• Eliin

Någon som vet något om aplastisk anemi och framtidsutsikterna??

ja som rubriken lyder... någon som vet? Känner ni någon som har/haft denna åkomma och hur mår dom i dag? Hur är framtidsutsikterna om man drabbas av det som tonåring?

• Svar på tråden Någon som vet något om aplastisk anemi och framtidsutsikterna??
  • Credo75

Hej Eliin!
    Jag hade aplastisk anemi då jag var 19 år men botades helt. Inte med hjälp av benmärgstransplantation, för det fanns ingen lämplig donator i familjen, utan med ATG-behandlingen. Det var en tuff behandling då den baseras på antikroppar från olika djur, och eftersom jag är allergiker fick jag alla upptänkliga biverkningar. Men det funkade. För mig gällde eftermedicinering i ungefär två år, vilken gjorde mig relativt svullen och känslig i största allmänhet. Men vad gäller framtidsutsikter så finns det nog inget generellt svar på den frågan. Det beror helt och hållet på vilken form av sjukdomen man har, eller om den låter sig botas. Det går ju att leva med lindrigare former av AA, den går att bota men kan komma tillbaka, eller så blir man av med den för all framtid. Men jag fyller 34 år i oktober i år, så man får väl säga att det finns hopp och det vill jag gärna dela med mig av. Jag har inte haft några återfall och mår hur bra som helst ända sedan jag slutade med efterbehandlingen. Det går alltid att blicka framåt.
    Jag ställde en fråga till min läkare igår om AA och ärftlighet eftersom jag och min fästmö väntar barn. Jag skickar dig gärna svaret på den frågan när jag fått det om du vill.
    MVH
    /Peter

• Credo75

Nej, AA är inte ärftligt. Så då vet du det. Läste att din lillasyster insjuknat. Jag beklagar. Hälsa henne att allt ordnar sig ? från en som vet!
    MVH
    Peter

Svar på tråden Någon som vet något om aplastisk anemi och framtidsutsikterna??