• Fru H 81

Funderar på att anlita en trådgårdsarkitekt?

Sitter här med en massa idéer om hur jag vill ha det i vår trädgård till våren. Men för att få ihop allt så att det känns enhetligt och "naturligt" känns inte som världens lättaste. Har hört att man kan anlita en trädgårdsarkitekt. Om man bara vill ha en skiss och lite tips och idéer borde det väl inte kosta så mycket? Någon som vet? Någon mer som har samma tankar som jag?

• Svar på tråden Funderar på att anlita en trådgårdsarkitekt?
  • Diablo

Man kan välja landskapsingenjörer, eller trådgårdsingenjörer också. Själv är jag lanskapsingenjör Man kan anlita någon att rita och så kan man få råd med växter och hårda material. Sedan kan man själv anlägga om man vill hålla ner kostnaderna. Vill man ta ewn chans så kan man ju sätta upp en lapp på SLU och se om det finns någon studerande som är intresserad att rita upp trädgården som en del av ett examensarbete!

• Fru H 81
    Svar på #1
    Tack för ditt svar! Det är precis det jag är ute efter, någon som ritar och med spec. förslag på växter och andra material som t.ex. sten. Anlägga hade vi tänkt att göra själva, det kostar ju så mycket ändå. Fördelen med att när man då har en genomtänkt plan så kan man bygga upp den succesivt. Landskapsingenjör? Men du sysslar inte med trädgårdar då eller? Eller har jag fel? Jag som jobbar inom byggbranschen ser det som självklart att det är en arkitekt jag är ute efter och inte en ingenjör, eftersom jag är ute efter mycket känsla kring färg och form. Men det är kanske inte samma sak inom denna brasch? Kul att få veta av en som verkligen är insatt:))
  • Diablo

Som landskapsingenjör så kan jag allt om jorden och dess kemi och hur man anlägger och har kunskapen om växterna. Vi kan göra allt från att göra första skissen till att anlägga. Arkitekterna är mycket mer begränsade till det estetiska! Sedan så är det stor skillnad från person till person, ibland är det bättre att få hjälp av en helt vanlig person som inte har någon utbildning utan bara har det där otroliga i fingertopparna. Jag har sett både arkitekter och ingenjörer som inte har det hur mycket man än betalar dem Hur stor trädgård har ni?

Svar på tråden Funderar på att anlita en trådgårdsarkitekt?