• Anonym

Hur känns det att ta benzo ?

Hej !

Jag är i början av en ssri-insättning och får atarax mot ångesten. Blir så himla trött av dessa och undrar hur det är med svagare benzopreparat?

Jag ska alltså endast eventuellt använda dessa första två veckorna eller så.

Hur känns det när man tar dom ? Blir man trött eller pigg ? Försvinner oron man känner ?

Jag vill INTE blir mer flummig än jag redan känner mig just nu.

• Svar på tråden Hur känns det att ta benzo ?
  • Anonym (Xzibit)

Jag blir pigg och glad och uppmärksam av benzo. Dock INTE stesolid då man faktiskt ser riktigt drogad ut. Dem tar jag bara till natten.

Jag tar xanor depot morgon och kväll. Så istället för att det bara hjälper en stund så har jag effekten av den hela tiden. Ångest gör en så himla trött, så när jag tar benzo blir jag i alla fall pigg och får saker gjort.

Xanor finns ju i flera olika mg, du kan ju börja svagt och se hur det känns. Kan vara svårt att få utskrivet dock. Men jag resonerade som så med läkaren att jag klarar inte ta hand om mina barn om jag ska gå och vara så trött. Så jag fick ut det i alla fall. Och om det bara gäller under en insättningsperiod så är det nog inga problem.

Och nej, jag blir inte flummig, mer uppmärksam snarare och orkar mer. Som sagt, när man har ångest så funkar ju ingenting.

• Anonym

Tack

Någon mer som vill dela med sig ?

• Anonym (Bordismama)

Anonym skrev 2008-12-30 08:49:18 följande:

Tack Någon mer som vill dela med sig ?
    Atarax är inte benzo utan räknas just som en av de svagaste lugnande medicinerna som finns. Den är, till skillnad från just benzo, inte heller beroendeframkallande.

Jag har haft starkare lugnande förr och jag blev såsig och trött av dom. Nu äter jag Atarax som komplement till Lyrica (medicin riktad just mot ångestsyndrom) och känner ingen trötthet alls av dom.
  • Anonym (L)

Jag fick attarax mot ångest och av dom blev jag bara trött med ångesten kvar. Dom funkade inte alls! Tacka vet jag sobril. Gissar att det är nått liknande som benzo kanske. Av dom förvann ångesten och oron och jag var samtigt pigg och glad.

• Anonym (Bordismama)

Anonym (L) skrev 2008-12-30 10:45:07 följande:

Jag fick attarax mot ångest och av dom blev jag bara trött med ångesten kvar. Dom funkade inte alls! Tacka vet jag sobril. Gissar att det är nått liknande som benzo kanske. Av dom förvann ångesten och oron och jag var samtigt pigg och glad.
    Sobril är en benzo-medicin. Det är den vanligast utskrivna benzon i Sverige. De flesta läkare vill försöka med några av de som INTE är benzo först för att avhjälpa ångest, tex Atarax och Theralen.

Alltså, bensodiazepiner är en grupp läkemedel som kan vara lugnande på olika sätt och som sömnmedel osv. De är starkt beroendeframkallande. De aktiva substanserna varierar, men kan tex vara Diazepam, Oxazepam osv.
  • Anonym

Går tröttheten över med Atarax ? Blir flummig just nu och det nästan gör ångesten ännu värre.

• Anonym (lena)

Anonym skrev 2008-12-29 14:04:31 följande:

Hej !Jag är i början av en ssri-insättning och får atarax mot ångesten. Blir så himla trött av dessa och undrar hur det är med svagare benzopreparat?Jag ska alltså endast eventuellt använda dessa första två veckorna eller så.Hur känns det när man tar dom ? Blir man trött eller pigg ? Försvinner oron man känner ? Jag vill INTE blir mer flummig än jag redan känner mig just nu.
    Atarax är inte en benzo. De är som läkerol jämfört med benzo, finns inget svagare än atarax, lerigan. Många blir dåsig och seg av dom,sobril kanske du får utskrivet. Men dessa är oxå narkotiklassade medel, så man blir snabbt beroende, att hamnna i det är inte kul. Så var uppmärksam på hur du tar dom. Om du ens får dom, många läkare är väldigt uppmärksamma när det gäller det.
  • Anonym (NP)

Jag har ett visst missbruksproblem, men ALDRIG åh då säger jag ALDRIG att jag skulle ta något med Benzo...

• Anonym (Bordismama)

Anonym skrev 2008-12-30 14:09:57 följande:

Går tröttheten över med Atarax ? Blir flummig just nu och det nästan gör ångesten ännu värre.
    Det kan det göra, men alla reagerar olika så det finns inga garantier. En av mina kompisar har Atarax som insomningstablett på kvällen... Det skulle aldrig fungera för mig. Så det är olika. Prata med din läkare om det. En viss trötthet eller seghet kan du nog få räkna med, men man ska ju inte vara en zombie.
  • Anonym (Bordismama)

Anonym (NP) skrev 2008-12-30 14:28:02 följande:

Jag har ett visst missbruksproblem, men ALDRIG åh då säger jag ALDRIG att jag skulle ta något med Benzo...
    Jag aktar mig också. Så onödiga risker med det.
    Och förutom att det är beroendeframkallande så går Benzo på centrala nervsystemet och det kan ta LÅÅÅÅÅNG tid att återställa det efter man har slutat med benzo-preparat. Har man ätit det väldigt länge kanske det inte återställs helt alls i hjärnan. En skrämmande tanke tycker jag.
Svar på tråden Hur känns det att ta benzo ?