Hur länge lever spermierna i genomsnitt?
Någon som vet? Och är det bäst chans att ha sex 1 dag före äl?
Någon som vet? Och är det bäst chans att ha sex 1 dag före äl?
3-5 dagar sägs det, ibland kortare ibland längre.
Vet iaf att det är bättre att ha sex före än efter ÄL..bara för att spermierna lever längre än ägget kan bli befruktat.
Rent generellt har jag läst att spermier lever i 3 dygn och ägget i 1 dygn. Så bäst chans har man om man har sex strax före ÄL eftersom spermierna då kan ligga i äggledaren och vänta på ägget.
Jag har hört 3-5 dagar... Har också hört att det är bäst dagen före ÄL....
Max 5 dagar, men det är i sällsynta fall av väldig bra spermier och väldigt bra miljö i kvinnan. Normalt är 2-3 dagar. Detta gäller i det fertila sekretet. Utan det, dvs längre från ÄL, så lever de bara några timmar.
Det bästa är att ha mys 1-2 dagar innan ÄL, så att spermierna hunnit upp och ligger och väntar.
Kram
Min läkare sa idag att det är störst changs att bli gravid om man har sex innan ägglossning och spermierna ligger och väntar på ägget!!!
Halloj ni goa glada människor som lever i ovissheten om hur längre spermier kan leva *skrattar*
I vanliga fall skulle jag säga 3-5 dagar som alla andra här, på gynakuten pratades det om 9 dagar, men min lille kille skulle inte blivit till i sånna fall för jag hade ÄL 11 dagar efter vi hade sex *skrattar*
Så på min MVC pratas det idag om upp till 2 veckor =)) I väldigt bra miljö med väldigt bra spermier =))
Så nu för tiden kör vi med dubbla skydd, både kondom och minipiller *skrattar* Vi vågar inte utmana ödet mer...
Lycka till...