• lillajag26

Tips på fyllning till inbakad fläskfilé efterlyses!

Jag ska göra inbakad fläskfilé på nyårsafton och vill ha lite tips. Jag ska nämligen skiva fläskfién och baka in varje skiva för sig. Ska prova lite olika fyllningar, är öppen för alla förslag. Min egen fyllning blir en blandning av vitlöksost och creme fraiche....

• Svar på tråden Tips på fyllning till inbakad fläskfilé efterlyses!
  • TinaElisabeth

Provencalkrydda (du vet sån fryst)  och vitlök är gudomligt gott.
    Soltorkad tomat och fetaost kan nog oxå vara en höjdare.

• lillajag26

Du får gärna specifisera lite.... är absolut ingen mästare i köket

• flisan16

purjolök,creme fraiche, färska champinjoner, röd currypasta. Lite sting i detta och såå gott

• kongen

En ba ost att använda är ricotta (bra smältegenskap). Krydda sedan efter behag (örter, vitlök, blanda m parmesan, etc.)

Smarrigt är annars färsk spenat som slungas i smör, lite lök och lite vitlök. Några droppar balsamico, salt och peppar. Blir en bra gegga att baka in.

• TinaElisabeth
    lillajag26 skrev 2008-12-29 21:46:32 följande:
    Du får gärna specifisera lite.... är absolut ingen mästare i köket
    I frysdisken kan du ju hitta frysta kryddor, där finns det en liten ask som heter "provencalkrydda". Den är väldigt god att smaksätta kött med. Om du pressar vitlök och blandar med den kryddan och varför inte lite cremefraiche, salt och peppar så tror jag det blir en supergod fyllning =)

Soltorkade tomater kan du bl.a. köpa på burk (glasburk), det finns även soltorkadtomat-pesto. Om du finhckar soltorkade tomater, smular fetaost och ja... varför inte ta lite cremefraiche där oxå och så salt och peppar och lite olja från tomaterna så blir det en god smak. =) Hackade oliver kan du säkert ha i där, om du gillar det (det gör inte jag)
  • lillajag26

Mums låter jättesmarrigt! Tack så hemskt mycket TinaElisabeth för att du tog dig tid att skriva!

• TinaElisabeth
    lillajag26 skrev 2008-12-29 22:28:19 följande:
    Mums låter jättesmarrigt! Tack så hemskt mycket TinaElisabeth för att du tog dig tid att skriva!
    Har ju inte testat att göra exakt samma som du planerar, att baka in fläskfileskivor. Men det låter jättespännande. Däremot rörorna och smakerna är väl beprövade! Kul om du vågar testa nån av dom, skriv gärna hur det blev sen! =) JAg tycker det är kul att hjälpa till!
Svar på tråden Tips på fyllning till inbakad fläskfilé efterlyses!