• miababia

REK brev, vem får hämta ut?

någon som har koll? sambon fick hem en avi att han hade REK post att hämta. står att han ska skriva under, finns även en rad så budet(alltså jag) kan skriva under och att jag ska ha med mig hans leg och mitt leg vilket jag hade. men jag fick inte hämta ut, de sa att bara mottageren får hämta ut, när jag frågar varför det då finns en rad med budets namnteckning, de säger att de vet inte vem som skrivit så(borde väl vara posten....)

• Svar på tråden REK brev, vem får hämta ut?
  • Cornelias mamma Pethra

Du skall få hämta ut om du visar både hans leg och ditt eget, samt att ni båda skrivit undan. Precis som du beskriver. Jag har själv aldrig testat utan alltid själv hämtat men det skall gå till på det viset. Så har jag fått det förklarat för mig av postens egna personal tidigare.

• Trialanderror

Har båda skrivit på och du har bådas leg så får du hämta ut.
    Så det är utlämningstället som inte har koll.

• susannemalmö

Du får hämta med ditt och sambons leg om det inte är personlig utlämmning, det står i så fall på avin.
    Om de vägrar igen så be dem ringa postens kundtjänst medan du står där så får det svaret svart på vitt.

• ladyrosenfjoll

Den som skickar rek kan välja om det endast får hämtas ut personligt eller om man ska få hämta med bud.

Det är alltså inget utlämningsstället bestämmer utan den som skickar brevet.

Man använder samma blankett för rek för att det skulle vara opraktiskt med alltför många olika lappar. Men det kanske är något att ta upp med posten som ett förslag på förbättring?

• susannemalmö

Blankett? Man får en avi i vilket fall som men är det personlig utlämning står det på både brevet och avin så så svårt är det väl ändå inte att se skillnad.

ladyrosenfjoll skrev 2008-12-30 23:48:19 följande:
    Den som skickar rek kan välja om det endast får hämtas ut personligt eller om man ska få hämta med bud.Det är alltså inget utlämningsstället bestämmer utan den som skickar brevet.Man använder samma blankett för rek för att det skulle vara opraktiskt med alltför många olika lappar. Men det kanske är något att ta upp med posten som ett förslag på förbättring?
  • andypandy

det ska stå på reket då om det är endast personlig utlämning. annars får du gå som bud med din och hans leg och era bådas underskrifter

• ladyrosenfjoll

Jo du får en avi. Jag berättade om hur det går till att _sända_ iväg ett rek. Förstår du nu?

susannemalmö skrev 2008-12-31 08:17:33 följande:
    Blankett? Man får en avi i vilket fall som men är det personlig utlämning står det på både brevet och avin så så svårt är det väl ändå inte att se skillnad.
  • ladyrosenfjoll

Det står på reket ja, men inte säkert att det står på avin.
    Avin är utlämningstället eller posten som skriver (osäker om vem) och detta vet jag har missats.

andypandy skrev 2008-12-31 08:37:01 följande:
    det ska stå på reket då om det är endast personlig utlämning. annars får du gå som bud med din och hans leg och era bådas underskrifter
  • susannemalmö

Nä, faktiskt inte. Man fyller inte i en blankett när man skickar rek heller. Antingen så skriver inlämningsstället ut en etikett som man sätter på eller så skriver man precis som på ett vanligt brev och sätter sedan på en reklapp, dvs en streckkod.
    Personlig utlämning får man genom att säga till på inlämningsstället så att de kan kryssa i det som tillval. Den enda blankett du någonsin kan få fylla i när det gäller rek är ett mottagningsbevis, men det var inte det tillvalet frågan handlade om.

ladyrosenfjoll skrev 2008-12-31 15:50:13 följande:
    Jo du får en avi. Jag berättade om hur det går till att _sända_ iväg ett rek. Förstår du nu?
  • ladyrosenfjoll

Då har du andra rutiner. Jag skikar odta rek och gör som jag beskrivit. Jag blandar aldrig in något inlämningsställe utan sköter allt själv.

Så mao du kan inte hävda att det jag säger är fel, däremot att du gör på annat sätt.

susannemalmö skrev 2009-01-01 11:07:17 följande:
    Nä, faktiskt inte. Man fyller inte i en blankett när man skickar rek heller. Antingen så skriver inlämningsstället ut en etikett som man sätter på eller så skriver man precis som på ett vanligt brev och sätter sedan på en reklapp, dvs en streckkod.Personlig utlämning får man genom att säga till på inlämningsstället så att de kan kryssa i det som tillval. Den enda blankett du någonsin kan få fylla i när det gäller rek är ett mottagningsbevis, men det var inte det tillvalet frågan handlade om.
  • chrislowe

Vissa rek får man inte hämta ut som ombud. Tror det gäller tex körkort etc.

Varför hämtar han inte ut reket själv istället? :)

Svar på tråden REK brev, vem får hämta ut?