• Jessheim

Blodansamling i livmodern, fler?

Var på VUL i går och fick mot alla odds se en levande bebis med hjärtslag, (började att blöda på julafton) Men fick besked om att jag har blodansamling i livmodern och det kan betyda att ett MF är på gång. Men läkaren hade samtidigt tro på att det kan gå bra eftersom blodet ligger på andra sidan livmodern. Alltså inte där fostret har fäst. Han hade också en teori om att jag kanske hade förlorat en tvilling men visste inte säkert. Ngn fler som varit med om att ha blod i livmodern?

• Svar på tråden Blodansamling i livmodern, fler?
  • charlotta79

Jag hade det med min flicka. Började blöda efter tredje månaden pga att moderkakan var plaserad nära livmodertappen. Fick två rejäla blödningar under min graviditet, men allt gick bra tillslut.

• Jossofräs

Jag hade det under den här graviditeten! Började blöda jätte mycket och var helt övertygad om att det var ett missfall. Kom in på sjukhuset och där såg dom en blodfylld hinnesäck samt en blodansamling runt om. Men det var på ena sidan livmodern, på den andra sidan låg en frisk och levande liten bebis :D
    När jag var in på återbesöket senare så sa dom att blodansamlingen var kvar och jag kommer antagligen blöda mer men att det inte var någon fara med den levande.

Jag blödde tre stycken jätte stora störtfloder och var lika skräckslagen varje gång men ändå så är jag i v 17+4 med den friska nu :)

• MolleMalin

ÅH! Vilken lycka att ngn lagt ut en sån här tråd!!!

Jag fick en blödgning o v 6. Sökte akut då jag var säker på att det var mf (hade ont men inte mensvärk ont) o såg då en liten böna m förmodad hjärtverksamhet. För tidigt att avgöra v, 2,6 mm var liten! Var sedan på koll på gyn pga att jag fått tre mf innan o åt Progesteron. Dr såg då två hinnsäckar varav den ena var tom men kunde inte svara på om det varit tvililngar el om det var ngt annat. Fick en tid e en vecka igen för att se om det försvunnit. Var då betydligt mindre o vätskan var grumlig vilket talade för att det var koagulerat blod o att kroppen höll på att ta hand om det. V 9+6 fick jag ännu en blödning. Var som att ngn drog ur proppen o så forsade det blod några minuter för att sedan sluta helt. Åkte in akut då det var på kvällen o allt såg fint ut även den här gången. Veckan e gjordes ett nytt ul för att lugna mig lite - men det skulla jag aldrig ha gjort!

Blev framflyttad igen, (hade blivit det innan också, tot en vecka vilket jag lägger på pluskontot) v 11+1 o dr såg nu en stor blodansamling i livmodern bredvid fostret. Finns dock en tydlig skiljevägg men ingen verkar kunna svara på vad det är, varför det är där, el vad som kommer hända med det. Finns bild på s 2 el 3 på bloggen, www.langtan.babyblogg.se
    Var bara att åka hem o vänta. På ev fler blödningar. O mkt riktigt. Redan på kvällen kom ännu en sån där fors m blod som slutade lika fort. Hade tid för nupp på fre då dr nämnt att det ibland är missbildnignar som är anledning till blödningar så jag gick o la mig o höll tummarna för att det skulle gå bra den här ggn också. På nupp såg vi en liten krabat m hjärta som slog men blodansamlingen var fortf lika stor, trots blödningen... Den här bm såg en vad hon trodde var en gammal blödning från moderkakan men hon var inte säker.

SÅ många frågor men INGA svar! Blir så frustrerad! V 13
    0 idag så vi har ju kommit en bit på väg. Jobbigt om det inte går vägen nu. Har försökt få komma på ytterligare ett ul men de menar att det inte behövs. Jag skulle märka om det ligger o fyller på blod. Då får man ont säger dom. O är det ett blodkärl som ligger o läcker blir man sjuk. Så det är bara att vänta till rul den 26 jan.

Hoppas att flera delar m sig av sina erfarenheter! Blev en halv bok det här ju! *s*

Gott nytt år o lycka till allihop!

• Jessheim

Skönt att det finns fler... Jag har inte haft några fler blödningar men lite bruna flytningar, borde inte blodet komma ut? Eller kan kroppen absorbera blodet??

• MolleMalin

Kroppen absorberar blodet så det försvinner utan att man märker det eller så får man blödningar eller som du, bruna flytningar vilket tyder på att det är gammalt blod. Hur är det annars?

• Jessheim

Ok.Jo tack annars är det bra. Har ont i brösten och är svagt illamående stora delar av dygnet. Magen har jäst ut av alla tarmrörelser... Hoppas bara att det går bra den här gången. Har haft en lyckad graviditet men efter den 2 MF, orkar inte med fler. Jag är ju bara i vecka 7 så hoppet är ju litet än... ska på nytt VUL den 8/1. Hur går det med dig? Har du haft fler blödningar?

• MolleMalin

Inga blödningar på drygt två veckor nu. Du ska se att det går bra den här gången. Jag fick tre mf mellan mina två barn men förra o denna grav har jag fått mediciner o det verkar ju funka eftersom Linn är ca 1,5 år o jag är i v 14 nu. Den här grav är ju såklart väldigt osäker än men vi håller tummarna som sagt. Mår fortf galet illa o är lite trött o yr i huvudet men hoppas att det snart ger m sig. Har inte mått såhär illa m de andra två så det var nytt. Fy sjutton va jobbigt det är! Lycka till!

• Jessheim

Vilka slags mediciner är det du har fått? Fick du ngn utredning efter dina MF? Massa lycka till med denna grav, verkar ju som att det går bra.

• MolleMalin

Har inte gjort ngn utredning. Alla tre mf var tidiga, v 5, 6 o var dessutom på rad vilket kanske inte var så smart. Trodde väl inte jag skulle bli gravid tre ggr på raken! Fick alltså ingen mens emellan utan tre mf. Gissar att det är förklaringen till det hela. Kroppen är väl inte redo för ännu en grav e två mf. Fick rådet att vänta två mån o blev sedan gravid m Linn på en gång o då gick det ju bra som sagt.

Har fått Progesteron vag. M Linn tog jag tre om dagen men nu har jag bara tagit en per dag. Den här grav har jag också fått Trombyl e nya, mkt bra studier av Lennart Blomqvist i Borås. Googla på det så får du nog massa bra info. Kan ju vara bra att veta om du behöver det nångång!

Får jag fråga varför du heter Jessheim? Har det ngt m Norge att göra?

• Jessheim

Helt riktig gissning om Norge,Jessheim ligger 4 mil från Oslo och vi är bosatt här sedan 5 år.
    Trombyl har jag hört om, minskar risken för blodproppar (blodförtunnande).Min läkare sa att om jag har fått ett friskt barn tidigare så är det ingen risk för blodproppar....men det borde man väl kunna få endå!?

• MolleMalin

Min syster bodde där i några år o en väninna bor där fortf:)

Ja, det borde man väl få ändå. Jag har ju två friska barn sedan tidigare men fick det iaf. Progesteron finns det inget vetenskapligt bevisat att det funkar, mest placebo. Mamman tror att det funkar o då gör det det också! För mig har det ju (peppar peppar) gått bra då jag fått det iaf.

Svar på tråden Blodansamling i livmodern, fler?