• Fam SuorantaDahl

Finns de renrasiga Pittbulls i Sverige??

Vad jag har hört så finns de inga renrasiga av denna rasen här. Men jag kan ha fel. Därför jag frågar. Alla hundar som inte är med i SKK är ju blandraser. Finna de nån med Pittbulls med stamtavla. Fast dom är kanske inte godkända av SKK?

Ja, snurrigt inlägg jag vet. Hoppas ni fattar ändå

• Svar på tråden Finns de renrasiga Pittbulls i Sverige??
  • Clobberella

Tror att renrasiga pitbulls är förbjudna i sverige, men jag kan mycket väl ha fel.

• frecklefart90

Man kan inte registrera en pitbull i skk då det i sverige inte är en godkänd ras inom skk, men den är inte förbjuden.
    Det finns runt 500 renrasiga pitbulls (med stamtavla) i sverige som är reggade i en annan klubb som jag inte minns namnet på.

• Fam SuorantaDahl
    frecklefart90 skrev 2008-12-29 14:56:53 följande:
    Man kan inte registrera en pitbull i skk då det i sverige inte är en godkänd ras inom skk, men den är inte förbjuden. Det finns runt 500 renrasiga pitbulls (med stamtavla) i sverige som är reggade i en annan klubb som jag inte minns namnet på.
    Ok. Men får dom vara med på utställningar då??
  • frecklefart90
    Fam SuorantaDahl skrev 2008-12-29 15:01:44 följande:
    Det borde man kunna utomlands, men det är jag inte säker på.
  • h8him

Det finns mellan 400-500 American Pittbull Terrier registrerade i Sverige!

• Oj hoppsan

Fam SuorantaDahl skrev 2008-12-29 15:01:44 följande:

Nej officiella utställningar i Sverige, det är förbehållet raser som är registrerade i SKK
  • h8him

De är renrasiga men inte med i SKK. Väldigt svåra att få tag på. Man måste nog känna någon seriös uppfödare för att kunna hitta en valp.

• h8him

Kom ihåg att det är skillnad på Pittbull och äkta American Pittbull Terrier.

• Thegran
    Svar på #6
    svenska pitbull klubben arangerar egna utställningar
  • Fam SuorantaDahl
    h8him skrev 2008-12-29 15:09:55 följande:
    Kom ihåg att det är skillnad på Pittbull och äkta American Pittbull Terrier.
    vad är de för skillnad??
  • Lakshmi

Jag tror att h8him menar att det som i folkgmun ofta klassas som Pitbull, faktiskt inte alltid är renrasiga Pitbulls, utan snarare olika blandningar som kan ha lite inslag av Pitbull-blod. Skillnaden blir då en renrasig hund och blandras.

För övrigt stämmer det som tidigare har sagt i tråden. Pitbulls stambokförs inte i Sverige. Utan vanligtvis i ADBA eller BFKC. Därför är Pitbulls inte heller godkänd som ras inom SKK-sammanhang.
    Men det är fullt tillåtet att äga Pitbulls och diverse korsningar med Pitbulls i Sverige. Däremot fanns det ett förbud mot Pitbulls för över 10 år sedan, men det skrotades och ersattes med följande;
    "Det är förbjudet att inneha eller genom avel frambringa hundar som
    * har extrem stor kamplust,
    * blir lätt retade och biter,
    * bara med svårigheter kan förmås avbryta ett angrepp och
    * har en benägenhet att rikta sitt kampintresse mot människor eller andra hundar."
    (SFS, 1997:49 19a§)

Svar på tråden Finns de renrasiga Pittbulls i Sverige??