• trädis

Ni som provat Ekströms pannacotta!

Hur gör man egentligen med bärsåsen? ska man blanda ihop den precis före serveringen eller ska man hälla den uppe på pannacottan innan man ställer in den i kylen?

världens lyckligaste mamma
  • Svar på tråden Ni som provat Ekströms pannacotta!
  • trädis

jaha, ska man blanda ihop den, hälla på den och sen ställa in i kylen en stund till eller?

har du provat den här pannacottan? va tyckte du?

• mandolin76

Jag har provat den en gång, men tycker att den man gör själv från grunden är både enklare att göra och godare. Jag tyckte att Ekstrms pannacotta var lite mjölig i smaken och inte så krämig som jag vill ha den. När det gäller såsen så kan man hälla på den en stund innan. den tjocknar inte eller så men smaken sätter sig lite bättre.

• trädis

okej, jag läste nånstanns på nätet en rekommendation om att skippa mjölken den ska blandas med, och köra på grädde rakt av. kanske det skulle göra den mer krämig?

• TjorveniSkåne

Håller helt med om att den smakar ganska jolmigt, inget jag vill prova igen! Möjligt at grädde kan förbättra smaken.

• trädis

okej.. ja vi får ge det ett försök då, blir det kasst så blir det!

den här bärsåsen, är det nåt som stelnar det oxå?

• trädis

men oj, nu ser jag ju att mandolin skrev om såsen ju! *snurrig* men då kanske man kan blanda till den redan nån timme innan man ska äta den då...?

• trädis

då var den provad, och väldigt uppskattad! bytte ut så jag hade 75% grädde (mellangrädde till och med!) och så använde jag stavmixer för att röra ihop det. sen rörde jag hela tiden under uppkokningen! behövde dock stå ikylen lite längre än 40 minuter, men det blev kanongod! å alla tyckte jag vart så duktig och gjort egen pannacotta!

kommer absolut att göra den igen

• vintjej

Nej, jag har inte provat den. Men är det verligen lättare att köpa färdig än att röra ihop egen?

• Snowy

Jo, jag har provat den, men det var INTE go. Så mycket enklare och godare att göra själv. Mjölig smak och bärsåsen va för söt och smakade inte hemgjort.

• PerG

Undrar också det. Det är ju superenkelt att göra själv! Låter nästan lika onödigt som smulpajen som ekströms har i frysdisken.

vintjej skrev 2009-01-01 14:11:20 följande:
    Nej, jag har inte provat den. Men är det verligen lättare att köpa färdig än att röra ihop egen?
  • trädis

förstår inte alla ni som säger att den var mjölig och ickekrämig, hur gjorde ni egentligen? för så fick inte jag min.... Fundersam

• trädis
    vintjej skrev 2009-01-01 14:11:20 följande:
    jag tror det är lättare att köra på den färdiga. (nu har jag inte gjort egen dock men...) det var ju bara å tillsätta pulver i grädde.
  • lugnåsbo
    trädis skrev 2009-01-02 09:25:41 följande:
    jag tror det är lättare att köra på den färdiga. (nu har jag inte gjort egen dock men...) det var ju bara å tillsätta pulver i grädde.
    men jag gjorde ju riktig häromdagen och jag koka ju bara grädde med socker och hade i gelatinblad....
    sen rördes allt med choklad och vips färdigt... inte så svårt precis

(sen hacka jag bara frysta jordgubbar till )
    Snart är det jul, här i vårt hus......
  • vintjej
    trädis skrev 2009-01-02 09:25:41 följande:
    Ja, kanske det. Men jag skulle nog påstå att det är väldigt lätt att göra pannacotta från grunden. Koka upp grädde med vaniljstång och socker. Rör sedan ner gelatinblad/gelatinpulver som lösts upp i vatten. Klart.
Svar på tråden Ni som provat Ekströms pannacotta!