• Anonym (undrar?)

låna till bostadsrätt

Min man och jag ska separera. Jag skulle villa köpa en bostadrätt efter som det inte finns några hyres nära barnens förskola/skola.
    Nu till saken: Jag pluggar då tror jag inte att jag får låna pengar av banken (100.000kr)
    Pappa har sagt att han kan stå för lånet men då kommer vi stå för lägenheten tillsamans eller?
    Hur blir det då med bostadsbidrag?

• Svar på tråden låna till bostadsrätt
  • Diorlover

om din pappa köper lägenheten så kan ni skriva kontrakt på att det är du som hyr. detta kommer vara ett juridiskt giltigt dokument och att du kommer atningen betala hyra till honom eller till bolaget direkt. eftersom han ej kommer vara skriven på den adressen så räknas ni ej som sambos. men försärkingskassan vet ju mer om det där

• Miss Lau

En sak att tänka på om din pappa köper lägenheten är om brf tillåter andrahandsuthyrningar? I den föreningen vi bodde i var det stenhårt att ägaren skulle bo i lägenheten. Kanske kan du ta lånet med din pappa som medlåntagare?

• Anonym

Jag är inte speciellt kreditvärdig+att min mamma jobbar på banken och får då ränta till 3% under vad den brukar ligga på.

Jag och min mamma står gemensamt på lånen, MEN jag står som ensam ägare till lägenheten.
    Jag betalar alla räntor själv.

Men på deklarationen står bara hälften av räntan som jag kan dra av och min mamma får dra av andra hälften.

Hoppas jag var till nån hjälp...

Svar på tråden låna till bostadsrätt