• Anonym (AL)

Mitt barn har vinterkräksjukan - vad fan skall jag göra???

Mitt barn & min partner har vinterkräksjukan (min partner lindrigare än barnet), jag vet inte om jag bör sanna hemma från jobb då eller är jag fri från att sprida smittan så länge jag inte själv kräks?
    Jag mår illa men kräks inte, skall jag ha vård av barn då (vet ju inte om jag med ligger och kräks snart eller inte)? Min partner är så hispig när det gäller sjukdom, jag klarar det bättre så jag borde vara hemma ur den synpunkten men är det rätt, hur gör man?
    Hur gör ni? Skall min partner bara härda ut själv med vårt barn eller skall jag va hemma?
    Vad är rätt och fel?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-30 18:15
    arbetar med svårt sjuka själv men jag sprider ju inte smittan så länge jag själv inte kräks & skiter väl? (jag borde vetta detta själv men det gör jag inte...)

• Svar på tråden Mitt barn har vinterkräksjukan - vad fan skall jag göra???
  • Anonym

Stanna hemma om det känns bäst, det kan ju vara jobbigt för den sjuke föräldern att vårda det sjuka barnet också. Sedan så smittas magsjuka snabbt, så dina arb kompisar är nog glada för att du stannar hemma =)

• Miim

Jag skulle inte vara hemma om jag själv inte var sjuk och min partner fortfarande var vid medvetande.

Jag är inte överviktig - jag är jätteviktig
  • Anonym (AW)

Du FÅR lov att ta vård av barn om mannen har vinterkräksjuka...
    Men att vara hemma för att du kaaanske får det, nej!!

• Alexandra84

Din partner ska sjukskriva sig och du ska ta vård av barn.
    Jag tycker inte du bör jobba, eftersom både ditt barn och din partnerhar kräksjuka så innebär det att du med stor sannorlikhet kommer få det om nåt dygn... Om inte så har du en himla tur och då rekomenderar jag dig att köpa en lott

Hur som hellst så bär du dig nog med smittan.

~*~ Lycklig mamma till två, men i april blir dom tre ~*~
  • Anonym (sprida)

Du bör vara hemma. Smittan kan du sprida utan att vara sjuk själv (du kanske inte får mer symtom än just illamående som du redan har). Hade fler varit hemma så hade smittan inte spridit så fasligt mycket.

• NorasMamma

Stanna hemma för tusan. AVSKYR när folk kommer till jobbet och sprider sin smitta utan att ta hänsyn till andra. Du kan förstöra nyår för massvis med familjer. Stanna hemma!

• Anonym (AL)

Anonym (AW) - "Men att vara hemma för att du kaaanske får det, nej!!" Hur menar du? Det är ju där svårigheten ligger, vart går gränsen för vad?

Miim - om du känner dig på väg att bli sjuk?

• Kalle Karls mamma

Anonym (AL) skrev 2008-12-30 18:07:35 följande:

Mitt barn & min partner har vinterkräksjukan (min partner lindrigare än barnet), jag vet inte om jag bör sanna hemma från jobb då eller är jag fri från att sprida smittan så länge jag inte själv kräks? Jag mår illa men kräks inte, skall jag ha vård av barn då (vet ju inte om jag med ligger och kräks snart eller inte)? Min partner är så hispig när det gäller sjukdom, jag klarar det bättre så jag borde vara hemma ur den synpunkten men är det rätt, hur gör man? Hur gör ni? Skall min partner bara härda ut själv med vårt barn eller skall jag va hemma?Vad är rätt och fel?TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-30 18:15arbetar med svårt sjuka själv men jag sprider ju inte smittan så länge jag själv inte kräks & skiter väl? (jag borde vetta detta själv men det gör jag inte...)
    Du sprider visst smittan enligt infektionskliniken så smittar den via luften och smittar mest innan den bryter ut.
    Jobbar man med svårt sjuka ska man nog inte gå och jobba.
    Varför inte ringa och höra vad din chef tycker du ska göra.
    Det är ju trots allt andra sjuka patienters liv det handlar om
  • Anonym (AW)
    Kalle Karls mamma skrev 2008-12-30 18:17:28 följande:
    Anonym (AL) skrev 2008-12-30 18:07:35 följande: Du sprider visst smittan enligt infektionskliniken så smittar den via luften och smittar mest innan den bryter ut. Jobbar man med svårt sjuka ska man nog inte gå och jobba. Varför inte ringa och höra vad din chef tycker du ska göra. Det är ju trots allt andra sjuka patienters liv det handlar om
    Jag jobbar med gamla och svårt sjuka människar men jag får inte vara hemma om andra i familjen är sjuka...OM jag ska få det...utan jag måste vänta på att det bryter ut på mej själv...först DÅ får jag vara hemma...men jag hade tagit vård av barn om jag var TS!!!
  • NorasMamma

Och man kan även smitta 48 timmar EFTER tillfrisknande. Så som sagt ta hänsyn till andra än din plånbok och stanna hemma......

• Anonym

Vinterkräksjukan smittar INTE innan det brytit ut, det är just det smittade bajset och spyan man får i sig som gör en sjuk.

• Anonym (AW)
    Anonym skrev 2008-12-30 18:27:17 följande:
    Vinterkräksjukan smittar INTE innan det brytit ut, det är just det smittade bajset och spyan man får i sig som gör en sjuk.
    JAPP; heelt riktigt ....annars borde ju hela Sveriges befolkning hålla sej inomhus vi detta laget..................
  • NorasMamma

Smitta
    Smittan sprids:

genom direkt eller indirekt kontakt med smittade personer
    via livsmedel som hanterats av en person som är eller håller på att bli sjuk
    genom dricksvatten eller livsmedel som sköljts i förorenat vatten och sedan inte kokats, till exempel bär och grönsaker. Calicivirus förstörs vid upphettning till minst 70°C däremot inte vid frysning. Även vissa skaldjur som förvarats i vatten, som ostron, kan sprida smittan.
    En praktisk regel vid vinterkräksjuka är att man ska vara helt symtomfri minst 48 timmar innan man går tillbaka till arbete, skola eller andra aktiviteter.

Taget från vardguiden.se

• Anonym (AL)

Man har alltså inte något virus innan man själv kräks eller har diarré?

• NorasMamma

Anonym (AL) skrev 2008-12-30 19:03:31 följande:

Jo inkubationstiden är 12-48 timmar tror jag så du kan redan ha blivit smittad (vilket du med största sannorlikhet har) utan att det har brytit ut
  • Anonym
    Anonym (AL) skrev 2008-12-30 19:03:31 följande:
    Jo, viruset har du men du smittar inte. DOCK kan du ju smitta med barnets virus om du inte sköter din hygien...
  • hejlis

Jag hade stannat hemma för vård av barn , och min partner hade varit sjukskriven. Hade det varit ombytta roller, jag & barnet sjuka, och han frisk, så hade vi gjort samma sak. Hade nog aldrig ens funderat på det...har man vinterkräksjukan så pllara man inte att både fixa sig själv OVH ett kräkande barn. Så viktiga är inte våra jobb så de inte klarar sig utan oss i ett par dagar! ( och ärligt talat tror jag inte de velat ha mig där under sådana omständigheter)

• Anonym (AL)

Vad delade meningar det var om det här. Min partner har inte kräkts i dag, mår bara pyton just nu, vårt barn är väldigt kasst så oroar mig för att det skall sluta med vätske brist om det inte vänder snart.
    Vad gäller jobbet så vill nog de som arbetar denna helg istället för mig att jag är där, men de som eventuellt blir smittade hade velat ha mig hemma. Det är verkligen inte en bra populär helg att vara borta från jobbet direkt...

• Helena77

Det där är svårt...men jag hade tagit vab eftersom barnet är riktigt sjuk och mannen är sjuk.
    Har själv alldeles nyligen åkt på 2 magsjukor på 8 dagar...suck.
    Och första gången var han hemma på fredagen för att jag var sjuk och sen var han julledig.Men hade han jobbat hade han varit hemma ändå...herregud man har 0 ork att ta hand om småbarn när man åkt på magsjuka.

• Anonym (Dr House)

Stanna hemma utan dåligt samvete. Du kommer inte att bli populär på jobbet om du kommer dit och börjar kräkas. VABba. Maken är ju sjuk och har ingen ork efter alla spyattackerna, så du behöver säkert ta hand om både barnet och maken den här helgen!

Svar på tråden Mitt barn har vinterkräksjukan - vad fan skall jag göra???