• Anonym

Kan man äta bananer när man äter ssri ?

Hörde att det kan göra en väldigt trött.

Någon som vet ?

• Svar på tråden Kan man äta bananer när man äter ssri ?
  • Alle

?? Att det skulle vara några kostbegränsningar när man äter SSRI har jag aldrig hört.

Varför skulle man bli trött av att äta banan? Det är snarare så att det är medicinerna som kan göra en trött då.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • CharitableLady

Va? var har du hört det i från?

• Flygfotogen

Jag har käkat ssri i åtta år. Och det har halkat många klasar under broarna sedan dess, utan effekt. Ät på du!

• listo

Efter en snabb googling kan jag konstatera att det på många håll rekommenderas att man inte kombinerar SSRI-preparat och tryptofan (i större doser).

Bananer innehåller tryptofan, men det gör även kött, fisk, ost och mjölk (dessutom innehåller de grejerna mycket mer tryptofan/100g än bananer).
    Om det fanns anledning att undvika vissa vanliga livsmedel när man behandlas med SSRI-preparat så skulle det framgå av bipacksedeln och FASS.

listoplisto.blogspot.com - din grädde på moset
  • Anonym
    listoplisto skrev 2008-12-30 09:16:03 följande:
    Efter en snabb googling kan jag konstatera att det på många håll rekommenderas att man inte kombinerar SSRI-preparat och tryptofan (i större doser). Bananer innehåller tryptofan, men det gör även kött, fisk, ost och mjölk (dessutom innehåller de grejerna mycket mer tryptofan/100g än bananer). Om det fanns anledning att undvika vissa vanliga livsmedel när man behandlas med SSRI-preparat så skulle det framgå av bipacksedeln och FASS.
    Man lär sig nått nytt varje dag. Hade jag ingen aning om.
Svar på tråden Kan man äta bananer när man äter ssri ?