• heartgirl

Mat/dryck med mycket järn??? gärna tips på dricka.....

Nån som vet vad man kan leva på om man har järnbrist???

• Svar på tråden Mat/dryck med mycket järn??? gärna tips på dricka.....
  • Ninja05

SPENAT!

Leverpastej, det är inte mycket lever i det iofs, så supermycket järn är det ju inte men lite.

Kommer inte på ngt mer för tillfället, hjärnsläpp :P

• TindraellerLeon

lever pastej blodpudding, ärter

• Blå Flygare

Blodpudding

Tomatbaserad mat stekt i gjutgärn, tomaten drar ut järnet.

Och när det gäller drikan så drick juice (eller är en apelsin efter maten) för att c-vitaminet hjälper upptaget. Ingen mjölk, kaffe eller te eftersom det hämmar upptaget.

• TindraellerLeon

blutsaft finns på de flesta affärerna

• Dina81

varför krånga ta järntabletter

• Smulan87

Blodkorv, leverpastej

BF 7Juni 2009
  • Blå Flygare

Dina81 skrev 2008-12-30 20:01:17 följande:

varför krånga ta järntabletter
    För att man lätt glömmer, och annars lätt får problem med illamående och förstoppning eller diaré?
  • Dodis

Messmör, och att försöka laga så mycket som möjligt i gjutjärn.

• Mumin75

Finns en juice: Godmorgon med extra järn och folsyra som jag har hört ska vara bra när man har lågt hb. Har själv köpt den och dricker ett glas då och då, om den gett resultat vet jag inte ännu då jag inte varit hos mvc och kollat hb efter att jag börjat med den. Mitt hb är inte så jättelågt men dock lite i underkant.

• mmn1

Det finns mkt järn i Nöt, lamm och griskött men även fisk, fågel och ägg innehåller hyffsat mkt järn. Kroppen har dessutom lättare att ta upp järnet från kött, fisk och fågel än vad den har att ta upp järnet ur vegetabiliska saker.

• mmn1

Hittade en bra sida. Det är kostråd för blodgivare men det står mkt bra saker om järn på den sidan och exempel på hur mkt järn vissa saker innehåller, vad som hjälper upptaget av järn, mm.

www.geblod.nu/general.aspx

• Frostizz

Mitt hb låg på 94 då jag var hos bm förra veckan. Hon sa att jag skulle ta järntabletter eftersom jag behövde få upp det snabbare än vad man får upp det genom att äta mat som är järnrik. Sen så gjorde det inget o fortsätta äta som jag gjorde..
    Grejen var att jag trodde att det skulle räcka med det järn jag fick i mig genom all mat jag åt..
    Äter tex blodpudding 2-3 gånger i veckan, broccoli varje dag. Messmör varjedag, leverpastej varje dag lagar mat i gjutjärnspanna osv... O en massa cvitamin för o kunna tillgodogöra mig järnet..
    Men det hjälpte inte.
    Så nu får jag vackert ta mina tabletter ett tag så vi ser att det vänder.. ska dit nästa vecka så vi får se hur det lligger till då.
    O ja jag dricker blutsaft oxå..
    Är emot tabletter men denna gång måste jag nog ge efter..

Bläääää

• heartgirl

jag får värre magkatarr av järntabletterna! har 117 nu i början av graviditeten....

Svar på tråden Mat/dryck med mycket järn??? gärna tips på dricka.....