• puss

HUR klagar man på grannarna??

...på ett vänligt men bestämt sätt??
    lapp i brevlådan? konfrontera?
    vad säga/skriva??

våra grannar ovanpå håller på att trampa genom taket...
    sent på nätterna dessutom, typ till två ibland.
    dessutom har de etagelägenhet med en trapp som de gärna springer i...
    vill inte vara en sur hagga, hur gör man??

• Svar på tråden HUR klagar man på grannarna??
  • Molnet

Knackar på och påtalar att det är väldigt lyhört och om de kan tänka på det. Man behöver inte vara otrevlig för att man säger till när man blir störd.

• hallonblomma

Knacka på mitt i natten och fråga vad dom sysslar med. Säg oxå att ni hör allt och det stör så ni inte kan sova.
    Hade själv en granne för några år sen som satt och jobbade på nätterna ovanför mitt sovrum, men han slutade när jag sa till honom. Vi kom överens om att han kund ejoba fram till 22 men sen fick han vara tyst för jag skulle upp halv 6. Och det funkade

Lycka till!

• puss

knacka på i pyjamasen, var det...
    får vänta tills ett i natt då!
    *kaffe*

men det är nog det bästa, faktiskt...

• Noh

Jag håller med de som har svarat. Det är bra om du kan tala med den som stör dig. Om vederbörande ine lyssnar på dig utan fortsätter efter det att du har pratat med dem så kan du alltid prata med hyresvärden. Men som sagt prata med dom lungt och sansat först.

• Ninnna

Vi klagar på våra grannar och dom klagar på oss - Obs med glimten i ögat!!!
    Bättre att prata direkt för lappar och dyl gör att man oftast blir ovänner och det är ju inte meningen!

• Jillisen

Min granne ovanför spelar Celine Dion musik jätte ofta.. o JÄTTE HÖGT idag så var det så högt att jag var tvungen att HÖJA PÅ TVN o jag har ganska högt redan.. det vibrerar o har sig..8för att d teär så högt) visst kan jag oxå spela högmusik.. men blandat o inte länge.. o ofta mitt på dan..
    jag kan godta en helg då å då.. (fest) men inte alltid CELINE DION SAMMA LÅTAR HELA TIDEN!!!!!

jag ahr blitt väckt av detta, höja tv, o allmänt fått högpuls..
    en gång spelade h*on/dom till halv ett på en tisdag natt o då gick jag upp för att plinga o knacka.. jag ahde typ myskläder på mig.. vad gjorde h*n?? jo stängde musiken men öppnade inte..
    o idag fick jag fnatt!!!

jag skrev lapp

"Jag är så jävla less på att bli väckt av Celine dion, inte kunna sova pga henne, höra henne när jag sitter på dass, äter, duschar, o att hon tvingar mig att höja volymen på min tv!!!
    Man får spela högt men inte så att det stör grannarna, o du verkar inte fatta piken fast man bankar på dörren mitt i natten..Men nu e jag trött på det o bli inte förvånad om polisen knackar på eller om du får varning från kkb..
    /av en granne som stör sig
    ps: det bor småbarn i huset era egoistiska #¤%&/!!!!! "

vad gör man?!

• Gulogulo

Nja, anonyma lappar är fegt.
    Antingen går du upp i pyamas och förklarar att din nattsömn är förstörd eller tar dem en tidig morgon.
    Whatever.

Det viktigaste och rakaste är att ta dem öga mot öga.

• Jillisen

gulogulo men jag hade ju redan vatt o bankat däruppe en natt...
    o h*n öppnade inte...
    o sen skrev jag lapp fast lappen kom ju veckan efter.. för att denna gången var jag tvungen att hö´ja på tvn jag hörde inte ljuden från min tv?!
    då kändes det.. men vadå går jag upp igen stänger han av musiken.. jag vill ju få ut det jag vill ha sagt..

• Knytets

Fan vilken bra tråd!.
    Har grannar(e osäker på vilka det är men TROR det är dom ovanför oss) förra veckan(mitt i veckan) började dom studsa med en basket? mitt i natten
    (jag jobbar varannan och ibland varje helg, men min sambo jobbar vardagar) Och jag kan ta att man har fest på helgen, men våra grannar börjar spela musik SKIT HÖGT vid halv 11-11 på kvällen. Vem fan BÖRJAR festa då?
    Det är MER störande när dom börjar spela när man precis håller på o somnar, än att dom spelar redan innan man gå o lägger sig.

Fast vi har ifs hamnat i ett väldigt roligt område där (vi bor ovanför garaget) dom ställer sig o gasar i garaget 10-halv 11 på kvällen så att glasen i vitrinskåpet klirrar.
    Sen har vi en granne som står o sträcker på sig i bara kalingar och en (ÖPPEN) morgonrock. Och så står han såväl morgon, dag som kväll/natt. SKIT pinsamt när man får gäster o han står o sträcker på sig på framsidan i kallingarna.

Vi har lyckats få massa höjdar grannar...=)

Men asså appråpå naken-janne(som jag kallar gubben i kallingarna) vad har man för rättigheter gällande det? jag vill knappast gå över o prata med honom, tittar inte ens åt hans håll när jag märker att han e ute. När sambon åker till jobbet vid 7 står han i kallingarna, när jag kommer hem från nån polare mitt i natten, står han där i kallingarna. Och när vi har fått gäster har han ibland stått där med kallingarna. Det är juh pinsamt!!
    Har sett honom ett 10-tal ggr, men endast 1 gång har jag sett honom med långärmad tröja o byxor. (jag o sambon hoppas på att han iaf i vinter kommer ha ett uppehåll, fast det verkar som om det är önsketänkande eftersom han nu när det är svinkallt på nätterna ändå sover med öppen framside- och baksidedörr, så han verkar t o m gilla kyla)

Hjälp?

• Krulltott

Jag hade en granne....eller nej två! Som jag störde mig på.
    Han under mig festade varje helg och spelade hög musik...
    Och dom över oss...hade högljudd sex varje kväll och det länge!!!

• AmandaPitkänen

jag skulle rekommendera att prata med din granne. Skriv inte lapp, för det kan skapa missförstånd. Det kan vara svårt att få fram det "vänligt" i ett brav oxå, bättre om man kan prata med personen på ett vänligt sätt.

Förklara bara som det är att det är lyhört och att du har svårt att sova ibland pga av att de springer i trappen.

Lycka till!

• Cybermum

Jag brukar skriva en lapp och hänga upp på ute dörren så alla ser, hjälper inte det så säga till hyresvärden sedan....
    Må tycka jag är rå, men är man vuxen individ och tydligen inte kan följa regler eller använda sunt förnuft; Får man ta drastiska återgärder.
    Typ en lapp, Ge fan i rök i trapphuset, fast jag visste vem det var...

• Nika75

Jag tycker anonyma lappar är lite fegt och bara skapar tråkig stämning. Jag håller med andra här i tråden som säger att det är bättre att konfrontera. Man behöver som sagt inte vara otrevlig. Saken är den att ibland är man inte medveten om hur lyhört det är eller hur mycket det hörs t ex om man har folk hembjudna och spelar lite musik (folk har ju en tendens att HÖJA rösterna när det dricks alkohol också). Barn låter också, och det är inte heller så lätt att styra och det kan vara svårt att avgöra hur mycket en granne störs av ljud som man själv är van vid... Dessutom har folk olika dygnsrytmer. Medan en person tycker det är helt okej att börja snickra klockan 10 på morgonen en lördag så tycker en annan person som jobbat natt och behöver sova inte att det är lika okej...

Vad gäller TS grannar så kanske de helt enkelt jobbar annorlunda tider, har barn som vaknar på nätterna och inte tänker på hur mycket de låter när de rör sig i lägenheten för att huset de tidigare bott i inte varit lyhört alls!

Men om man pratar med sina grannar så kan man ju anpassa sig efter varandra och visa hänsyn! Min erfarenhet när jag själv sagt till har bara varit positiva. En gång skällde t ex en hund inne i lägenheten bredvid (ingen var hemma). Det var en engångsgrej för när jag mötte tjejen i trappan någon dag senare berättade hon att hon varit hundvakt och hon blev rent bestört över att hunden skällt när hon gått ut och bad så hemskt mkt om ursäkt.

Jag har alltid haft bra dialog om mina grannar och det skapar bättre stämning. Dessutom resonera jag som så att man faktiskt måste tåla LITE ljud om man bor i flerfamiljhus. Om jag hör mina grannar ibland, då vet jag att de kan få höra mig ibland!

Sedan, om folk struntar i om man säger till, då har man såklart rätt att bli arg och gå vidare till värden!

• wellah

efter att ha bott granne med kärringen från helvetet, är det inte mkt som stör mig..... hehe....

Svar på tråden HUR klagar man på grannarna??