• livijo

recept på en riktigt krämig potatisgratäng?

ja som rubriken lyder... finns det någon som vill dela med sig av ett recept på en riktigt krämig potatisgratäng? tack på förhand!

• Svar på tråden recept på en riktigt krämig potatisgratäng?
  • sweran

oj. recept är inte min starka sida... jag brukar göra helt på känn när jag gör gratäng, o har inte misslyckats hittills...

men ska hänga med i tråden o se fall ma får ngt roligt tips om smaksättning eler så :)

• delifi2

har hört att den blir krämigare om man kokar potatisen med gräde mjölk innan man tar in den i ugnen.

finns massor med recept här på fl, pröva sök så hittar du säkert nåt bra tips

• Kenzie

Potatis, vispgrädde, gärna lite ost och så låg temperatur (125) i minst 2 timmar för att därefter höja temperaturen till 225 så gratängen blir gratinerad. Då går det inte att misslyckas.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • Frusna flickan

Du behöver inget recpet. Köp potatis, lök, vitlök och grädde samt lite riven ost.

Pressa 2 vitlöksklyftor och blanda i grädden. Skiva potatisen och lägg i formen varvat med hackad lök, salt och peppar och gräddblandningen. Häll på rikligt med grädde så blir den krämig och god. Strö över ost och ställ in i ugnen.

• Frusna flickan

Frusna flickan skrev 2008-12-29 23:48:23 följande:

Du behöver inget recpet. Köp potatis, lök, vitlök och grädde samt lite riven ost.Pressa 2 vitlöksklyftor och blanda i grädden. Skiva potatisen och lägg i formen varvat med hackad lök, salt och peppar och gräddblandningen. Häll på rikligt med grädde så blir den krämig och god. Strö över ost och ställ in i ugnen.
    Jag har den alltid inne på 175 grader i nästan en timma och det blir alltid perfekt. Att koka och hålla på tycker jag inte gör någon skillnad. Vissa fasta potatissorter kan vara lite svåra att ha till gratäng tycker jag.
  • Klantus
    Kenzie skrev 2008-12-29 23:47:46 följande:
    Potatis, vispgrädde, gärna lite ost och så låg temperatur (125) i minst 2 timmar för att därefter höja temperaturen till 225 så gratängen blir gratinerad. Då går det inte att misslyckas.
    Hmm.. Detta har jag inte provat.. Måste jag göra :)
  • elvinaOstefan

Skivad potatis, lök, smör, grädde, vitsås och massa ost. Inget för bantare ;)

Devin, det finaste vi har ♥
  • Frusna flickan

Jag ska också prova

Klantus skrev 2008-12-29 23:51:09 följande:
    Hmm.. Detta har jag inte provat.. Måste jag göra :)
  • Petris o Limpan

Smält lite gorgonzola ost i grädden och pressa ner vitlöken i.

• Frusna flickan

Gud vad smarrigt. Måste jag också prova!!!!!!
    Petris o Limpan skrev 2008-12-30 00:01:58 följande:

Smält lite gorgonzola ost i grädden och pressa ner vitlöken i.
  • lugnåsbo

vi förkokade med grädde o mjölk sist och det brände så det smaka pyton...
    Sköljde av potatisen o körde som vanligt men den hade redan tagit lite smak.

Snart är det jul, här i vårt hus......
Svar på tråden recept på en riktigt krämig potatisgratäng?