• Mariina

Jobba som hundinstruktör? Något man kan leva på?

Jag älskar hundar och har så alltid gjort. Skulle vara otroligt roligt att få arbeta med just hundar, som exempelvis hundinstruktör och ha olika kurser, som valpkurser och lydnad. Är detta något man kan leva på eller mer som en hobby?

Någon som vet vart det finns utbildningar och hur långa dom är o så?

Kanske finns nån här so är hundinstruktör och kan berätta lite om det?

• Svar på tråden Jobba som hundinstruktör? Något man kan leva på?
  • SilentStar

Jag tror inte man kan leva på det.

Har en bekant som startade hundpensionat och även en massa hundkurser men har nu fått börja jobba vid sidan av också eftersom det inte går runt.

Så jag tror mer att man får se det som en hobby, eller nåt man gör vid sidan av ett deltidsjobb kanske

• köttbullelydnad

Sambons kusin är instruktör och rör sig bland otroligt kunnigt och duktigt hundfolk. Men ingen av dem kan livnära sig på det, utan har något som backar upp, ett hel/halvtidsjobb, etc.
    Utbildningsmässigt så finns det ju lite att välja mellan. Hundens Hus, Hundstyrkan, Bruks, Hundkonsulten, osv. Det är nog bara att kontakta de man känner att man vill utbilda sig hos och prata med dem De har ju olika längd och krav på sina utbildningar.

• solskina

det är svårt med mycket konkurans.

Men är man duktig på det man gör så kan man lyckat.
    jag har haft hunddagis pensionat och kennel och haft kurser och föreläsningar. Det går men man blir inte rik. Jag orkade i 9 år.

• NinaL1982

Jag är utbildad instruktör och har hållit många kurser genom åren och tyvärr så är det ingen verksamhet som man blir rik på. De flesta kurser har jag hållit ideellt åt föreningar men även de jag anordnat själv är absolut ingen lön av något slag utan får ses som en hobby som ger en liten extra slant och inget annat.

Det finns ett flertal instruktörsutbildningar men många av dem är dyra (30 000 - 40 000) och det får du bekosta själv i så fall. De flesta utbildningar ligger på ca ett år (mesta delen av tiden då lagd till kvällar och helger)

Men du skriver inget om du har egen hund eller vilken erfarenhet av hundar du faktiskt har. För en instruktörsutbildning ger mycket bra TEORETISK kunskap men den mesta kunskapen får man genom den praktiska erfarenheten av att träna och jobba med sin egen hund. De allra flesta utbildningar har också som krav att du har egen hund med dig och utför de praktiska övningarna på och man brukar också få avlägga slutprov med egen hund (för hur ska man kunna lära ut till andra hundägare om man inte ens kan lära sin egen hund )

Hundinstruktör är inget som man "bara blir" utan det brukar vara många års hunderfarenhet som ligger i botten innan man ens blir aktuell för en utbildning.

Så tyvärr måste jag göra dig besviken, det här är inget jobb att satsa på så för det går inte att leva på att enbart vara hundinstruktör. Men det är en förbannat rolig hobby.

• NinaL1982

Glömde också säga, de flesta instruktörsutbildningar jag känner till har som krav att du ska avlägga ett intagningsprov med din egen hund. Så man måste ha kommit en bra bit i träningen med sin egen hund, sedan brukar det vara en massa moment under utbildningens gång och ett av slutproven görs sedan med sin egen hund.

Svar på tråden Jobba som hundinstruktör? Något man kan leva på?