• Mammassaga

Litet bröllop med billig mat, tips?

Jag ska komma på billig och enkel mat till ett litet bröllop.

Vi har tänkt bjuda närmsta familjen och våra vänner (alltså mest vänner). Det kommer bli ca 30 st ungefär.
    Vi ska ha en borgelig och kort vigsel sen bjuda på någon mat.

Jag har funderat lite på olika pastasallader men vill gärna ha fler tips. Det ska helst gå att förbereda

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-29 15:51
    Tänkte sedan ha tårta efteråt. Ostbricka och lite snacks på kvällen och så tänkte vi bjuda på lite bål.
    Annan dricka får de ta med själva.

hade ni tyckt det var ok?

• Svar på tråden Litet bröllop med billig mat, tips?
  • Pallas

Är det ett sommar- eller vinterbröllop? Jag har recept på en kanongod, matig och billig soppa, som passar bra till ett vinterbröllop och går bra att göra i storkok. Med hembakt bröd till blir det succé!

• brumme lisa

Man kan ju göra en buffé med lite av varje, då kan man ju förbereda mycket...
    Grönsaker, frukter i lagom bitar, bröd och goda ostar...

Vi hade dillstuvad potatis och varmrökt lax på vårat bröllop, blev inte så farligt dyrt och var smidigt att fixa i förväg. Men gott var det

• Pallas

Om jag var er kompis så hade jag velat dela den dagen med er. Själva arrangemanget kvittar för mig, att ni hedrar mig med att vilja ha mitt sällskap räcker för mig - jag betalar gladeligen kuvertavgift exempelvis. Men jag vet att andra har höga krav på värdparet.

• ior1979

västerbottenpaj, snittar, mosarellasallad..... vi hade buffe på vårt bröllop, blev kanon!!!

• Mammassaga

Det blir ett sommarbröllop.

Ja jag tycker att bröllopet ska vara enkelt och varken ge brudparet eller gästerna "ångest" för alldeles för höga utgifter. Tycker man kan ha det trevligt utan att det ska kosta skjortan

• Krabbolina

vi hade också buffé men anlitade grannen att fixa det, typ catering.
    Vi hade varmrökt lax, rostbiff, potatisgratäng, marinerad kycklingfilé, pastasallad och exotiska frukter.
    Förrätt var en smörgås med god röra på.
    Efterrätt: tårta och så hade svärmor gjort drömrulltårta.
    Sen satte vi fram skålar med snacks och smågodis, men det var nästan ingen som orkade äta godiset så vi hade massor kvar!

Vi gifte oss på sommaren.

• NenneN

Lite buffe, sen kan ni ju servera alkfritt men någon dricka kan ni ju bjuda på till maten kanske?

Ett tips är helstekt fläskfile, svmapsås med lök och champinjoner strö sedan lite ost över och in i ungn, blir skitgott och det är billigt...Gör lite hasselbackspotatis till och koka lite grönsaker...

• La Lola

Vi hade potatissallad, tjälknul o tunnskuren kassler (falaffel till vegetarianen som var bjuden), sallad o melonbitar.
    Hembakat bröd, ost o kex.

O så köpte vi helt vanliga tårtor (speciella bröllopstårtor är av nån anledning dyrare). Vi sa att vi vill beställa tårtor till en fest helt enkelt.

Jag hade tyckt att ditt bröllop Ts, vore en trevlig tillställning.

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Mammassaga

Självklart bjuder vi på alkoholfri dricka till maten!:)

NenneN skrev 2008-12-29 16:01:03 följande:
    Lite buffe, sen kan ni ju servera alkfritt men någon dricka kan ni ju bjuda på till maten kanske? Ett tips är helstekt fläskfile, svmapsås med lök och champinjoner strö sedan lite ost över och in i ungn, blir skitgott och det är billigt...Gör lite hasselbackspotatis till och koka lite grönsaker...
  • Mammassaga

Ohh potatissallad och tjälknöl va ett bra förslag. potatissallad e billigt å lätt att göra själv:)

Tårtorna bakar jag mer än gärna själv:)

La Lola skrev 2008-12-29 16:04:33 följande:

Vi hade potatissallad, tjälknul o tunnskuren kassler (falaffel till vegetarianen som var bjuden), sallad o melonbitar. Hembakat bröd, ost o kex. O så köpte vi helt vanliga tårtor (speciella bröllopstårtor är av nån anledning dyrare). Vi sa att vi vill beställa tårtor till en fest helt enkelt. Jag hade tyckt att ditt bröllop Ts, vore en trevlig tillställning.
Svar på tråden Litet bröllop med billig mat, tips?