• Anna nas

Deppig... Varför tycker alla att man ska vänta med allt till sista sekunden? *besviken* (långt!)

Jag får inte köpa nåt till bebisen för min mamma, då himlar hon med ögonen och suckar "Tänk om det händer nåt.. då vill du inte sitta där med en massa grejer..blabla"

Det enda jag har köpt är det precis nödvändigaste i klädväg till bebisen och ett babygym. Kunde jag inte få unna mig det!? Nä då, då blev det vimla med ögonen ändå såklart.

Vaggan till bebisen är klar men jag ville sätta upp en sänghimmel ovanför den så att katterna inte hoppar i där hela tiden (risk finns att ena kissen tror att det är en lyx kattlåda nämligen! Hihi)
    Så vi köpte en sänghimmel på ikea, som man hänger i taket, för några dagar sedan. Jag har tjatat på min sambo att vi ska sätta upp den så att jag får se hur det blir (är ju skoj ju! kanske är kvinnligt att vilja boa lite..?) och igår sa jag att "Vi SKA ha det klart imorrn, för då är allt klart till bebisen sen.. " Och jag vill inte vänta med allt hela tiden. Då hinner han väl snart komma ut innan ens det viktigaste är klart!
    I alla fall så säger han, NU, halv nio på kvällen att han inte vill borra i taket, utan att han vill bygga eller ha en sänghimmel med ställning istället...
    "Jag tänkte inte på det när vi köpte den"
    Karlar är ju helt fantastiska ibland!
    Han vill inte göra hål i taket, vet inte varför, han har fått för sig nåt bara tror jag. :/

Äsch löjlig grej kanske men jag blir bara så besviken, jag har sett fram emot att få se hur det ser ut när det är helt klart, saker har ju en förmåga att ofta bli halvdana...
    Jag har ju liksom inte (fått) boa och greja alls.
    Mamma och mormor ville köpa oss en ny vagn, men mamma vill inte hämta ut den förrän bebisen är ute ifall det händer nåt. Jo, för så gjorde hon med mina bröder, då fick hennes karl hämta deras vagn när hon var kvar på BB.
    Men JAG kanske inte vill göra så?
    Tänk att mammor alltid vill att man ska göra som dem, eller så tvingar de en att göra så som de tycker att de borde ha gjort. Bah!

Förresten, ofta man vill höra "tänk om det händer nåt" när man är gravid!? ganska osmidigt att säga, tycker ni inte ?
    Jag har inte varit orolig alls.. över graviditeten men man blir ju det när nån säger sådär :/

Äsch måste bara få skriva av mig lite..
    Nu blev det ingen himmelsäng, han hittade ingen bits som passade i alla fall. Men nu måste vi ju ändå köpa en ny, på ställning. Jäkla slöseri med pengar också. Men jaja..
    Det får väl bli så. Och så fick jag inte boa och se hur det blev idag heller :(

Hur mycket har ni "boat" och handlat ? Har era mammor osv. kommit med kläder och så ?

/Anna - lite deppig

• Svar på tråden Deppig... Varför tycker alla att man ska vänta med allt till sista sekunden? *besviken* (långt!)
  • Senap

Hej Anna
    Mitt råd: Ta för dig! Det är din graviditet - du måste få göra som det känns bäst för dig. Det blir ju inte bättre på något sätt av att de hela tiden talar om att något kan hända. Självklart är det bra att förbereda sig för det också men det får inte gå till överdrift.
    Du ska ju ändå förbereda dig för att få ett barn inte för att inte få ett barn.

Påminn dem om att det inte är bra att stressa sista tiden av graviditeten och att du blir lugnare om saker är ordnade i tid.
    Prata med affären vad som gäller ang. öppet köp vid köp av vagn. Vissa kan man köpa vagnen men ine hämta den förrän veckorna innan. Om något skulle hända ändå är ju sakerna man köpt det minsta bekymret...

Jag är i v19. Har långsamt börjat boa. Vi har mest tittat på vagnar men slår till om vi hittar den vi vill ha på rea nu när 06:orna ska komma. Säng har vi grävt fram i svärfars garderob igår - ska måla om den så den blir fräsch. Köpte även lite kläder efter UL på rean. Min mamma insisterar på att få köpa första baskläderna.

Hoppas du fått lite argument. Lycka till!

• dockan

Stackars dig!
    klart man måste få boa och förbereda, man vill ju ha allt klart tills bebisen kommer.
    det är klart att det kan hända något... men man kan ju inte tänka så, man väntar ju så klart på en frisk liten bebis.

själv så är jag i vecka 38 och har köpt istort sett allt.... kanske lite väl mycket,
    sambon har himlat med ögonen x-antal gånger*skratt*
    men tycker samtidigt att det är kul.

så fortsätt boa och bry dig inte om vad andra tycker.

Lycka till!

• maja3

Skit i vad mamma säjer!!! det är ju du o din kille som bestämmer hur ni ska göra med inhandling till bäbis osv. Jag har handlat allt som vi behöver till bäbisen o mej, riggat upp skötbord, bäddat spjälisen o vagnen, ja precis allt man bara kan ordna i förväg. Om du vill göra så också så skit i vad din mamma tycker!
    Lycka till! :)

• Medly

Fick också den uppfattningen av folk när jag ville börja handla och planera. Eftersom jag är gravid med tvillingar fick jag tom. rådet av andra tvillinggrav. att INTE vänta förlänge då man blir tung och trött ganska tidigt, och det stämmer! Och jag lovar, nu i v36 ska jag vila enligt läkaren och jag skulle aldrig ha orkat gå på IKEA eller nått sånt äventyr nu!

När jag och min sambo skulle åka till IKEA i v20-22 nångång sa jag det glatt till en arb.kollega men då utbrast hon; "Jag skulle då ALDRIG våga köpa spjälsängar och sånt redan, TÄNK om det händer nått"
    Jag blev ledsen och ARG (efteråt) och tycker precis som du att det är väldigt otaktiskt att säga så till någon. Vadå, ska man gå runt och tror det värsta jämt?? Man ska ju alltid vara så jä--a positiv annars! Nej, jag tror det tillhör graviditeten och den mentala förberedelsen för att bli föräldrar att få boa och pyssla innan den lill* kommer. Man ska göra som man själv känner och SKITA fullständigt i vad andra har för åsikter. Det finns alldeless förmånga onödiga åsikter!

Jag skulle heller inte bli MINDRE ledsen om vi förlorade barnet/barnen bara för att jag inte hade några babysaker hemma...

Må så gott och gör som du själv vill, strunta i att tala om vad du handlar för andra tråkmånsar isåfall.

• S med 2

Håller med övriga talare....Det är din graviditet och inte din mammas eller svärmors eller någon annans. Vill du handla till bebisen nu så ska du göra det, det är mycket smartare att dela upp kostnaderna än att få allt i en STOR klump. Vi har handlat av o till under hela grav. med alla 3 och resonerar som så att händer det något så händer det oavsett om du handlar tidigt eller de sista veckorna. Inte kul att ha alla inköp kvar när man är nybliven förälder heller....då vill man ha allt klart och bara njuta.

Shoppa på du!
    Lycka till!!

• Anna nas

Tack för svaren! Tänkte väl att jag inte är den enda som vill boa och greja lite.. :)

Det är ju så kul att få förbereda! På nåt vis blir det mera verkligt då också :)
    Mamma har beställt vagnen vi ville ha, så de har lagt undan den på Barnens Hus för 500:- i deposition. Jättegulligt att de vill köpa vagn, men hon måste väl förstå att jag vill köpa kläder och förbereda, låta mig mysa på det lite.
    Och såklart, har ju hon inte köpt nå kläder åt den lilla eftersom hon tycker som hon tycker.

Shoegirl: Just det där med att stressa! jag vill ju inte göra allt efter att han kommit ut, då har man väl så det räcker ändå.. kan jag tänka mig. Då vill jag lägga min uppmärksamhet till bebisen och inte att poa med massa grejer.
    "Så! Nu kan du få komma ut!" liksom.. ;) "Nu har du nånstans att sova, få en torr blöja och leka lite" så vill jag känna nu innan.
    Och jag ska fixa så att jag får känna så också! *stå på sig* ;)

Jag är nu i V.37 (36+1) och vill ju såklart att allt ska vara klart snart. Lillkusen kan ju komma ut när som helst nästan! :)
    Åhh så jag längtar!!

Lycka till allihopa!

/Anna - lite gladare :)

• Sofia 80

Jag blev lite sur på min sambo vid min första graviditet, eftersom han inte tyckte att jag skulle köpa något. Men, han hade tyvärr rätt! Fick missfall i v.23.

De flesta graviditeter går ju bra, så jag tycker inte att det är fel att börja "boa", men kanske inte FÖR tidigt!

Jag är nu gravid igen (v. 35+1) men har fortfarande inte köpt något. Vi beställde vagnen för ett par veckor sen däremot, men ska inte hämta den förrän den 20:e. Har däremot fått låna en del babykläder, badbalja och ett babyskydd från min bror, men det är allt.

Jag tänker i och för sig gå och köpa något snart, för det är ju roligt att i alla fall ha något eget till barnet.
    Sen har jag kompisar som har handlat ALLT och lite till. De började redan när de fick veta att de var gravida.

Det jag menar är att jag tycker att man ska få göra som man vill!!! Men att man samtidigt måste vara beredd på vad som faktiskt kan hända. Jag kan inte svara på om jag skulle blivit mer ledsen om jag hade köpt en massa saker förra gången. Men samtidigt känner jag en lättnad över att jag inte gjorde det.

• MommysLittleMonster

Håller med övriga talare jag med, tycker man läser överallt att man SKA förbereda sig ordentligt just för att man inte kommer ha tid, lust eller ork att göra det när lillen väl kommit. Jag vill ha allt klart när bebben kommer, man vil ju inte komma hem från BB och börja fixa med sånt.

Samma sak säger jag om allt annat, vänta barn inte missfall, jag är bara i v.8 men jag talar om för folk att jag är gravid så att de vet och inte gör klavertramp om det, gud förbjude, skulle hända nåt.

Lycka till och hoppas barnrummet blir som du vill ;)

• Maya

Hej. Jag fattar inte heller varför man inte får handla grejer, montera spjälsäng och fixa och dona innan bebisen kommer. Helst ska man vänta tills bf verkar vissa tycka.

Personligen handlar jag det jag vill, skulle något mot förmodan gå fel så är ju inte sorgen mindre för att man handlat saker.. så tänker jag i alla fall.. alla andra får tycka vad de vill... min mamma är likadan som din och tycker att man ska vänta med inköp helst till bebisen är född..

Det är ju trist! Man vill ju förbereda.

• LR75

Vi boade och handlade massor innan Olivia föddes och det är tur för jag vet inte när vi skulle hunnit med edt annars. Den enda som inte handlade var svärmor...hon sa jag vet inte hur nå vågar, tänk om något händer. Men så tycker jag ju att hon är en jävla skata oxå...
    Så jag säger bara, boa på innan bäsen kommer! Det har du igen sen för när ni kommer hem från BB så vill ni inte hålla på att fixa med saker. Då vill ni "bonda" med bäsen istället! Så gör som du vill. Be någon annan borra i taket medans din karl är på jobbet, klart sänghimmeln ska upp! Lycka till och stå på dig! Kramar Linda

• TeresaP

Anna nas -
    Jag tycker att du ska handla så mycket du vill. Det är DIN graviditet och du mår nog bäst av att shoppa saker till den lille medans du väntar på att h-n ska ploppa ut.
    90 % av alla missfall sker före vecka 12, så efter det har risken minskat stort, så jag tycker att man ska ta det lungt innan dess iaf.
    Och jo, barn kan vara dödfödda också och det är inget man hoppas på heller.
    Dessutom tycker jag at det är BRA att vara så förberedd som möjligt när mna ska ha sitt barn! :)
    Lycka till!

• molie

Gör precis som du vill! vi hade allt förberett när vi kom hem från bb, allt var hemma och på plats och det var så skönt att slippa tänka på nåt annat än att sitta o njuta av bebisen! Jag tror att hade min son dött vid födseln så hade jag nog känt att vi hade gjort allt för att vårt barn skulle vara välkommet, han hade en plats i vårt hem från första början! Sorgen skulle inte bli lättare för att man inte har handlat!!
    Om det är så man ska tänka, att något kan gå fel, så kan ju ingen gå o handla en vinterjacka innan snö o kyla har kommit, man vet ju inte om man lever då?!

En kompis satt i samma sits som du gör med din mamma och hon svarade henne när hon köpt kläder att; dom kommer till användning ändå, bebisen måste ju ha något på sig i kistan, mitt barn ska inte behöva frysa vare sig h-n lever eller ej! Sen efter det så vart det tyst och mamman kände sig lite dum. Ganska bra sagt tyckte jag.

Handla på! det är ju så mysigt att stegvis inse att det faktiskt kommer ut en bebis snart!

• isano

Hej! Jag tycker det där är helt upp till dig. Det där verkar vara ett äldre tankesätt som är på väg bort. Själkv är jag i vecka 15 och vi håller på förbereda för fullt med spjälsäng, bilbarnstol osv. Man måste ju få glädjas åt graviditeten!! Man väntar ju faktiskt barn, inget annat. Sedan om nu något skulle hända så kommer man ju att försöka igen. Kram Isa

• Luffarmor

Hej jag tycker att det är helt upp till er det är ju er graviditet INTE din mammas, ar själv inhadlat en del och vagnen är beställd beställde den för några veckor sedan spjälsängen står vid min sambos bror (vi kör begangnat i detta fall) men den ska vi anv. senare då vi ska ta till baby korgen som min sambo hade för 35 år sedan. Svärmor ska bara sy nytt tyg till den.... Det är klart att mycket kan hända ännu är bara i v28 ännu snart i 29 men ville ändå ha lite ordning för man kanske inte orkar eller får boa senare.....
    Sambon satte upp ett klädskåp som är fylld med begangnade och nya kläder so man har införskaffat.
    Så mitt råd är gör som du själv känner der är din graviditet och ingen annans.

Svar på tråden Deppig... Varför tycker alla att man ska vänta med allt till sista sekunden? *besviken* (långt!)