Potatisgratäng
Vill ha recept på goood o krämig potatisgratäng!
Inga light-produkter här inte, utan med grädde o massa vitlök!
Vill ha recept på goood o krämig potatisgratäng!
Inga light-produkter här inte, utan med grädde o massa vitlök!
Kolla in i min tråd. Massa med bra recept
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39748921.html
blanda strimlad/skivad potatis med hackad lök, salt, peppar, vitlök om man vill o riven ost, en påse vanlig gratäng ost o en liten påse västerbotten ost... häll i en form o häv över en massa vispgrädde...
jättegott o västerbotten ger den det lilla extra utan att bli för mycket
Ett tips är att först koka gratängen, alla ingredienser, i en kastrull på medelvärme ca 15 minuter. Akta så det inte bränns i botten. Häll sen över i en ugnsform och kör klart i ugnen, 200 grader ca 25 minuter.
Potatis, 2-3 klyftor pressad vitlök, salt, svartpeppar, grädde (räkna med minst 3 dl om du gör en "normal" form)
Jag brukar göra e god gratäng.
Skiva potatisen,Lägg dom i en smord form.Varva men salt och pressad vitlök.Häll på 3 dl vispgrädde.Och sätt in i ugnen i ca 45-50 min.
Nu blir jag snart hungrig för vi ska ha detta ikväll gott.
I min potatisgratäng så hackar jag även i en stor lök och många vitlöksklyftor (älskar vitlök), dessutom salt, maler ner svartpeppar och timjan. Riven ost har jag mellan potatislagren och förstås grädde.
Varva skivad potatis, strimlad purjo och riven god ost i en smörad form.
Blanda lika delar grädde och creme fraishe (man kan ta i en del mjölk per två delar grädde oxå, om man vill ha det magrare). Krydda med mycket vitlök, salt och peppar.
Toppa med ost.
Gratinera i 225 grader tills potatisen är mjuk.
Denna gratängen är ruskigt god man kan använda annan svamp också brukar själv ha färska champinjoner och istället för getost så använder jag västerbottenost. mumma
glömde ju lägga in länken senil har man blivit :) recept.nu/1.37421/leila_lindholm/farmors_potatisgratang_med_kantareller
Skiva potatis, lägg i en gryta. Häll i grädde och mjölk så att det täcker + lite till. Krydda. Jag brukar ha i vitlök, salt, cayenne, muskot. Koka i ca 15 min, häll sedan i form och in i ugnen 175 grader till den är klar. Den blir riktigt krämig och god!
Mitt recpet på krämig pot.gratäng följer: Skiva pot. och lö som vanligt i smörjd form.
Koka sen en mjöl/matgrädd och oststuvningssås i kastrull på svag värme på spisen. Häll den kladden över pottarna och in i ugn. Med rivost på slutet. Ha ett ark papper om det blir mörkt innan grat. är färdig.
Den blir krämig och god.
Kallas amerikansk potatisgratäng i min kokbok vet jag.
Smarr smarr!