• allt och lite till

HJÄLP min son har 40,1 i feber

Hejsan!
    min son är sjuk och täppt i näsan och jag är med sjuk så han hjar nog fått det av mig.
    har gett han alvedon men det värkar ju inte hjälpa.
    sist jag kola så hade han 39,8 och innan det 40,1 och innan det 39,9.
    vad kan man göra?
    ska gå och köpa nässpray åt han i dag men inget har ju öppet än.! :(
    är det farligt att dom har feber så länge han har haft det i snart 2 dygn.
    han äter och så.
    har gett han alvedon 22,00 och 03,00 bara, ska han ha igen?
    vill inte ge han för mkt heller!
    mvh//Johanna

• Svar på tråden HJÄLP min son har 40,1 i feber
  • Thullan

Ge honom alvedon igen, till min kompis sa sjukhuset när hon ringde ang sin son som hade hög feber o var på väg att få feberkramp att hon kunde ge lite större dos. Men ring barnakuten där du bor eller akuten o rådgör med dem.

• fjant123

Hej! Vår 2-åring hade också jättehög feber härom veckan. Visade sig vara 3-dagars febern (barnsjukdom) då har de runt 40 grader i 3-4 dagar och sedan får de prickar på mage armar och ben. Det är ofarligt men otäckt. Nu kan jag inte säga att det är det din bebis har... de tips jag fick var
    - Ha det svalt i rummet
    - ha bara blöja på
    - ge febernedsättande (Ipren funkade bäst för oss)
    - svalka honom med en fuktig handduk eller bada honom i ljummet ( inte varmt)vatten och låt honom självtorka. Det hjälper kroppen att kyla ner sig.

Barn klarar av hög feber bättre än vuxna.

Hoppas det går bra för er!
    Kram Lena

• LouiseT

Min son har tendens till hög feber, precis som sin pappa. Vi brukar ta ut honom på balkongen någon minut eller två, och det bruka funka, samt bada svalt...

Sen ger vi honom iskall saft, eller isbitar att tugga på, vatten är ju inte direkt gott när man är sjuk...

Lycka till

• fjant123

glömde skriva att vätska är väldigt viktigt. saft tex brukar ju gå bra. nyposoppa funkade på vår son. Lite mer näring än bara vatten

• Stora syster

Har barnet 40 graders feber skulle jag absolut kontakta sjukvården! Inte för att jag e nojjig, utan för att jag själv jobbar i vården och rekommenderar det! Särskilt om det e ett litet barn! Så ring antingen sjukvårdsupplysningen om barn eller din närmsta barnakut!

• allt och lite till

Thullan skrev 2008-12-30 06:14:08 följande:

Ge honom alvedon igen, till min kompis sa sjukhuset när hon ringde ang sin son som hade hög feber o var på väg att få feberkramp att hon kunde ge lite större dos. Men ring barnakuten där du bor eller akuten o rådgör med dem.
    nu har jag ringt sjukrådgivning och dom sa bara att jag skulle ge alvedon och om han är glad för övrigt så är det ingen fara och nu skrattade han när han fes så han mår nog inte så dåligt längre ^^
    men hatar hög feber och skrikande bebis :(
  • allt och lite till

Stora syster skrev 2008-12-30 06:27:37 följande:

Har barnet 40 graders feber skulle jag absolut kontakta sjukvården! Inte för att jag e nojjig, utan för att jag själv jobbar i vården och rekommenderar det! Särskilt om det e ett litet barn! Så ring antingen sjukvårdsupplysningen om barn eller din närmsta barnakut!
    gorde det och dom sa att det inte va nån fara om han inte fick kramper eller vart slö och inte kunde andas!
    och han är glad nu och bajsar massor haha
  • Stora syster

Skönt! Men då vet du att du ska ringa igen om det blir värre! Kram

• Mogika
    allt och lite till skrev 2008-12-30 10:16:24 följande:
    ska man va inne med han eller kan man gå ut med han i vagnen??kram
    friskluft mår man bara bra av! Du kan ta en promenad med honom!

Min dotter ar precis haft 40graders feber i 4 dygn, 4e dan åkte vi in till närakuten med henne. Då visade det sig att hon hade virus i halsen och början till öroninflammation.
    När vi innan ringde sjukvårdsupplysningen så fick vi samma råd som fjant123 skrev! Och sjuksköterskan sa även att det är vanligt att febern blir såpass hög när dom är små, och se till att dom får ordentligt med vätska, och kolla så att han kissar ordentligt!
    Stolt mamma till Wilda!
  • Fröken  Svår

Det är ALLTID allmäntillståndet som är väsentligt. Inget annat.

• spallen

Till mig sa läkaren att ipren är mer effektivt!!!

Oscar 060804 Tilda 080212
  • Fröken  Svår

Det är inte ens nödvändigt med febernedsättande om tillståndet är ok (barnet dricker, leker någongång under dagen, inte är frånvarande osv).
    Febern i sig är ofarlig- det är ett symtom på en infektion.
    Bättre med kalla kläder, dryck osv.

• Karin W

Allmäntillståndet är helt klart viktigast, men håller febern sig kring 39-40 grader i över tre dygn trots alvedon finns det anledning att kolla att det inte är öroninflammation. Så var fallet med vår 9 månaders son. Och 1 dag efter pencillin var det mycket bättre igen, trots att han fortfarande tar sig en hel del på örat som var rodnat. Allmäntillståndet behöver inte vara dåligt vid öroninflammation.

• Mogika
    Karin W skrev 2008-12-30 10:53:19 följande:
    Allmäntillståndet är helt klart viktigast, men håller febern sig kring 39-40 grader i över tre dygn trots alvedon finns det anledning att kolla att det inte är öroninflammation. Så var fallet med vår 9 månaders son. Och 1 dag efter pencillin var det mycket bättre igen, trots att han fortfarande tar sig en hel del på örat som var rodnat. Allmäntillståndet behöver inte vara dåligt vid öroninflammation.
    Har samma erfarenhet. Min dotters allmäntillstånd va bra! Hon lekte och hade sig som vanligt, va bara lite mer gnällig!
    Stolt mamma till Wilda!
  • Fröken  Svår

Ja, efter tre dygn ska man alltid kolla VAD febern är ett symtom på

Svar på tråden HJÄLP min son har 40,1 i feber