• Anonym (kopp?)

Menskopp - fördelar och nackdelar

Jag funderar på att skaffa en menskopp, jag blöder rätt så mycket när jag har mens och jag är trött på att masskonsumera tamponger och bindor.

Jag skulle vilja höra vad ni som använder/har använt menskopp tycker, vilka är för- och nackdelarna? Skulle ni rekommendera menskopp?

• Svar på tråden Menskopp - fördelar och nackdelar
  • Fille Fjonkan

Ja, jag rekommenderar den.

Nackdelar:
    * Det kan ta lite tid att lära sig att sätta den rätt.
    * Man måste komma ihåg att ha den med sig när mensen närmar sig.

Fördelar:
    * Oerhört bekväm när man har lärt sig att sätta den rätt.
    * Behöver bara tömmas max 3 ggr per dag även om man blöder massor. (Jag tömmer den 1-2 ggr mitt på dagen den eller de 2 första blödningsdagarna, sedan bara morgon och kväll)
    * Torkar inte ut slemhinnor etc...

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • gosmamman

Jag har också funderat på en sån, tycker dom borde säljas på apoteket.

Ett till plus är ju att den är miljövänlig.

• Loup Garou

Jag är bara nöjd med min!!!

Nackdelar:
    *Det tog tid för mig att lära mig att sätta den rätt.
    *Kändes bökigt till en början.

Fördelar:
    * Bekväm
    * Luktar inte illa så som med bindor
    * Får ej ont av den så som jag får av tamponger.
    * Inga skavsår av fysiskaktivitet som jag fick av både bindor och tamponger, tex när jag red.

• Anonym (kopp?)

Ni som säger att det tar tid att lära sig att sätta den rätt, hur lång tid menar ni då? Efter hur lång tid kan man känna sig säker att använda den utan att behöva oroa sig för att den läcker?

• Fille Fjonkan
    Anonym (kopp?) skrev 2008-12-29 20:19:27 följande:
    Ni som säger att det tar tid att lära sig att sätta den rätt, hur lång tid menar ni då? Efter hur lång tid kan man känna sig säker att använda den utan att behöva oroa sig för att den läcker?
    Det tog mig nog 3-4 menstruationer innan jag vågade lita på att jag hade fått in den helt rätt varje gång.
  • Anonym (Kopp-lover)

Det finns inga nackdelar med menskoppen! Jag är så SUR att jag inte hittde den förrän jag var 38. Tänk om jag bara hade testat den tidigare! Jag verkligen älskar min kopp och rekommenderar den varmt. Det är inte så knöligt att få dit den, det lär man sig snabbt. Det är ett plus att ha fött barn, men inget måste.

KOPPEN FOREVER!

• Loup Garou
    Det tog mig ungefär samma tid som Fille Fjonkan det jag hade problem med de 2-4 första dagarna jag provade var baksug, men fick hjälp av dem på m-kopp där jag köpte den med hur man skulle göra sen nästa omgång jag hade, sen gick det lättare och lättare vajre månad.
  • HannaS86

Jag provade LadyCup först (lilla storleken, köpte stora också men den var för stor) och blev verkligen besviken. Jag hade problem med att få den att sitta rätt. Hur jag än försökte med att luta den, olika långt in osv så läckte det hela tiden, kunde inte lita på den det minsta. Den åkte alltid långt in oavsett hur långt ut jag placerade den och jag hade jätteproblem med att få ut den ibland.

Jag tänkte ge upp men bestämde mig för att testa en MoonCup istället, de är ju lite "hårdare". Skälet till att jag inte testade just mooncup först var att jag tänkte att hårdare låter som obekvämare. Men den fungerar toppen för mig! Det är storlek M och jag har inte fött barn. Den rekommenderar jag jättemycket och det är en sån liten kostnad för något man kan använda så mycket.

• Loup Garou

Jag hade Diva-cup väntar nu barn så därför jag skriver hade. Får bi en annan sen. Ja det där med att den åkta för långt in hade jag ju också som problem men det var baksug, det blev ngt sorts vakum som gjorde att den sögs in och därför läckte och inte satt rätt! Men det avhjälptes snabbt med att släppa in lite luft. Fick som sagt mycket bra hjälp och sanbba svar på hemsidan där jag köpte min!

• Fille Fjonkan

Jag har Diva Cup. Valde den för att den var störst, rymde mest vätska. Jag hade spiral när jag köpte den och blödde massor de första dagarna.

• Heranell

Nackdel: Kan inte komma på någon på rak arm. Jo, möjligen att piggen kan skava men den kan man klippa ner.

Fördel: Det tar ju inte slut! Efter mens är det bara att koka den, lägga i påsen och påsen i väskan.

Den som uppfann menskoppen skulle jag vilja ge nobelpriset eller nåt!

• Mumma 80

Jag är inne på min tredje dag med m-kopp. Jag lärde mig redan första dagen hur den ska sitta. Det läcker inte och jag känner inte av den. Helt underbart! Jag har en Mooncup L++.

Svar på tråden Menskopp - fördelar och nackdelar