• Det ljuva livet

Lär mig gå med kryckor!

Jag har foglossning så det skriker om det!

Sjukgymnasten talar om en rullstol då jag testade kryckor och inte tyckte att det fungerade förra graviditeten. (Är nog värdens sämsta på att koordinera armar och ben!)

Helst hade jag sluppit både rullstol och kryckor, men i valet mellan två onda ting vinner ju kryckorna helt klart.

Så snälla lär mig! Hur använder jag dem?! Som stavar? Hoppar jag fram?

• Svar på tråden Lär mig gå med kryckor!
  • mysmika
    Sorry, men jag ser det framför mig!!!
    Jag har åxå foglossning och stapplar runt med kryckor. Jag hoppar inte, det skulle jag aldrig orka. Jag använder mina som extraben helt enkelt. Som extra stöd för det ben jag har tyngden på....
    Vilken vecka är du i? Jag är i v.35, har haft mina i 3 veckor, och även ett bälta, som faktiskt är helt ok att ha när man står och går. Håller verkligen ihop.
  • Pysen

Visade inte sjukgymnasten hur du skulle använda dom

• Kaydina

Jag hade också gruvlig foglossning och fick kryckor ( innan v 20 då jag kunde börja med akupunktur. Stråååålande!!! )

Det finns ju lite olika tekninker när det gäller kryckor beroende på var man har ont. Jag gick som vanligt och sate ner båda kryckorn fram ihop med vänsterbenet ( shit vad jag har tänkt här ), sedan följde de vänsterbenet hela tiden. När det sattes i fram så gjorde även kryckorna det. Förstår du?

Men testa akupunktur!!!

• Det ljuva livet
    mysmika skrev 2008-12-29 22:23:55 följande:
    Sorry, men jag ser det framför mig!!!Jag har åxå foglossning och stapplar runt med kryckor. Jag hoppar inte, det skulle jag aldrig orka. Jag använder mina som extraben helt enkelt. Som extra stöd för det ben jag har tyngden på....Vilken vecka är du i? Jag är i v.35, har haft mina i 3 veckor, och även ett bälta, som faktiskt är helt ok att ha när man står och går. Håller verkligen ihop.
    Det är ingen vacker syn kan jag lova . (ungefär som när man ser någon som är helt utan taktkänsla dansa)

Är i v25 och har haft foglossning sen v5. Har bältet på mig dygnet runt, får akupuntur 2gr/v, har tens och äter starka värktabletter.
    Pysen skrev 2008-12-29 22:24:17 följande:
    Visade inte sjukgymnasten hur du skulle använda dom
    Jo, det gjorde hon, för 3½år sen när jag väntade storebror. Jag använde dem inte så mycket, kännde mig så galet obekväm med att försöka hålla reda på kryckorna utöver mina egna lemmar. Vet att jag använde samma medtod som mysmika, men jag hoppades på att det skulle finnas en mirakellösning så jag slipper känna mig så bortkommen.
  • Det ljuva livet
    Kaydina skrev 2008-12-29 22:29:16 följande:
    Jag hade också gruvlig foglossning och fick kryckor ( innan v 20 då jag kunde börja med akupunktur. Stråååålande!!! )Det finns ju lite olika tekninker när det gäller kryckor beroende på var man har ont. Jag gick som vanligt och sate ner båda kryckorn fram ihop med vänsterbenet ( shit vad jag har tänkt här ), sedan följde de vänsterbenet hela tiden. När det sattes i fram så gjorde även kryckorna det. Förstår du? Men testa akupunktur!!!
    Det är så märkligt det där att det kan vara så olika med akupunturen, jag fick börja med akupuntur redan i v15. Ska testa ditt sätt!
    *Håll tummarna att jag kan hålla redan på vänster och höger .*
  • Kaydina
    Det ljuva livet skrev 2008-12-29 22:32:37 följande:
    Det är så märkligt det där att det kan vara så olika med akupunturen, jag fick börja med akupuntur redan i v15. Ska testa ditt sätt! *Håll tummarna att jag kan hålla redan på vänster och höger .*
    Åh, din stackare!!  Jag har fortfarande ont och min yngste är 7 månader. Det är vidrigt!

Det är inte så noga med vänster och höger bara kryckorna följer samma ben
  • Drage

Man kan antingen göra som Kaydina skriver, att man tar fram båda kryckorna samtidigt som sitt onda ben för att avlasta smärtan från det benet.

När jag var gravid och gick med kryckor behövde jag även balansstöd. Genom att du tar fram vänster krycka samtidigt som höger ben och sedan höger krycka med vänster ben behåller du hela tiden en "bred" balans och du GÅR med kryckorna istället för att "hoppa". Jag hoppas att du förstod vad jag menade!

Gå tillbaka till sjukgymnasten så att det blir rätt och att dina kryckor har rätt höjd! Annars finns ju istället risk för smärta i axlar och skuldror och det vill vi ju inte ska hända! Lycka till!

• hinderbana

Precis som Drage beskriver så ska du sätta fram hö krycka och vä ben samtidigt och så tvärtom med andra sidan. Krävs lite övning..... Har du lika ont på båda sidor?

• Det ljuva livet
    hinderbana skrev 2008-12-30 00:33:34 följande:
    Precis som Drage beskriver så ska du sätta fram hö krycka och vä ben samtidigt och så tvärtom med andra sidan. Krävs lite övning..... Har du lika ont på båda sidor?
    Jag har lika ont överallt . Det är lite olika vissa dagar gör det mest ont bak och vissa mest ont framtill.

Drage: Jag får nog ta dem med mig så jag lär mig att gå ordentligt, eller iaf försöker lära mig. Tack för tipsen.
  • Drage

Det ljuva livet skrev 2008-12-30 17:12:50 följande:

Jag har lika ont överallt . Det är lite olika vissa dagar gör det mest ont bak och vissa mest ont framtill. Drage: Jag får nog ta dem med mig så jag lär mig att gå ordentligt, eller iaf försöker lära mig. Tack för tipsen.
    Då är det nog bäst att du går med dom enligt mitt andra förslag så att du avlastar. Och använd dom varje dag! Även en dag när det känns bättre annars riskerar du ha det etter värre nästa dag!
Svar på tråden Lär mig gå med kryckor!