• snabla

tips inför plankstekstillagning

ska göra plankstek för första gången nu på nyårs så behöver lite smarta tips så att det blir bra, kan man t.e.x förbereda något innan eller? På mitt recept står det att man ska ha inne plankan 4-5min för gratinering hinner grönsakerna bli varma då?

• Svar på tråden tips inför plankstekstillagning
  • ElinOlsson

Vi har inne plankorna längre tid. Så att moset får fin färg, säkert en kvart i alla fall.
    Att smörja in dem med en naturell olja innan tillagning är bra, då torkar inte träet ut.
    Vet inte om man kan förbereda något speciellt. Bryna köttet kanske.

• Freiya

ha en äggula i moset så får det finare färg och blir krämigare.
    du kan ju ha med grönsakerna när du tillagar köttet, så hinner de bli färdig med köttet, sen lägger du på moset och gratinerar.

• 0LillaJag0

Om du använder pulvermos. vilket jag alltid gör så ska jag tipsa om ett som finns på willys. det är tyskt märke, gul förpakning kostar typ 10 spänn och ser jättetattigt ut men är jättegott. ändå pulvermoset som inte smakar pulvermos :) krydda med salt, peppar, aromat och smör bara. smaskens! en påse (3-4 port) räcker till två plankor.

• h8him

0LillaJag0 skrev 2008-12-30 09:39:40 följande:

Om du använder pulvermos. vilket jag alltid gör så ska jag tipsa om ett som finns på willys. det är tyskt märke, gul förpakning kostar typ 10 spänn och ser jättetattigt ut men är jättegott. ändå pulvermoset som inte smakar pulvermos :) krydda med salt, peppar, aromat och smör bara. smaskens! en påse (3-4 port) räcker till två plankor.
    Varför krydda med glutamat? Hellre koka egen potatis, röra sönder med elvispen, slå på varm mjölk och en äggula. Krydda med salt, vitpeppar och ev muskotnöt!

Förvärm plankan till 225 grader. Sen när allt är på ska du ha den inne 10-15 minuter, beroende på vilket kött du valt.
  • snabla

tack f alla tips blev supergott hade förvärmda plankor m allt färdigt innan så vi gratinerade bara några minnuter för att få färg på moset...gjorde eget superenkelt o gott

Svar på tråden tips inför plankstekstillagning