• Ysta

Bakad potatis - Hur lyckas man med det??

Jag har försökt flera gånger att göra bakad potatis men det spelar ingen roll hur länge vi har den i ugnen, det blir en betongklump

Någon som har bra tips på hur man gör? Vi ska fira nyår i stugan så vi hade tänkt göra bakad potatis på kvällen med nån god fyllning så vill gärna ha tips på fyllning också

• Svar på tråden Bakad potatis - Hur lyckas man med det??
  • appapp2

225 grader, typ 1.5h (minst) i ugnen. Fast potatis, stor, eller bakpotatis.

• ebben

eller picka hål i de o ca 20 min i micron. eller det beror på hur stora o hur många så klart!
    men det går betydligt fortare i micron...

• Angelika Miami

Jag brukar ta en gaffel och picka hål på hela potatisen. Micra i 20 minuter och sedan skär du ett X på toppen av potatisen och in i ugnen på 225 grader i ca 1 timme. Lycka till!

• appapp2

Just det, hål såklart.

• marvella

Köp stora King Edward potatisar. Skrubba och stick några hål i dem med en gaffel och sen in i ugnen på 225 grader i ca 1h beroende på storlek.

De potatisar som affärerna säljer som bakpotatis blir inte bra, om de mot förmodan skulle bli klara inom 3h smakar de inte gott ändå.

LYCKA TILL!

• h8him

Har du tillgång till micro så är det enklast faktiskt. Det kan ta upp till 15 minuter/potatis i micron så bakar du flera får du räkna med längre tid. Kanske upp mot 40 minuter. Trots allt snabbare än i ugnen som kan ta flera timmar innan de blir klara.

• marvella

Är en potatislover och jag tycker inte de får lika god smak i micron - kanske psykiskt vad vet jag?
    Har dock aldrig varit med om att King Edward inte blivit klar på runt 1h. Det är en pålitlig potatis

• Ysta

Det gör ingenting om det tar en-två timmar eftersom vi ska vara i stugan och greja :)
    Tips på nån god fyllning då??

• Angelika Miami

*Gräddfil, röd rom och rödlök..... Mmmmmm
    *Kesoröra med tex strimlad skinka
    *Räkor eller kräftor
    * Kycklingröra

• marvella

Givetvis smör, kan vara bregott eller kan man köpa riktigt smör (ej margarin) och skära i små kuber - det ser lite trevligare ut på bordet. Flingsalt är gott att ha på.

Enkel röra är att ha hackad rödlök och gräddfil för sig som gästerna kan blanda ihop efter egen smak.

Mosa avokado med valfri mängd vitlök.

• QuteCat

om du får tag på rökt renstek eller liknande så är det supergott som röra till bakad potatis.. finsmulad tillsammans med lite örter, gräddfil och ev mild lök.

annars tacoröra = köttfärs, tacokryddor, lite gräddfil, tacosås (alt. köttfärs + tacokryddor + tacodip = gräddfil o dipmix, tacosås)

Keso + räkor + strimlad purjo + dill + strimlad isbergssallad blandas. ev i svartpeppar

stekt kycklingfile i olika såser - mango, curry eller nån annan som man tycker om...

• Lincon

Jag sätter ugnen på 250grader, skär ett kryss i varje bakpottais och sedan in i ugnen (mitten) i lite över 1h.

Gör vi i öppen spis så lägger jag dem i folie och så lägger jag dem på de glödande kolet i ca 1-1,5 h (beroende på storleken)

• mm m

Det enklaste är att köra den i micron om ni har det i stugan. Picka hål och kör ca 8-12 min beroende på micro. Ta inte så många åt gången så de blir klara samtidigt och raktigenom.

Det går bra med vanliga bakpotatisar, du behöver inte köpa de extra dyra som heter mcrobakpotatisar.

Antingen så köper du färdig röra. Men jag brukar göra en med creme fraich, purjo/skinka, champ och dill. + lite kryddor.

• Ysta

Får se om vi vågar oss på att göra i micron, den är inte världens bästa variant den vi har i stugan *s*.

• firepuzz

kan man ta gräddfil och räkor bara?

• ElinOlsson

Jag tycker också de blir bättre i ugn än micro, men använder micron när jag inte orkar vänta . Glöm inte att vända dem i bland om du micrar dem.

Jag tycker det är gott med en rejäl sallad timm bakad potatis, smör ska finnas och jag älskar skagenröra.

• firepuzz

nu gör jag mina första bakade potatisar men hade inget folie hemma men går det ändpå? jag gör dom i ugnen.

• Cocarola

Undvik micron, potatis är en av få matvaror som får en helt annan smak av "mikring" Det är värt att vänta på dem i ugnen!

Jag använder inte folie, utan smörjer in dem i lite matolja, gör hål med en gaffel och låter dem ligga och mysa i ugnen medan jag gör annat.

• firepuzz

oki vi har bara ställt in dom i ugnen gjort hål i dom med gaffel men inget annat

Svar på tråden Bakad potatis - Hur lyckas man med det??