recept på en riktigt krämig potatisgratäng?
ja som rubriken lyder... finns det någon som vill dela med sig av ett recept på en riktigt krämig potatisgratäng? tack på förhand!
ja som rubriken lyder... finns det någon som vill dela med sig av ett recept på en riktigt krämig potatisgratäng? tack på förhand!
oj. recept är inte min starka sida... jag brukar göra helt på känn när jag gör gratäng, o har inte misslyckats hittills...
men ska hänga med i tråden o se fall ma får ngt roligt tips om smaksättning eler så :)
har hört att den blir krämigare om man kokar potatisen med gräde mjölk innan man tar in den i ugnen.
finns massor med recept här på fl, pröva sök så hittar du säkert nåt bra tips
Potatis, vispgrädde, gärna lite ost och så låg temperatur (125) i minst 2 timmar för att därefter höja temperaturen till 225 så gratängen blir gratinerad. Då går det inte att misslyckas.
Du behöver inget recpet. Köp potatis, lök, vitlök och grädde samt lite riven ost.
Pressa 2 vitlöksklyftor och blanda i grädden. Skiva potatisen och lägg i formen varvat med hackad lök, salt och peppar och gräddblandningen. Häll på rikligt med grädde så blir den krämig och god. Strö över ost och ställ in i ugnen.
Frusna flickan skrev 2008-12-29 23:48:23 följande:
Skivad potatis, lök, smör, grädde, vitsås och massa ost. Inget för bantare ;)
Jag ska också prova
Smält lite gorgonzola ost i grädden och pressa ner vitlöken i.
Gud vad smarrigt. Måste jag också prova!!!!!!
Petris o Limpan skrev 2008-12-30 00:01:58 följande:
vi förkokade med grädde o mjölk sist och det brände så det smaka pyton...
Sköljde av potatisen o körde som vanligt men den hade redan tagit lite smak.