• TigerLily

Bältros, om man haft det är det farligt att träffa nån med vattkoppor? :-0

Har haft bältros å då jag nämde det för några bekanta så sa de att det var farligt för mig då mina barn nyss fått vattkoppor, men det låter konstigt tycker jag å jag hittar absolut inget som stöder det på nätet då jag googlar. Nån här som vet hur det är?

• Svar på tråden Bältros, om man haft det är det farligt att träffa nån med vattkoppor? :-0
  • milimina

nej vattkoppor ger inte bältros. aktiv bältros kan däremot ge nån som inte haft vattkoppor just vattkoppor eftersom det är samma virus, men det krävs typ att man pillar i blåsorna då.

bältros kan flamma upp om man av nån anledning har nedsatt immunförsvar, det ligger ju kvar latent i kroppen. men man kan inte få det av nån annan som har aktiva utslag.

save the cheerleader - save the world
  • Lilla Linnéa

Nej det stämmer inte. Bältros får man pga av att man tidigare haft vattkoppor. Viruset kan ligga vilande i kroppen och aktiveras det igen får man bätros.

• TigerLily

Ok tack då vet jag! Precis vad jag själv trodde men blev osäker då två bekanta sa nått annat.

• AForsström
    milimina skrev 2008-12-30 11:34:03 följande:
    nej vattkoppor ger inte bältros. aktiv bältros kan däremot ge nån som inte haft vattkoppor just vattkoppor eftersom det är samma virus, men det krävs typ att man pillar i blåsorna då.bältros kan flamma upp om man av nån anledning har nedsatt immunförsvar, det ligger ju kvar latent i kroppen. men man kan inte få det av nån annan som har aktiva utslag.
    Helt rätt
    Pluggade på om bältros då min dotter fick det förra året, många som trodde dom skulle få vattkoppor då!!
    Stolt mamma till Nhea 7 månader, Felicia 7 år & Jacob 10 år
  • TigerLily

Det de menade var att jag kunde få tillbaka bältrosen igen. Inte att jag skulle få vattkoppor.

• ängeln 25

Ja bältros kan du få fler gånger.. En kompis har haft det 2ggr

• milimina
    TigerLily skrev 2008-12-30 20:28:38 följande:
    Det de menade var att jag kunde få tillbaka bältrosen igen. Inte att jag skulle få vattkoppor.
    men så är det alltså inte.

och om jag inte minns fel nu, så kan man i princip bara få bältros inifrån sej själv, att viruset aktiveras pga dåligt immunförsvar och liknande. man kan alltså inte smittas av bältros från någon som har aktiv bältros heller.
    save the cheerleader - save the world
  • TigerLily

milimina skrev 2008-12-30 21:12:09 följande:

men så är det alltså inte. och om jag inte minns fel nu, så kan man i princip bara få bältros inifrån sej själv, att viruset aktiveras pga dåligt immunförsvar och liknande. man kan alltså inte smittas av bältros från någon som har aktiv bältros heller.
    OK, tack!
Svar på tråden Bältros, om man haft det är det farligt att träffa nån med vattkoppor? :-0