund. Likadant när min kompis och hennes sambo är här, men aldrig annars!
    Dammsugaren gillar han inte..
    Men det är just det att han kan bli så knäpp och sitta och jama, precis som att han har panik. På natten går det jättebra att inte ha honom i sovrummet, men så fort det är morgon och ljust jamar han, mitt på dagen kan han börja jama om en dörr är stängd, eller så bara sitter han och jamar rätt upp och ner..
    Sen när han får sina "kattfnatt" har han inga spärrar, han springer in i väggar, in i balkongdörren osv.. vi trodde först att han såg dåligt, att det var därför han var osäker, men vi vet inte..
  • skorpionen80
    GrönaDruvan skrev 2008-12-30 18:06:56 följande:
    Sen när han får sina "kattfnatt" har han inga spärrar, han springer in i väggar, in i balkongdörren osv.. vi trodde först att han såg dåligt, att det var därför han var osäker, men vi vet inte..
    Haha, det där är HEEEEELT normalt för kattfnatt ;)
  • GrönaDruvan
    skorpionen80 skrev 2008-12-30 18:15:51 följande:
    Haha, det där är HEEEEELT normalt för kattfnatt ;)Är det??
    Våran andra katt gör inte så, så jag trodde det var konstigt! Jag har mest haft hundar i mitt liv, och utekatter, så innekatter är lite nytt..
  • Diva
    kom inte ihåg hur gammal han var så på rak arm, men kan tänka mig att han var 10-12 veckor för jag är ganska noga med sånt! Det han gör, gör han ju inte hela tiden, men ganska ofta..Kan inte komma på något otäckt som har hänt honom, förutom att han ramlade ner från balkongen i våras.. det är inte högt, men han sprang in till grannen och gömde sig och när vi tog honom så skrek han... kan det bero på det?Var du hos veterinären med honom efter fallet? Om han skrek när ni tog i honom kan han ha en skada. Kan han ha ont någonstans? Det kan göra att han är rädd för att ni tar i honom eller så. När katter faller så roterar de i luften. Helt beroende på om de "hinner runt" när de landar är avgörande för om de skadar sig i fallet eller inte. Iom det kan en katt skada sig redan vid ganska låga höjder. Fallskador kan innebära en mängd olika akuuta eller icke akuta skador.
    Att han dessutom springer in i väggar och likknande skulle jag absolut inte kalla normalt. Jag är kattuppfödare, har haft en stor mängd katter samt aktiv i kattföreningar sen många, många år och har aldrig hört talas om en frisk katt som springer rakt in i väggar. Att en katt får "tokspel" och rusar runt som en galning är en sak, att springa rakt in i väggar är inte normalt. Skulle ta honom till veterinär direkt.
  • skorpionen80

Diva skrev 2008-12-30 22:34:26 följande:

Att en katt får "tokspel" och rusar runt som en galning är en sak, att springa rakt in i väggar är inte normalt. Skulle ta honom till veterinär direkt.
    Beror ju på HUR han springer in i en vägg. Jag antar att han inte springer rakt in i den utan kanske missar att stanna eller tar ut svängarna för mycket. Så gör den ena här hemma, hinner inte stanna/svänga osv. Och nej, han är inte sjuk.
  • bodimit
    kom inte ihåg hur gammal han var så på rak arm, men kan tänka mig att han var 10-12 veckor för jag är ganska noga med sånt! Det han gör, gör han ju inte hela tiden, men ganska ofta.. Kan inte komma på något otäckt som har hänt honom, förutom att han ramlade ner från balkongen i våras.. det är inte högt, men han sprang in till grannen och gömde sig och när vi tog honom så skrek han... kan det bero på det?skrek han? han kan inte ha haft nåt brutet då? om det gjorde ont då menar jag?
  • GrönaDruvan

Nej, efter fallet var han som vanligt, förutom att han skrek när vi drog fram honom under grannens byrå. Det var för att han var rädd. Han har inte ont någonstans, det är vi helt hundra på.
    Våra egna teorier varför han beter sig som han gör är...
    1. Han är en extremt uppmärksamhetskrävande katt!
    2. Ibland tror vi att han är "lite knäpp" bara.. tänk som adhd på en människa.. fast på en katt istället..

Det här är alltså en extremt go katt som kan ligga i timmar brevid en i sängen och bara mysa och kurra.. det som gör honom lite konstig i det sammanhanget är att han alltid måste "mjaua" om lov innan. Man måste alltid göra en viss rörelse med handen innan han hoppar upp.. skumt..

Det är just det här mjauandet som kan gå en på nerverna ibland.. mjauar ut i tomma luften, mjauar hit och mjauar dit...det är ju något konstigt med honom, men vi tror inte det är något allvarligt, såpass koll har vi på katter. Skulle bara vara intressant att veta vad han vill.

Det att han inte har kontroll när han springer in i väggar.. ibland tar han emot med tassarna, men ganska ofta bara dundrar han på.. speciellt när man leker med han och kastar nåt,, åker leksaken iväg så har han bara ögon för den och bryr sig inte om väggen.. han kan också gå rätt på oss ibland.

Vi ska ta upp detta på nästa vet besök, då vi tycker beteendet är lite udda, men han verkar ju ändå må bra.

Svar på tråden Vad har hänt med våran katt?