eec82 skrev 2008-12-30 10:04:53 följande:
har en vän som precis utbildat sig till det hon fick flera jobberbjudanden då hon var kalar men var i vanliga "butiker" åhlens, lindex, indiska å lagerhouse... men det verkade verkligen inte döut då hon fått så många erbjudanden om arbete... men som sagt i "vanliga" butiker...
Nä håller med, dekoratörs/kommunikatörs yrket håller inte på att dö ut... snarare växa!!
Och att butikerna fixar det själva, ja det är sant, dock är det inte "vanliga" säljare alltid som gör det, det finns dekoratörer som åker runt i samma kedja och sysslar med enbart exponering och inte försäljning (som man annars tvingas kombinera och då kan det bli svårt att få bra fokus på exponeringen).
Jag vet att det är många butiker som rekryterar inom sitt företag, så de tar från befintliga anställda och inte "utifrån" dock... Lite dumt eftersom det är inte alla färdigutbildade dekoratörer som först vill börja jobba som säljare en tid...
Men att dekoratör är utdöende låter helt fel... har ju kommit allt fler utbildningar inom det, KY-utbildningar etc, och det tyder väl snarare på att det växer och växer. På det företaget jag jobbar på så finns det dekoratörer i varje butik + regionsdekoratörer och en huvuddekoratör på huvudkontoret! Så där finns det gott om :)
(dock ville jag ju prova på annat än enbart deko i butik...)