• Pandy

Hur länge lever spermierna i genomsnitt?

Någon som vet? Och är det bäst chans att ha sex 1 dag före äl?

• Svar på tråden Hur länge lever spermierna i genomsnitt?
  • Lilltösa

3-5 dagar sägs det, ibland kortare ibland längre.

• Vännen

Vet iaf att det är bättre att ha sex före än efter ÄL..bara för att spermierna lever längre än ägget kan bli befruktat.

• smulan76

Rent generellt har jag läst att spermier lever i 3 dygn och ägget i 1 dygn. Så bäst chans har man om man har sex strax före ÄL eftersom spermierna då kan ligga i äggledaren och vänta på ägget.

• Puppy070

Jag har hört 3-5 dagar... Har också hört att det är bäst dagen före ÄL....

• Meli

Max 5 dagar, men det är i sällsynta fall av väldig bra spermier och väldigt bra miljö i kvinnan. Normalt är 2-3 dagar. Detta gäller i det fertila sekretet. Utan det, dvs längre från ÄL, så lever de bara några timmar.

Det bästa är att ha mys 1-2 dagar innan ÄL, så att spermierna hunnit upp och ligger och väntar.

Kram

• Fru Längtan

Min läkare sa idag att det är störst changs att bli gravid om man har sex innan ägglossning och spermierna ligger och väntar på ägget!!!

• Venus

Halloj ni goa glada människor som lever i ovissheten om hur längre spermier kan leva *skrattar*
    I vanliga fall skulle jag säga 3-5 dagar som alla andra här, på gynakuten pratades det om 9 dagar, men min lille kille skulle inte blivit till i sånna fall för jag hade ÄL 11 dagar efter vi hade sex *skrattar*
    Så på min MVC pratas det idag om upp till 2 veckor =)) I väldigt bra miljö med väldigt bra spermier =))
    Så nu för tiden kör vi med dubbla skydd, både kondom och minipiller *skrattar* Vi vågar inte utmana ödet mer...

Lycka till...

Svar på tråden Hur länge lever spermierna i genomsnitt?