• Hanah

Potatisgratäng

Vill ha recept på goood o krämig potatisgratäng!
    Inga light-produkter här inte, utan med grädde o massa vitlök!

• Svar på tråden Potatisgratäng
  • givinglife

blanda strimlad/skivad potatis med hackad lök, salt, peppar, vitlök om man vill o riven ost, en påse vanlig gratäng ost o en liten påse västerbotten ost... häll i en form o häv över en massa vispgrädde...
    jättegott o västerbotten ger den det lilla extra utan att bli för mycket

• h8him

Ett tips är att först koka gratängen, alla ingredienser, i en kastrull på medelvärme ca 15 minuter. Akta så det inte bränns i botten. Häll sen över i en ugnsform och kör klart i ugnen, 200 grader ca 25 minuter.

Potatis, 2-3 klyftor pressad vitlök, salt, svartpeppar, grädde (räkna med minst 3 dl om du gör en "normal" form)

• sallybuse

Jag brukar göra e god gratäng.

Skiva potatisen,Lägg dom i en smord form.Varva men salt och pressad vitlök.Häll på 3 dl vispgrädde.Och sätt in i ugnen i ca 45-50 min.

Nu blir jag snart hungrig för vi ska ha detta ikväll gott.

• Midsommarafton 77

I min potatisgratäng så hackar jag även i en stor lök och många vitlöksklyftor (älskar vitlök), dessutom salt, maler ner svartpeppar och timjan. Riven ost har jag mellan potatislagren och förstås grädde.

v.19... BF 29 maj 2009... 1:a barnet
  • Spexig

Varva skivad potatis, strimlad purjo och riven god ost i en smörad form.

Blanda lika delar grädde och creme fraishe (man kan ta i en del mjölk per två delar grädde oxå, om man vill ha det magrare). Krydda med mycket vitlök, salt och peppar.

Toppa med ost.

Gratinera i 225 grader tills potatisen är mjuk.

• sweetyz

Denna gratängen är ruskigt god man kan använda annan svamp också brukar själv ha färska champinjoner och istället för getost så använder jag västerbottenost. mumma

• tinis77

Skiva potatis, lägg i en gryta. Häll i grädde och mjölk så att det täcker + lite till. Krydda. Jag brukar ha i vitlök, salt, cayenne, muskot. Koka i ca 15 min, häll sedan i form och in i ugnen 175 grader till den är klar. Den blir riktigt krämig och god!

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08*
  • MINA GOA BARN

Mitt recpet på krämig pot.gratäng följer: Skiva pot. och lö som vanligt i smörjd form.
    Koka sen en mjöl/matgrädd och oststuvningssås i kastrull på svag värme på spisen. Häll den kladden över pottarna och in i ugn. Med rivost på slutet. Ha ett ark papper om det blir mörkt innan grat. är färdig.
    Den blir krämig och god.
    Kallas amerikansk potatisgratäng i min kokbok vet jag.
    Smarr smarr!

Svar på tråden Potatisgratäng