• Läntandelavendel

Slutat med sertralin - utstättningssymptom??

Har slutat med sertralin efter många års användning. Min gynekolog rekommenderade mig att trappa ner och sluta helt, pga. att det e klassat som en "C-medicin". Jag vill absolut sluta för vill minska alla risker som kan drabba barnet, men det är jättesvårt. Undrar om det finns andra som fått sluta med liknande preparat (SSRI) och hur det har funkat för er. Jag känner mig yr, förvirrad, svag, gråtmild, deppig, arg, ledsen, har overklighetskänslor, små "knäppar" i hjärnan, hörselhallisar vid sovdags osv. Har varit utan tabletter helt i cirka 1 vecka. När kan man räkna med att dessa utsättningsbesvär försvinner!? Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Slutat med sertralin - utstättningssymptom??
  • Sencha

Slutade du väldigt snabbt? Jag märkte inte mycket av när jag slutade, men då gjorde jag det långsamt och försiktigt, och när två tredjedelar av graviditeten passerat. (Jag valde alltså att fortsätta under graviditeten, men slutade när det var dags för mig att sluta ändå.)

• justine

Jag har slutat två ggr. Första gången så satte de ut det väl snabbt på mig plus att jag inte fick nån info alls om utsättningssymptom (man visste nog inte lika mkt om det då heller) så man blev ju orolig förstås. Andra gången så satte vi ut det mera succesivt,tror jag tog en fjärdedelstablett sista veckan. Då gick det jättebra. Man glömmer ju, men jag tror inte att jag fik några besvär alls isåfall bara lite grann.

Det är iaf inget farligt, det går över! Men du trappade väl inte ner själv utan nåt upplägg från läkare eller så?

Kommer ihåg det där med öronen, himla obehagligt.

• riotflickan

Usch, stackars dej! Det är hemskt!

Slutade med SNRI och mådde piss i ett par veckor iaf. "Knäpparna" i hjärnan var det värsta! Och jag var inte ens gravid!

Lider med dej, men det går över!

• Läntandelavendel

Oh tack för era svar! Uppskattar att få höra att det finns fler som slutat o upplevt konstiga saker. Ja...knäppisarna e jobbiga...o hörselhallisarna...o yrseln...o deppigheten :(
    Jag åt en halv tablett i tre veckor o slutade sen helt, kanske för snabbt..men va fasen, nu e jag på g o vill inte börja igen, hoppas helt enkelt att detta försvinner snabbt :))

• Yizza

Jag håller precis på att sluta med cymbalta som jag ätit sen i mars (har ätit en del annan medicin innan som inte fungerat så bra) Fick olika direktiv från olika läkare om användning under grav. men har nu i samråd med läkare beslutat mig för att sluta.
    Jag har räknat ut att jag kräks när jag tar tabletten... Får "pirrningar" -känns som att ha ett elstaket i munnen och få stötar från bakhuvudet ner i käken *hemskt*

Hoppas att det här försvinner eftersom jag inte vågar ta fler tabletter pga av kräkningar.

• ody

jag åt cymbalta för några år sedan och hade verkligen jättekraftiga utsättningssymptom trots att jag drog ner väldigt långsamt. massor av "brain zaps", yrsel, svindel, illamående, sömnproblem etc. hemskt! och då var jag ju inte ens gravid - hade nog varit tufft att ha både utsättningssymptom + alla de gravproblem jag har nu.. det enda jag kan säga är Håll ut - det blir bättre :)

• Yizza

Ody:
    Det som är skummast är att jag har sjukt mkt utsättningssymptom, men jag märkte inte av några besvär när jag började eller under tiden förutom det du kallar "brain zaps" om jag glömde ta en tablett.
    Känns bra att höra att de där försvinner

• ody
    Svar på #7
    Samma här, kan inte minnas att det var lika illa när jag började med tabletterna som när jag slutade... Iofs så mådde jag så himla dåligt när jag började så svettningar, yrsel och trötthet etc inte var riktigt något jag brydde mig om då. Från det att jag "började sluta" tog det säkert 3-4 månader innan alla utsättningssymptom var helt borta. Det stabiliserade sig mellan varje gång jag drog ner dosen, men återkom starkt nästa gång jag sänkte den igen. Cymbalta vill jag verkligen inte äta igen, har förstått att de är riktigt jävliga att sluta med. Hoppas verkligen du (och TS såklart!!) blir av med alla knäpparna etc fort! Och att ni är snälla mot er själva och tar hand om er ordentligt när ni slutat, det är jätteduktigt och modigt att ta och genomföra dethär beslutet!
  • Läntandelavendel

ody skrev 2009-01-02 00:24:23 följande:

Svar på #7Samma här, kan inte minnas att det var lika illa när jag började med tabletterna som när jag slutade... Iofs så mådde jag så himla dåligt när jag började så svettningar, yrsel och trötthet etc inte var riktigt något jag brydde mig om då. Från det att jag "började sluta" tog det säkert 3-4 månader innan alla utsättningssymptom var helt borta. Det stabiliserade sig mellan varje gång jag drog ner dosen, men återkom starkt nästa gång jag sänkte den igen. Cymbalta vill jag verkligen inte äta igen, har förstått att de är riktigt jävliga att sluta med. Hoppas verkligen du (och TS såklart!!) blir av med alla knäpparna etc fort! Och att ni är snälla mot er själva och tar hand om er ordentligt när ni slutat, det är jätteduktigt och modigt att ta och genomföra dethär beslutet!
    tack för dina ord! Vi får hoppas det går bra! Mår redan lite bättre :)
  • FridaoSimon

Jag har slutat med cipralex och flunitrazepam, blev alldeles uppoch ner i humöret i en vecka, nu är det bättre, svårt att sova men det blir bättre och bättre. Cymbalta äter min pojkvän och han får samma symtom som du som skrev (Yissa), han domnar bort och blir konstig i en sida av kroppen, men det blir bra när hana tar medicinen igen... när jag slutade med cipralex så sa min läkare att man kunde höra knäpp i huvudet, hörseln blev lustig och ryckningar... har inte kännt det med det var inget farligt, tänkte på dig Läntandelavendel...

• lindasternmark

har varit fri från cymbalta nu i 3 dagar och känner av en viss av symtomen som ni närmer men har även hjärtklappningar sen jag slutade ta medicinen och de e skit jobbigt tycker jag

• enannan

Ett väldigt bra tips är att försöka ersätta medicinen mot något annat, jag hade en kompis s0m kunde skippa sin medicin helt och hållet när hon började promenera och senare jogga regelbundet! Otroligt vilken effekt det kan ha!

• sok

vad menas med att SSRI är klassat som en c-medicin?
    på vilket sätt skulle det kunna vara skadligt för barnet i magen?

• Zumbatjej

Satte ut sertralin och även andra antidepressiva.. Fick riktigt otäcka overklighetskänslor. De gick över efter ett par veckor...

Svar på tråden Slutat med sertralin - utstättningssymptom??