• Sommaren2006

Fick min son i v34,gravid igen...prematur barn även denna gång???

Jag fick min son i vecka 34+0 i september 2007.
    Väntar nu mitt andra barn beräknat till juli 2009,nu är jag självklart nervös att få förtidigt igen,det var ju en chock sist och jag har haft enorma skuldkänslor över detta.
    De hittade ingen anledning till varför sonen kom så tidigt,ingen infektion eller fel på moderkakan,men min BM trodde att det kunde bero på att jag var så liten och att han inte fick plats. Jag har pratat om detta med min BM och vi har bokat in besök varannan vecka från vecka 28,känns bra men är ändå nervös...

Så ni som fick förtidigt med erat första barn,fick ni tidigt med era andra??

• Svar på tråden Fick min son i v34,gravid igen...prematur barn även denna gång???
  • Mama72

1:a född i v 35+1
    2:a född i v 36+2

• Alisa

Första sonen föddes 32+6, utan någon särskild orsak. Jag är inte särskilt stor, 157 cm, och var ganska stor ganska snabbt. Men ingen sa något om att det kunde ha med storleken på mig att göra.
    Andra sonen var sjuk i magen, föddes 30+4 död. Jag hade sammandragningar tidigare, kanske berodde de på att han var sjuk, kanske av "ingen" orsak, vet inte.

Nu när jag väntade tredje barnet sa min läkare att troligtvis skulle även hon komma tidigt. Men hon föddes 37+2, alltså inte prematurt. Men jag var beredd från v 32...

Lycka till! Hoppas bebisen stannar längre den här gången för dig 

• ElinOlsson

31+3 med ettan
    37+4 med tvåan

Min tidiga första förlossning berodde på en hjärtformad livmoder.

• Sommaren2006

Alisa skrev 2008-12-29 18:24:25 följande:

Första sonen föddes 32+6, utan någon särskild orsak. Jag är inte särskilt stor, 157 cm, och var ganska stor ganska snabbt. Men ingen sa något om att det kunde ha med storleken på mig att göra.Andra sonen var sjuk i magen, föddes 30+4 död. Jag hade sammandragningar tidigare, kanske berodde de på att han var sjuk, kanske av "ingen" orsak, vet inte.Nu när jag väntade tredje barnet sa min läkare att troligtvis skulle även hon komma tidigt. Men hon föddes 37+2, alltså inte prematurt. Men jag var beredd från v 32...Lycka till! Hoppas bebisen stannar längre den här gången för dig 
    Beklagar din ängelbebis...

jag kan nog behöva ett "lycka till" tror jag.
  • Trolltrio

Ettan kom i v 34+3. Nästa graviditet blev tvillingar, och läkarna var säkra på att de skulle komma senast i v 32. Det slutade med igångsättning i v 38+0!

Lycka till!

• Sommaren2006
    Trolltrio skrev 2008-12-29 18:36:45 följande:
    Ettan kom i v 34+3. Nästa graviditet blev tvillingar, och läkarna var säkra på att de skulle komma senast i v 32. Det slutade med igångsättning i v 38+0!Lycka till!
    Haha oj! grattis till tvillingar,låter så mysigt och tack!
  • elli26

Min första kom i v. 35.(De vet inte varför). Min BM var helt säker på att även nr 2 skulle komma tidigare, men icke..:
    Med tvåan gick jag 13 dagar över tiden.....

Lycka till!

• Gul13

Vår dotter kom v 34+0 vilket beror på många saker. En orsak är onekligen att jag är väldigt kort, 140 cm, och ingen kunnig inom området tror att jag kommer att gå längre med nästa bebis (som vi jobbar på).
    Vad jag undrar över är hur kort du är eftersom de trodde att det beror på det? Hur stor var din bebis? Min dotter var 39,5 lång och vägde 1492 g. Liten som en 28-29 v bebis ungefär.

• Sommaren2006

Gul13 skrev 2008-12-30 09:05:46 följande:

Vår dotter kom v 34+0 vilket beror på många saker. En orsak är onekligen att jag är väldigt kort, 140 cm, och ingen kunnig inom området tror att jag kommer att gå längre med nästa bebis (som vi jobbar på). Vad jag undrar över är hur kort du är eftersom de trodde att det beror på det? Hur stor var din bebis? Min dotter var 39,5 lång och vägde 1492 g. Liten som en 28-29 v bebis ungefär.
    jag är 160,em nhade en väldigt liten mage och fick inte upp så mycket i vikt som jag skulle behöva...men de kan ju inte säga med säkerhet att det beror på det,återstår att se eller hur
    ?
  • Dahlia

Första barnet kom vecka 34
    Andra kom vecka 36

Men båda höll på att komma i vecka 32 men med bricanyl och vila så stannade de kvar några veckor till

Äntligen.. Efter flera års kämpande och ivf / icsi är vår lille Eddie här
  • kicka84

fick min äldsta dotter i v36, vilket inte är så himmla tidigt ändå, blev 1vecka på prematuravd för tillmatning eftersom att hon var liten 2170g 44cm kort.
    yngsta dottern är född i v25, ingen vet orsaken till att hon kom så tidigt. Det blev 3mån på sjukhus...nu går hon hos sjukgymnast och ska i januari börja på habilitering pga att hon haft hjärnblödningar och har lite problem efter detta.

måste också berätta att min äldsta fyllde 2år för dryga 2veckor sedan och yngsta blir 1år på fredag:)

att det ska bero på att man är liten har jag aldrig hört talas om, dock är jag väldigt liten. 160cm och strax under 40kg. Å nej, inga ätstörningar.

hoppas din bebis stannar i magen tiden ut, å lycka till med förlossningen:)

• Sommaren2006

kicka84 skrev 2008-12-30 23:16:54 följande:

fick min äldsta dotter i v36, vilket inte är så himmla tidigt ändå, blev 1vecka på prematuravd för tillmatning eftersom att hon var liten 2170g 44cm kort.yngsta dottern är född i v25, ingen vet orsaken till att hon kom så tidigt. Det blev 3mån på sjukhus...nu går hon hos sjukgymnast och ska i januari börja på habilitering pga att hon haft hjärnblödningar och har lite problem efter detta. måste också berätta att min äldsta fyllde 2år för dryga 2veckor sedan och yngsta blir 1år på fredag:)att det ska bero på att man är liten har jag aldrig hört talas om, dock är jag väldigt liten. 160cm och strax under 40kg. Å nej, inga ätstörningar.
    hoppas din bebis stannar i magen tiden ut, å lycka till med förlossningen:)
    tack för ditt svar
  • Gul13

Sommaren2006 skrev 2008-12-30 23:06:03 följande:

Gul13 skrev 2008-12-30 09:05:46 följande:
    jag är 160,em nhade en väldigt liten mage och fick inte upp så mycket i vikt som jag skulle behöva...men de kan ju inte säga med säkerhet att det beror på det,återstår att se eller hur?
    Jag hoppas bebben stannar i magen så länge som möjligt. Det är alltid lättast.
    Och det är klart att det är ju rätt stor skillnad på din och min längd. Jag hade oxå liten mage så läkarna på spec mvc var ganska övertygade om att min storlek var en av många orsaker till att dottern kom för tidigt.
  • basio

Min första kom i v36+0 och jag var helt säker på att nr 2 också skulle vara tidig, vilket bm inte trodde. Min andra föddes i v36+4. Så när trean väntades var både jag och bm säkra på att denna lilla också skulle komma tidigare. Och visst gjorde hon det, men inte lika tidigt som storebröderna. Nummer tre föddes i v37+3 och räknades därmed som fullgången.

Anledningen till att mina barn har kommit när de kommit tror jag är deras storlek. Jag är heller inte så stor (164 cm) och alla mina barn har vägt 3,3 kg när de fötts. Jag tror inte det får plats större barn än så. En annan detalj som ju är lite ovanlig är att alla tre förlossningarna har startat med vattenavgång.

Jag hoppas du får en fullgången bebis den här gången, men du gör nog klokt i att vara förberedd på att du kan föda prematurt igen.

• Sommaren2006

basio skrev 2009-01-02 07:37:20 följande:

Min första kom i v36+0 och jag var helt säker på att nr 2 också skulle vara tidig, vilket bm inte trodde. Min andra föddes i v36+4. Så när trean väntades var både jag och bm säkra på att denna lilla också skulle komma tidigare. Och visst gjorde hon det, men inte lika tidigt som storebröderna. Nummer tre föddes i v37+3 och räknades därmed som fullgången.Anledningen till att mina barn har kommit när de kommit tror jag är deras storlek. Jag är heller inte så stor (164 cm) och alla mina barn har vägt 3,3 kg när de fötts. Jag tror inte det får plats större barn än så. En annan detalj som ju är lite ovanlig är att alla tre förlossningarna har startat med vattenavgång.Jag hoppas du får en fullgången bebis den här gången, men du gör nog klokt i att vara förberedd på att du kan föda prematurt igen.
    Tack för ditt svar. Jag tror att barnet kanske kommer stanna lite längre än min förra,kanske väga lite mer också. Men som du sa så ska jag inte förvänta mig så mycket. Jag kommer också be läkarna att inte stoppa förlossningen då jag vet att det inte går,be dem ge mig kortison o sen låta det fortsätta.
  • Sommaren2006

Gul13 skrev 2009-01-02 07:19:15 följande:

Sommaren2006 skrev 2008-12-30 23:06:03 följande:
    Jag hoppas bebben stannar i magen så länge som möjligt. Det är alltid lättast. Och det är klart att det är ju rätt stor skillnad på din och min längd. Jag hade oxå liten mage så läkarna på spec mvc var ganska övertygade om att min storlek var en av många orsaker till att dottern kom för tidigt.
    Precis,jag är inte jättekort,men inte lång heller. Jag har en kort mage eller vad man ska säga. Mellan bäckenbenet elelr vad det heter och mina revben så är det ca 15-18cmo växa på,sedan tar det stopp. Men som min barnmorska sa så kan det också bli så att jag går förbi vecka 36+6 och får en bebis som inte väger så mycket,elelr en fullgången som väger under 3kg.
  • JessAnn

jag fick mitt första barn i v 33, mitt andra i vecka 27. Anledningen ska ha varit förkortad livmodertapp (tror det heter så) Vid första graviditeten gjordes alfrig en utredning på varför hon kom förtidigt. Andra grav. fick jag en blödningen. Då uppäckte de den förkortade livmodertappen. Läkarna sa då att till 99% var det säkert anledningen till den tidiga förlossningen i första graviditeten. Jag har fött båda mina barn varginalt.

Svar på tråden Fick min son i v34,gravid igen...prematur barn även denna gång???