• Tulpanblomman

Rengöring av häll

Hej har precis börjat att använda vårt nyrenoverade kök. Har en sprillans ny häll, vad rengör man den bäst med? finns det något medel man kan spraya på för att få bort fett m.m eller går det bra med trasa + vanligt medel?

• Svar på tråden Rengöring av häll
  • Yummie

Jag brukar använda Mr Muscle Keramikrent, men när den tog slut en gång så tog jag lite vanligt Yes diskmedel o det funkade lika bra.

• hejhejmonika

Yummie skrev 2008-12-29 20:36:38 följande:

Jag brukar använda Mr Muscle Keramikrent, men när den tog slut en gång så tog jag lite vanligt Yes diskmedel o det funkade lika bra.
    Men får man samma anti-bränn-skydd av det? med Mr Muscle så "smörjer" man ju även ytan.

Hur stor häll har du om den tar slut så fort? :). Vår räcke ri åtminstone 2 månader.
  • Yummie

Våran Mr Muscle räcker nästan ett halvår. Men just då den tog slut var affärena stängde så då fick jag ta Yes o det funkade som sagt bra. Man får säkert inte anti-brännskydd av Yes, men jag kan inte säga att jag lagt märke till något större skydd när jag använt Mr Muscle.

• hejhejmonika

Yummie skrev 2008-12-29 21:17:05 följande:

Våran Mr Muscle räcker nästan ett halvår. Men just då den tog slut var affärena stängde så då fick jag ta Yes o det funkade som sagt bra. Man får säkert inte anti-brännskydd av Yes, men jag kan inte säga att jag lagt märke till något större skydd när jag använt Mr Muscle.
    Ja nu såg jag vad du skrivit i första inlägget..jag kanske ska öppna mina ögon nästa gång? :)
  • Charmiz

Har du en induktion eller en halogen?

• Yummie

Kan också tillägga att jag alltid torkar av hällen med fuktig trasa ett antal ggr efter att ha använt Mr Muscle. Orkar inte avsluta med putsa den varje gång med en torr duk. O dessutom använder man spisen varje dag ett antal ggr o torkar därmed av dem så fort man spiller något så hos oss är det aldrig problem att något bränt fast. Torkar man bort det direkt så bränner det inte fast.

• mimmi 1

Jag har haft häll i många år, och provat de flesta medlen, och jag tycker att de enda som är värda sitt namn, är Toprens från elektrolux, och MP 52 hällrengöring.

torkar man bara av med trasa o vatten, eller diskmedel, så tycker jag att ytan blir flammig. så vill man behålla sin nya häll fin, så måste man nog gnussa på med ett bra hällrengöringsmedel, och eftergnida med torr trasa. på så sätt får åxå hällen en skyddshinna, och blir inte lika känslig för repor.

sen är ju hällskrapan ett måste, för även om man är noggrann, så blir det, förr eller senare, liksom en ring runt "plattorna" och om man skrapar med hällskrapan, och sedan polerar med medlet, så blir hällen som ny igen....

• Tulpanblomman

Tack för alla svar! vad vore livet utan FL! mimmi 1, var hittar man dessa medel/skrapa som du föreslår? låter läskigt med skrapa tycker jag, jag vågar knappt ta en trasa och torka för jag är rädd att repa hällen

• Charmiz

En skrapa brukar följa med hällen då du köper den annars hittar du i en vanlig välsorterad matbutik.

• mimmi 1

Hällskrapan földe med vår häll, men den finns att köpa på ica bla. det sitter ett rakblad i, och du behöver inte vara rädd för att den ska förstöra hällen, den är gjord för att skrapa bort ev. fastbrända grejer på hällen med. man håller den ju liksom i vinkel, och "hyvlar" bort smutsen. råkar man koka över, eller drutta nån mat på en het häll, så dit direkt med skrapan, då slipper man den grymma lukten av brännt....

MP 52 hällrengöring finns i ica:s sortiment, och den allra bästa, Toprens, finns där dom säljer hällspisar. elektrolux Home-butikerna bl.a den är så himla dryg, då man bara behöver ett par droppar varje gång...

• Yummie

Våran häll är ca 10 år och som ny trots att jag inte alltid torr-putsat. Inte en endaste repa heller o har en jättefin glans, inte flammig alls.

• SmaragdKattis

MP52 vill jag också rekommendera, så himla bra!

• Tulpanblomman

Tusen tack för era svar! vad underbart det är, man kastar iväg en fråga och får en massa tips och råd, hurra för FL och alla engagerade människor som finns här. Gott nytt år till er alla.

Svar på tråden Rengöring av häll