• Lilla skruttis

OK att göra potatisgratäng 1 dag innan?

Kan man göra den dagen innan så att man inte måste göra allt på samma dag eller blir det inte lika gott då?
    Hur gör man i så fall? har hört att man bara ska grädda den halva tiden då och resten av tiden samma dag den ska serveras, stämmer det? eller ska man göra den helt klar och sen bara värma på den lite innan den serveras? Råd mottages tacksamt!

• Svar på tråden OK att göra potatisgratäng 1 dag innan?
  • MiisPiis

Det du kan göra är att fixa potatisen...skiva och lägga i blöt. Sen göra gratängen samma dag du ska äta den.

• röda naglar

att äta potatisgratäng dagen efter den är gjord är alltid mycket godare. då har den ju sugit åt sig allt gott och blir gödig.

jag skulle gissa på att den går att grädda helt färdig för att sedan värmas när gästerna kommer, men jag vet inte.

• kakan111

gör den helt klart dagen innan och sen kan du hälla på litte mer grädde när du ska värma upp den i ugnen.. brukar bli ass gott

• Trisse78

kakan111 skrev 2008-12-29 23:26:09 följande:

gör den helt klart dagen innan och sen kan du hälla på litte mer grädde när du ska värma upp den i ugnen.. brukar bli ass gott
    Gör som kakan111 skrev. Man kan strö över lite riven ost också.
  • delifi2

min man brukar göra den klart dagen innan vi har gäster å sen värmer vi bara upp den i ugnen med folie på, eller så gör man den inte riktigt klar utan tar ut den innan den får fräg å sen så dagen efter när den ska serveras i ugnen

• Kenzie

Jag har aldrig lyckats värma upp potatisgratäng dagen efter utan att grädden skurit sig, och det ser ju mindre aptitligt ut.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
Svar på tråden OK att göra potatisgratäng 1 dag innan?