• the cupcake

Rädd för mixer, hårtork, dammsugare mm...

Min lille kille på 16 månader är så himla rädd för alla dessa ljud Hur ska man hantera det? Idag tog jag fram hårtorken och han började genast gnälla. Vi satte oss på golvet och undersökte den tillsammans och det var rätt okej tills jag satte på den, då blev han jätteledsen. Förstår att det växer bort, men hur ska man hantera det tills dess? Ibland måste man ju använda apparaterna.

• Svar på tråden Rädd för mixer, hårtork, dammsugare mm...
  • Margaret

vår son har heller inte gillat höga ljud. avskyr fortfarande dammsugaren (snart två år) men kaffekvarnen som låter tio gånger värre är han helt till freds med, den går ju varje dag så han har vant sig helt enkelt.

De maskiner som bara går en kort stund typ mixer har jag kört en galen dans till så de har han istället börjat skratta åt!

• Googels

Dottern (snart 2år) blir mest rädd för sådana ljud när hon inte är berädd på dem, satte på elvispen häromdagen och hon började stortjuta.

På dagis är hon livrädd för hoppborgen här de har den uppe, förmodligen är det oljudet från generatorn som gör henne rädd.

Men i övrigt så går det rätt bra med dammsugare - då vill hon oftast vara med och dammsuga själv, och hårtork och mixer osv går oxå bra för det mesta.

Det bästa är nog att förbereda dem när man ska använda någon sak som han blir rädd för, och hoppas på att han växer ur det snart.

• Lilla K

Våra barn har båda två haft perioder då de varit rädda för dammsugaren. Vi löste det genom att sätta på dem Peltorkåpor under tiden vi dammsög!

• nbv

Samma problem med dammsugaren och stavmixern här! Bra tips med peltorkåpor, ska inhandlas!

♥ Lia 070831 ♥
  • Caroooline

Min lillebror är 4 år och fortfarande väldigt känslig för sådana ljud.

• Caroooline

Lillebror kör på färglada kåpor, sitter med dem på i soffan när mamma dammsuger eller gör annat som låter.

• the cupcake

Oj! Har ju helt glömt bort tråden Generad
    Tack för alla svar!
    Ska prova med både galen dans , förvarna och Peltor-kåpor.

• principisessan

går det inte att skaffa leksaker som är likadana till barnet? tex en leksakshårtork, så kan han/hon torka sitt hår medan du torkar ditt. Oftast är ju såna saker från 3 år, men är man med brevid och kollar så är det ju ingen fara.

Vår dotter är inte rädd direkt för höga ljud, däremot har hon sett att hunden blir lite smått rädd för dammsugaren och då har hon också börjat bli det helt plötsligt. Men jag brukar busa med henne och låta henne sitta på dammsugaren som på en häst medan jag dammsuger. Men det vill ju sig till att barnet inte är livrädd, då blir det väl helt fel annars

• MiniFröberg

Min är också rädd, men det börjar bli bättre. Får låte bli att använda maskinerna när man är ensam så han har någon vuxen att vara hos när de går.
    Hörselkåpor vägrar han använda.

• elektra1

min 21 månaders pojk är rädd för ljud.
    Tex diskmaskin, kaffebryggare. Det går ganska bra hemma. Men borta blir han orolig.
    Raketer och eld är han livrädd för.

• Esska

Har en tvååring som är likadan. Det går bra OM jag förvarnar henne om att jag t.ex. ska ta fram damsugaren. Då springer hon in i sitt rum o leker där.

Annars är hon totalt orädd

• Minxy

Hmmm...detta låter kanske lite underligt, men när vår son blev rädd för dammsugaren (när han var ca 8 månader) så gick jag fram till dammsugaren och började klappa och krama på den *s*  Sonen blev till slut intresserad och kröp fram för att klappa han också.
    Sedan dess ÄLSKAR han dammsugaren - jag får aldrig dammsuga ifred *suck*

Leo kom till oss 16/2
  • nbv
    Minxy skrev 2009-01-20 22:11:56 följande:
    Hmmm...detta låter kanske lite underligt, men när vår son blev rädd för dammsugaren (när han var ca 8 månader) så gick jag fram till dammsugaren och började klappa och krama på den *s*  Sonen blev till slut intresserad och kröp fram för att klappa han också. Sedan dess ÄLSKAR han dammsugaren - jag får aldrig dammsuga ifred *suck*
    det gjorde jag med och visst blev tjejen intresserad men inte så mycket så hon kom fram
    ♥ Lia 070831 ♥
  • Friyaz

så löste vi det också... förra veckan när jag dammsuga gick min sambo bakom dammsugarn tillsammans med dottern, o så klappa han den o krama o sa "åh va fin den är.." o liknande snälla saker :) Tillslut ville även dottern klappa. Och ibland "gick dammsugarn iväg" o då fick dom gå efter o klappa igen. Gick hur bra som helst, sen dess är dom kompisar, dottern o dammsugarn :)
    Snabeldraken, som den också kallas :)

Hårtorken går ganska bra nu. Det blev bättre när min mamma börja busa med dottern medans hon själv skulle torka håret. Så då blåste hon på avstånd lite snabbt mot dottern. o det visade sig vara ganska skoj, o spännande... nu går det bra att torka håret men hon vill gärna hålla sig på lite avstånd...

• Orkanen och Korvens mama

Gör det till en lek.. galna danser gör ofta susen

• Runguska

För Erik går det bra om han får vara med och se vad som låter. Helst ska man hålla i honom så att han har tydlig överblick också vilket inte är helt lätt i alla lägen.

Det finns säkert lika många lösningar som det finns barn, men fös os fungerar det om han får vara med och se det farliga. Sedan försöker vi att nästa gång inte göra för stor grej av att han tidigare varit rädd utan försöker kolla av läget lite, men ändå vara beredd för att visa och förklara och trösta om det blir jobbigt. En svår balansgång, men ibland går det bra.

• Heidi 81

hm... tänkte först att hörselkåpor måste jag testa.
    men härromdagen så började hon bli orolig o gny bara jag öppnade städskåpet, hon såg inte ens vilket skåp jag öppnade :O
    så det blir till o krama o gulla med dammsugaren istället, hoppas det hjälper.

Svar på tråden Rädd för mixer, hårtork, dammsugare mm...