• sarah

Mycostatin ??

Min lilla tjej har torsk på tungan. Varken Vichy eller det där blå har funkat och BVC tanten skrev ut Mycostatin till henne.
    Jag trodde inte att torsk skulle vara så svårt att få bort?

Det här nya ska hon få 4 ggr dagligen, 1ml/dos i 4-6 veckor.
    Jätte jobbigt tycker jag, för det första ska det ges efter ammning och det är inte så lätt att komma ihåg plus att det ska stå i kyl och man kan alltså inte ta det med i fall man ska i väg, sen avskyr Mathilda den (den smakar verkligen starkt) och hon vill inte svälja vilket resulterar i att hon nästan sätter medicinen i halsen varje gång.

Sen ska den tas så länge och jag tycker 1 ml känns så mkt för en liten bebis. Vet ingenting om denna medicin, någon som gett sin bebis den? Några biverkar?

• Svar på tråden Mycostatin ??
  • Sunniva A

Eftersom jag arbetar på Apoteket så kanske jag kan svar på några av dina funderingar. För det första, står det verkligen att barnet ska SVÄLJA medicinen?? Eftersom torsk är en beläggning i munnen brukar man behandla lokalt i munnen, dvs på ett spädbarn droppar man lösningen på tungan och försöker pensla insidan av kinderna med en tops t.ex. (en vuxen person med svamp i munnen försöker hålla kvar lösningen i munnen och svepa runt med så länge som möjligt innan man sväljer). Det går även bra att späda lösningen med lite vatten om man inte tycker att det går att pensla överallt med 1 ml. Lösningen ska helst stå i kylskåp men den klara högst 1 månad utanför kylskåp under behandlingstiden, så du kan lugnt ta med den när du är ute. Biverkan är ovanligt, men om man ger väldigt höga doser (högre än du ska ge) så kan det uppstå illamående och kräkningar.

• Ösö

Ja gav den ett par gånger. Men hörde sedan ryktas att de var bättre med vichy vatten. Så vi körde på de. Efter ca 2 veckor var de borta. De tog lång tid, men hon hade hela munnen full. Hela tungan, gommen och läppar. Har även hört att man kan pensla något lila på bvc. De ska tydligen vara jätte effektivit.
    lycka till!!

• Fru Höger

Hej igen!
    Det vara så att om torsken inte går bort då kan det vara ett tips att du tvättar dina bröstvårtor noggrant både före och efter amning, för annars smittar ni varandra hela tiden.

• sarah

Jag vet inte om det står att hon ska svälja den men hon gör ju det förr eller senare. jag försöker trycka ut den inne i kinden på henne så att det ligger där men en ml är som sagt mkt och hon får hela munne full.

Ösö; så Vichy unkade bättre än Mycostatinet? hur länge fick du hålla på?
    Vill helst slippa Mycostatinet, men jag vill ju också få bort torsken, både för hennes skull och för att själv inte få den på brösten som jag hört att man kan få.

• Annki

Jag provade Mycostatin idag eftersom min lilleman har smittat bröstvårtorna...ajjjj. Gav det i några duttar, inte hela dosen på en gång. Det tog väl några minuter att ge. Vi fick med oss en liten spruta från apoteket, det gick jättebra. Jag fick instruktioner att fortsätta några dar sedan torsken försvunnit, inte 4-6 veckor. (hoppas det inte tar så länge innan det går bort bara...) Och som sagt det håller i en månad i rumstemperatur. Jag tänkte ge det i samband med blöjbytena, kanske lättare att komma ihåg då.

Annars har jag hört att det lika väl kan försvinna av sej själv, men har man fått det på brösten vill man behandla kan jag lova

• miffolina

jag gav det åt Noa, han ahde helqa tungan täckt av ett tjockt lager torsk, tungan var verkligen vit..det tog 6 dagar så var han bra, dessutom hade han smittat mina bröstvårtor så jag smorde in dom också...funkade perfekt, inga biverkningar heller...

och 1 ml är inte mycket, ser mer ut än vad det är..

• sarah

Hur ser man om bröstvårtorna blivit smittade?
    Jag har inte märkt något än så länge.

Så man behöver inte hålla på så länge, det kan försvinna på en vecka?Ska man sluta ge då?

• Fido

flyttar upp

Vad är symptomen för om brösten blivit smittade?

• rutan

hej!
    detta tips fick jag av min bm mot torsk: 1krm Bikarbonat koka med 1 dl vatten. låt svalna!! sen pensla på el ta en liten spruta!! vid varje blöjbyte fungerar även på bröstvårtorna. tar några dagar att få bort men det är det värt. lufta brösten med lösningen på, självtorka alltså.
    lycka till marie

Svar på tråden Mycostatin ??