• nize

Dottern tål ej vå kanin! Hjälp!

Hejsan!

Vi har nyligen köpt en kanin till vår dotter,
    och nu visar det sig att hon inte alls tål den.. *snyft*
    Vi har den inomhus i källaren, men hade velat flytta ut den..
    Men går det såhär mitt i vintern? Det gör det väl inte..?
    Hon älskar sin nya vän men att ha den inne går inte..
    Vi har en altan, kan man ha den där..?
    Den har ju ingen vinterpäls..

Kan man vänja av den vid värme i källaren på något vis?
    Sätta den i matkällaren ett tag? Där är ju kallare, sen garaget kanske för att sen sätta ut den?

Hjälp! Jag vet inte hur vi ska lösa detta... vill inte behöva sälja henne..

• Svar på tråden Dottern tål ej vå kanin! Hjälp!
  • faster

Jag är jätteledsen men jag har oxå allergi mot kanin...det är ett av de svåraste djuren o ha då man har det...råder dej trotts allt att sälja henne..inte alls kul...men hälsan är viktigast..

• Zaria

Skulle också råda dig att sälja den.
    Även om kaninen är ute kommer hon inte att kunna ta upp och gosa med den.

Hade själv kanin när jag var yngre och var allergisk, hade de tagit bort kaninerna hade allergin växt bort på 10 år sa de. Hade kaninerna tills jag var 13 år och de dog (vi hade utekaniner) och allergin är nu bestående.

Så även om det är hårt hade jag nog försökt ge den ett annat bra hem.

• Välkommen till mej

Nej du kan absolut inte sätta ut kaninen mitt i vintern.. Den bildar sin vinterpäls när den gör fällningen på hösten och därefter har den sin päls tills nästa fällning.

Du kan då inte helller vänja den vid kallare klimat naturligtvis.

Är du säker på att det är kaninen så det inte är hö eller spån hon är allergisk mot?

Alternativen jag ser är antingen att sälja kaninen, att en släkting har hand om den hemma hos sej till sommaren och ni kan ha den utomhus, eller att flickan får låta bli att gå ner till den när ni har den i källaren. (kan vara svårt så klart)

Hoppas ni hittar en lösning.

• Tygtiiger

Ut med kaninen, dvs sälj den illa kvickt. Allergin kommer att bli värre.

Jag hade ett marsvin som jag älskade innerligt. Vi testade med många olika djur eftersom jag verkligen, verkligen ville ha ett husdjur - men, det blev bara värre. Har man utvecklat allergi mot ett djur så är det stor risk att man utvecklar det mot nästa.

När jag var tio och precis hade slutat rida (pga astma och svår hösnuva) kunde jag inte möta en häst på gatan utan att hals och ögon svullnade igen. Nu när jag är över trettio och håller mig strikt undan pälsdjur i hemmet kan jag tom klappa en häst Många som har pälsdjursallergi upplever allergin som en hink som fylls på varje gång man möter ett pälsdjur. Om man träffar djur dagligen så är hinken ständigt bräddfylld och man får ständigt symptom (dvs när det rinner över kommer symptomen) men om man håller sig undan djur har man bara bottenskyla på hinken och kan då gå hem till folk som har pälsdjur, klappa grannens hund då och då etc etc.

• faster

Ts...hoppas att du förstår att vi bara vill ditt barn bästa..hur gammalt är barnet??

• nize

Tack för alla svar!

Jo tyvärr har jag nog förstått någonstans i bakhuvudet att vi måste göra oss av med den,
    men hade hoppats på en lösning..

Dottern, Lava, fyllde sex år nu i december och har önskat sig kanin i evigheter känns det som..
    Så tål hon inte den stackaren..
    Känn så trist.

• faster

ja jag förstår verkligen ditt dilemma..har varit i din situation själv..fast då var det jag mamma som fick allergi o gissa vad min dotter tyckte om det..
    Hoppas det går bra för er...tror att det blir lättare ju fortare ni gör det...
    Lycka Till.

• Angel of life

Vi hade kanin för ett tag sedan, men allergin jag kände av var från höet (har alltid varit allergisk mot hö)...kan ju vara det eller om dt är halm ni har? går ju att byta ut mot annat

• nize

Tack!

Jag känner mig såå elak, men vi trodde ju aldrig att hon inte skulle klara av den..
    Varken jag eller min man har några allergier..
    Orättvisa värld..

• nize

Nu har vi berättat det för henne, självklart blev hon otroligt ledsen, men samtidigt förstår hon nog att hon inte kan gå runt och vara "sjuk" med kli i ögonen och utslag hela tiden..
    Tog kontakt med en djuraffär med "gott anseende", de kunde ta emot den redan ikväll.

Inte lätt detta.. tack för ert stöd!

• faster

Men gu så skönt...då slapp ni ju avliva den iaf...hoppas nu det blir bra för din dotter..Det finns ju andra djur som kan gå bättre med tiden.

nize skrev 2008-12-30 13:00:24 följande:
    Nu har vi berättat det för henne, självklart blev hon otroligt ledsen, men samtidigt förstår hon nog att hon inte kan gå runt och vara "sjuk" med kli i ögonen och utslag hela tiden.. Tog kontakt med en djuraffär med "gott anseende", de kunde ta emot den redan ikväll. Inte lätt detta.. tack för ert stöd!
  • nize

Det blev en lång kväll detta, men nu är det gjort och dottern har äntligen somnat. Känns nog bättre imorgon.

• Tygtiiger

Så otroligt skönt att ni kunde lämna den till en djuraffär! Då får den ju flytta till någon som kan ta bra hand om den - det måste kännas bättre för dottern, även om hon är ledsen och besviken, än om den skulle ha varit tvungen att avlivas.

• faster

ja jag förstår det..men du ska eta att du har gjort rätt hur illa det än kändes..en frisk dotter är värt så mkt mer.
    O som sagt det kan växa bort om det inte underhålls sas...
    Ge henne en varm kram från mej imorn o säg att hon varit jätteduktig som förstår fast hon e så liten...
    Kram till dej oxå mamma...
    Hoppas ni får en fint nyår imorn.
    En liten gosedjurskanin kanske kan va ett alternativ.

Min dotter fick sitt första astmaanfall då hon endast var 6mån gammal..sen var det mkt resor mellan hem o sjukhus....allergi mot pollen gräs gran osv..

Nu 20år gammal tåler hon ALLT!!
    Gissa om det känns underbart??
    Vi bor visserligen numera i norrland bodde tidigare i skåne..men efter flytten hit för snart 6år sedan har även min alergi blivit mkt bättre så miljö o luft kan säkert göra sitt till.....

• Smulan87

Sälj den stackars kaninen! din dotter kommer nog över de ska du se. köpr fiskar istället :P

BF 7Juni 2009
  • faster

Det har ju redan Ts skrivit att de gjort!!

Smulan87 skrev 2008-12-30 20:56:40 följande:
    Sälj den stackars kaninen! din dotter kommer nog över de ska du se. köpr fiskar istället :P
  • Smulan87

jag har inte läst hela tråden!

faster skrev 2008-12-30 21:07:29 följande:
    Det har ju redan Ts skrivit att de gjort!!
    BF 7Juni 2009
Svar på tråden Dottern tål ej vå kanin! Hjälp!