• CTMT

Hur hittar jag just detta jobbet?? (dekoratör)

Jag är utbildad dekoratör/stylist, och det är SÅ svårt att hitta jobb!!!
    Jag har redan jobbat med exponering i butiker, men det måste ju finnas fler dekoratörsjobb än enbart skylta i en butik...?

Har varit på AMS hemsida och sökt, men där finns ju ingenting!

Någon som har nå tips om hur man kan gå tillväga för att hitta jobben?
    Och som sagt... butik har jag redan jobbat i med skyltning etc. Dekoratörsyrket kan ju vara mycket bredare än så!

Hjälp!!! (är mammaledig 8 månader till och vill så gärna gå till ett NYTT jobb som jag brinner mer för än mitt gamla....)

• Svar på tråden Hur hittar jag just detta jobbet?? (dekoratör)
  • Ilonasmamma

ringa runt till nr i telefon kataloger? till sånna som kan tänkas behöva dekoratörer?

man behöver ´ju inte söka utannonserade tjänster....

• CTMT
    Ilonasmamma skrev 2008-12-29 21:40:13 följande:
    ringa runt till nr i telefon kataloger? till sånna som kan tänkas behöva dekoratörer?man behöver ´ju inte söka utannonserade tjänster....

Ja, fast vilka kan tänkas behöva dekoratörer (förutom vanliga butiker?)

Nåt utannonserat någonstans borde väl finnas...

• Ilonasmamma
    CTMT skrev 2008-12-29 21:42:17 följande:
    Ja, fast vilka kan tänkas behöva dekoratörer (förutom vanliga butiker?)
    Nåt utannonserat någonstans borde väl finnas...
    beror väl lite på vad du vill göra...du ska ju ringa till ställen som DU vill jobba på...vad är det du vill "dekorera" eller styla?

du kan ju styra själv exakt vilka som du ska ringa...sen om ingen av de ställerna söker folk just då så kan du ju skicka in CV iaf så kke de behöver dig senare

sen får du kke blädra i andra tidningar än de lokala efter annonser.
  • Tjejligans mamma

Trodde det var ett utdöende yrke.
    Tror det är frilansning som gäller som dekoratör.
    Är själv utbildad som dek. med vår stad som är en mellanstor i storleken är tydligen för liten för att ha en egen dek anställd.
    Önskar dig lycka till!

• smedn85

Tror att 99% av butikerna fixar det helt själva. Aldrig hört talas om det yrket ens.

• Tjejligans mamma
    Tjejligans mamma skrev 2008-12-29 23:22:18 följande:
    Trodde det var ett utdöende yrke.Tror det är frilansning som gäller som dekoratör.Är själv utbildad som dek. med vår stad som är en mellanstor i storleken är tydligen för liten för att ha en egen dek anställd.Önskar dig lycka till!
    Ja tyvärr, är det så...  
  • Tjejligans mamma

Ooooops! Är visst något  morgonträtt som inte vet vad jag håller på med, verkar det som...! Sicken virrpanna jag är...Skrikandes
    Jag som skulle citera Smedn85, klickade visst på mitt inlägg -fel av mig!

smedn85 skrev 2008-12-30 01:50:50 följande:
    Tror att 99% av butikerna fixar det helt själva. Aldrig hört talas om det yrket ens.
    Ja tyvärr ÄR det så...
  • D med N och A

När jag jobbade på Lindex hade de en dekoratör som åkte runt till alla butikerna i Stockholmsområdet. Babykedjan där jag också jobbat däremot fixar det helt själva.

• eec82

har en vän som precis utbildat sig till det hon fick flera jobberbjudanden då hon var kalar men var i vanliga "butiker" åhlens, lindex, indiska å lagerhouse... men det verkade verkligen inte döut då hon fått så många erbjudanden om arbete... men som sagt i "vanliga" butiker...

• CTMT
    eec82 skrev 2008-12-30 10:04:53 följande:
    har en vän som precis utbildat sig till det hon fick flera jobberbjudanden då hon var kalar men var i vanliga "butiker" åhlens, lindex, indiska å lagerhouse... men det verkade verkligen inte döut då hon fått så många erbjudanden om arbete... men som sagt i "vanliga" butiker...
    Nä håller med, dekoratörs/kommunikatörs yrket håller inte på att dö ut... snarare växa!!
    Och att butikerna fixar det själva, ja det är sant, dock är det inte "vanliga" säljare alltid som gör det, det finns dekoratörer som åker runt i samma kedja och sysslar med enbart exponering och inte försäljning (som man annars tvingas kombinera och då kan det bli svårt att få bra fokus på exponeringen).
    Jag vet att det är många butiker som rekryterar inom sitt företag, så de tar från befintliga anställda och inte "utifrån" dock... Lite dumt eftersom det är inte alla färdigutbildade dekoratörer som först vill börja jobba som säljare en tid...

Men att dekoratör är utdöende låter helt fel... har ju kommit allt fler utbildningar inom det, KY-utbildningar etc, och det tyder väl snarare på att det växer och växer. På det företaget jag jobbar på så finns det dekoratörer i varje butik + regionsdekoratörer och en huvuddekoratör på huvudkontoret! Så där finns det gott om :)
    (dock ville jag ju prova på annat än enbart deko i butik...)
  • Tjejligans mamma
    CTMT skrev 2008-12-30 11:07:26 följande:
    Nä håller med, dekoratörs/kommunikatörs yrket håller inte på att dö ut... snarare växa!!Och att butikerna fixar det själva, ja det är sant, dock är det inte "vanliga" säljare alltid som gör det, det finns dekoratörer som åker runt i samma kedja och sysslar med enbart exponering och inte försäljning (som man annars tvingas kombinera och då kan det bli svårt att få bra fokus på exponeringen).Jag vet att det är många butiker som rekryterar inom sitt företag, så de tar från befintliga anställda och inte "utifrån" dock... Lite dumt eftersom det är inte alla färdigutbildade dekoratörer som först vill börja jobba som säljare en tid...Men att dekoratör är utdöende låter helt fel... har ju kommit allt fler utbildningar inom det, KY-utbildningar etc, och det tyder väl snarare på att det växer och växer. På det företaget jag jobbar på så finns det dekoratörer i varje butik + regionsdekoratörer och en huvuddekoratör på huvudkontoret! Så där finns det gott om :)(dock ville jag ju prova på annat än enbart deko i butik...)
    Antar att du bor i en lite större stad med mer än 90.000 inv.
    I vår stad är det frilansning eller så har Lindex sin egen dek.
    Åhléns här hemma har ingen längre vad jag har hört....tyvärr!
    Önskar dig lycka till med det yrke som jag oxå skulle vilja ha...
  • CTMT
    Tjejligans mamma skrev 2008-12-30 23:23:32 följande:
    Antar att du bor i en lite större stad med mer än 90.000 inv.I vår stad är det frilansning eller så har Lindex sin egen dek. Åhléns här hemma har ingen längre vad jag har hört....tyvärr!Önskar dig lycka till med det yrke som jag oxå skulle vilja ha...
    Jo jag bor ju i Lund, och nära till Malmö. Stämmer att Lindex har sin egen dekoratör (har jobbat där). Men det är det jag menar med att vill man ha chans till dek. på Lindex så måste man först börja jobba som säljare, vilket man inte alltid har lust till när man är utbildad till nåt helt annat. Men visst är det större chanser i storstäder.

Jag funderade på att kontakta ett mäklarföretag... de anlitar ju företag som har hand om homestyling inför försäljning etc. (svårt att hitta företagen bara). Du kanske kan göra samma sak i din stad? För någon mäklarfirma borde där väl finnas, eller i närheten?
  • mrs holiday

ninmid skrev 2009-01-01 09:56:18 följande:

Du kanske kan kontakta nån tidning för att styla locations i tex moderep etc?
    Precis vad jag tänkte på, tidningar, magasin (mode och inredning), möbelkataloger borde vara tänkbara arbetsplatser.
Svar på tråden Hur hittar jag just detta jobbet?? (dekoratör)