• Madicken och Lisabeth

Elitfönster - någon som har bilder?

Hej,

Vi ska bygga hus och jag är jätteintresserad av hur Elitfönsters fönster ser ut. Har surfat på hemsidan men tycker inte att de har så många bilder.

Någon som just satt in Elitfönster i sitt hus eller byggt nytt med dessa och har bilder att dela med sig av, gärna med spröjs.

• Svar på tråden Elitfönster - någon som har bilder?
  • mmfl

Vi bytte fönster när vi renoverade. Vi har satt in Elitfönster 3-glas vändbara med aluminiumprofil och löstagbar spröjs.
    Jag är jättenöjd med dem. Har tyvärr inga bilder att visa dig.

• LillaPaula

Hej, Vilka av fönsterna är du intresserad av? Allmoge, aluminium, trä eller vad hade du tänkt dig?
    Kan nog få tag i bilder.

• Madicken och Lisabeth

Jag har katalogen och det är Elit orginal trä 3-glas som vi ska ha men jag funderar på spröjsen.

På s. 61-63 finns alla modellerna men hur ser egentligen ett efh 9-16 ut i verkligheten och med fast mittpost och ett horisontellt spröjs där uppe? Eller med ett löstagbart spröjs BSP 1.1?

Det är lite sådana "livebilder" jag skulle vilja se. Vi åkte runt hela dagen igår och tittade i nybyggda områden hur fönster, dörrar, tak och fasader egentligen såg ut men blev inte mycket klokare av detta...

• LillaPaula
    Madicken och Lisabeth skrev 2009-01-01 16:42:54 följande:
    Jag har katalogen och det är Elit orginal trä 3-glas som vi ska ha men jag funderar på spröjsen. På s. 61-63 finns alla modellerna men hur ser egentligen ett efh 9-16 ut i verkligheten och med fast mittpost och ett horisontellt spröjs där uppe? Eller med ett löstagbart spröjs BSP 1.1? Det är lite sådana "livebilder" jag skulle vilja se. Vi åkte runt hela dagen igår och tittade i nybyggda områden hur fönster, dörrar, tak och fasader egentligen såg ut men blev inte mycket klokare av detta...
    Jag ser ju bara hur fönstrena ser ut i fabriken så blir ju inte att jag ser det i huset så att säga.
    Men ni bor inte i närheten av någon av fabrikerna så ni har möjlighet att se det innan ni beställer dem?

Jag antar att ni ska ha höjden 16 och bräden ska vara 9? jag själv tycker det blir snyggast bara mittpost men vi alla har ju olika smak.
    se om ja hittar bilder
  • Madicken och Lisabeth

Tyvärr bor vi inte i närheten av någon av fabrikerna men jag kanske kan fråga dig en sak, på s. 61 i katalogen så är vi intresserade av fönstret BBSP 1.1 (bred stående med bred liggande spröjs).
    Beteckningen under, M 1.1 innebär det att man kan få fönstret antingen med löstagbar bred spröjs eller med glasdelande post, alltså fast mittpost och lösa liggande spröjs?

• LillaPaula
    Madicken och Lisabeth skrev 2009-01-01 19:49:03 följande:
    Tyvärr bor vi inte i närheten av någon av fabrikerna men jag kanske kan fråga dig en sak, på s. 61 i katalogen så är vi intresserade av fönstret BBSP 1.1 (bred stående med bred liggande spröjs).Beteckningen under, M 1.1 innebär det att man kan få fönstret antingen med löstagbar bred spröjs eller med glasdelande post, alltså fast mittpost och lösa liggande spröjs?
    Det var väl Elit orginal Trä du ville ha?

ja du borde kunna på fast glasdelad mittpost med löst liggandne spröjs. (båda med det breda måttet, mittposten i trä med måttet 63mm och spröjset med 55mm)

alt,
    liggaden och stående spröjs med 55mm
  • Aljen

Bar ett tips!
    Vi köpte 10 fönster o en dubbel glasdörr när vi byggde, vi tjänade minst 50000 på att köpa sp fönster, ser likadana ut som elit och har bättre energi spar värde, bara ett tips!

• LillaPaula
    Madicken och Lisabeth skrev 2009-01-01 21:01:37 följande:
    LillaPaula: Tack för hjälpen
    vilket är det som du är mest intresserad av? nyfiken ju. ;-D
  • Madicken och Lisabeth

LillaPaula: En fråga till bara, på s. 62, tredje raden uppifrån, fjärde fönstret från vänster med romberna upptill, är detta ett fönster med fast liggande spröjs och löstagbar mittspröjs? Hur är det med romberna, är de lösa eller fasta?

• Madicken och Lisabeth

Vi vill ha en kombination av fönstret ovan och det som är till väntster om detta på s. 62. På vissa partier av huset vill vi att det ska vara lite mer smyckat och där vill vi ha fönstrena med romber, på resten av huset det andra alternativet eller bara en mittpost eller ett löst mittspröjs.

Vi har tre olika fönsterstorlekar på huset, höjd 100 x bredd 90 cm, h 160 x b 90 (flest av dessa) samt h 160 x b 100.

• LillaPaula
    Madicken och Lisabeth skrev 2009-01-01 21:06:57 följande:
    LillaPaula: En fråga till bara, på s. 62, tredje raden uppifrån, fjärde fönstret från vänster med romberna upptill, är detta ett fönster med fast liggande spröjs och löstagbar mittspröjs? Hur är det med romberna, är de lösa eller fasta?
    Oj den frågan var jätte svår. vågar verkligen inte svara på den jag har aldrig sett en sådan innan och med tanke på att det inte står något om den så kan jag inte ge ditt ett svar åt något håll.
    Blev lite fundersam, det står ju; Modellerna är olika kompiniationer av glidhängda, utåtgående och inåtgående fönster, fasta karmar och fönsterdörrar. (detta står lägst ner på s.62)
    Alltså är det ju omöjligt att veta vilken typ man kan välja mellan allt beroende på vad man är ute efter. Eller har du kollat upp just den du förklarade med romberna?
  • Madicken och Lisabeth

Nu har jag kollat upp fönstret med romberna och det finns bara med glasdelande post eller som mellanliggande spröjs.

I och med att vi skulle behöva 12 sådana fönster + 2 altandörrar så blir det för dyrt för oss. Det verkar som vi får gå på lösspröjsalternativ istället

Antingen blir det med kryss uppe i hörnen eller med kors, kan bara inte bestämma mig för vilket jag tycker bäst om. Lyxproblem, ha

Svar på tråden Elitfönster - någon som har bilder?